لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۹

اعتراض مشارکت به «خشونت‌وزری حامیان دولت» و تقدیر از مردم


جبهه مشارکت از احزاب عمده اصلاح‌طلب، در بیانیه‌ای با تقدیر از شرکت‌کنندگان در راهپیمایی ۲۲ بهمن، نسبت به «خشونت‌ورزی حامیان دولت» در مواجهه با «حضور منظم و مسالمت‌آمیز اعضا و رهبران جنبش سبز» اعتراض کرده و بار دیگر خواهان توجه به راه‌حل‌های ارائه شده برای برون رفت از بحران شده است.

در بیانیه این تشکل حامی میرحسین موسوی در انتخابات اخیر آمده است «اگرچه حضور گسترده نیروهای امنیتی و انتظامی موجب محدودیت استفاده از نماد سبز توسط حامیان و هواداران آن شد اما چه کسی است که نداند تفاوت چشمگیر حاضران در راهپیمایی امسال با سال‌های گذشته که به صورت کاملاً حکومتی برگزار می‌شد ناشی از حضور گسترده اعضا و حامیان جنبش سبز بوده است».

جبهه مشارکت در این بیانیه تأکید کرده است «آنان که تا کنون اسیر تبلیغات دروغین علیه جنبش سبز بودند به چشم دیدند که حضور منظم و مسالمت آمیز اعضا و رهبران جنبش سبز چگونه با خشونت ورزی حامیان دولت مواجه گردید. رهبران این جنبش که مانند هر سال در این مراسم شرکت کرده بودند مورد حمله نیروهای انتظامی باتوم بدست و لباس شخصی های تحت حمایت آنها قرار گرفتند و نیروهای حافظ نظم، به جای حفظ امنیت آنها، رسماً از ادامه حضور آنها در راهپیمایی ممانعت کردند».

در روزهای منتهی به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، رهبران معترضان و احزاب و گروه‌های حامی آنان در بیانیه‌هایی از مردم دعوت کردند که، با حفظ هویت خود، در راهپیمایی ۲۲ بهمن حضور داشته باشند.

با این حال در تهران، نیروهای پر شمار دولتی که ترکیبی از مأموران یگان ویژه و لباس شخصی‌ها بودند، در حاشیه راهپیمایی ۲۲ بهمن، با پرتاب گاز اشک‌آور و گلوله‌های رنگی و حمله با باتوم مانع پیوستن معترضان به یکدیگر و راه یافتن آنها به مسیر راهپیمایی شدند. گزارش‌های مشابهی هم از نحوه برخورد نیروهای دولتی با معترضان در دیگر شهرهای ایران مخابره شد.

همچنین در این روز گزارش شد که محمد خاتمی، مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد که از رهبران اصلاح‌طلب که نقش مؤثری در رهبری اعتراض‌های هشت ماهه اخیر را در ایران بر عهده داشتند با حمله نیروهای دولتی مواجه شده‌اند.

در همین زمینه اتحادیه اروپا نسبت به گزارش‌هایی که در مورد اعمال خشونت و ارعاب علیه رهبران معترضان و احتمال دستگیری آنها منتشر می‌شود ابراز نگرانی کرد و سرکوب خشونت‌بار کسانی را که به گفته این اتحادیه «در پی حقوق اساسی و آزادی بیان هستند»، موجب سلب اعتماد به حکومت ایران در میان مردم خود و نیز همزمان در جوامع جهانی شده است.

«هشیاری جنبش سبز، بهانه‌جویان را ناکام گذاشت»

بیانیه جبهه مشارکت همچنین «تعهد اعضای آگاه و هشیار جنبش سبز به پرهیز از هر رفتاری که پیامد آن بروز خشونت باشد» را موجب آن خوانده است که کسانی که «بهانه‌جویی می‌کردند تا با سرکوب خشن، مردم را به حاشیه برانند» در هدف خود ناکام بمانند.

این تشکل اصلاح‌طلب که ۱۵ نفر از اعضایش در زندان هستند، همچنین تصریح کرده است که با ارزیابی راهپیمایی روز ۲۲ بهمن و «انبوه جمعیتی که به دعوت حنبش سبز بر جمعیت سنتی راهپیمایان این روز افزوده شد» باید وجود اعتراض و بحران به رسمیت شناخته شده و راه‌حل‌های برون رفت از آن بر اساس پیشنهادهای رهبران جنبش سبز در دستور کار قرار گیرد.

اشاره جبهه مشارکت به راهکارهایی است که میرحسین موسوی، از نامزدهای معترض به نتایج انتخابات اخیر، در هفدهمین بیانه خود به آن اشاره کرده بود.

آقای موسوی در هفدهمین بیانیه خود ضمن پیشنهاد پنج راه حل برای خروج از وضعیت موجود در کشور، تأکید کرده بود، تا زمانی که مقام‌های جمهوری اسلامی وجود بحران جدی در کشور را به رسمیت نشناسند، «راهی برای خروج از مشکلات و مسائل پیدا نخواهد شد».

وی در این بیانیه، «اعلام مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی مستقیم دولت به مشکلاتی که برای کشور ایجاد کرده، تدوین قانون شفاف و اعتمادبرانگیز برای انتخابات‌ها، آزادی زندانیان سیاسی و احیای حیثیت و آبروی آنها، آزادی مطبوعات و رسانه‌ها و اجازه نشر مجدد روزنامه‌های توقیف شده، و به رسمیت شناختن حقوق مردم برای اجتماعات قانونی و تشکیل احزاب و تشکل‌ها» را به عنوان پنج راهکار برای برون رفت از بحران کنونی مطرح کرده و در عین حال گفته بود که به این بندها می‌توان پیشنهادهای دیگری را اضافه کرد.

این راهکارها مورد تأیید شخصیت‌های اصلاح‌طلبی چون محمد خاتمی قرار گرفت و جبهه مشارکت نیز در همان زمان در بیانیه با حمایت از آنها تصریح کرد راهکارهای موسوی می‌تواند «اوضاع آشفته» کننی را جبران کند.
XS
SM
MD
LG