لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۸

فيلم جان سپردن ندا آقا سلطان برنده جايزه «جورج پولک» شد


یکی از معترضان با عکس ندا. عکس تزئینی است.
یکی از معترضان با عکس ندا. عکس تزئینی است.
فيلم لحظه کشته شدن ندا آقاسلطان، برنده جايزه «جورج پولک»، به عنوان بهترين فيلم خبری سال شد. جايزه «جورج پولک» هر ساله از سوی دانشگاه «لانگ ايلند» در آمريکا به بهترين فيلم های خبری اهداء می شود.

این جایزه امسال فرد ناشناسی را که با موبايل خود از صحنه مرگ ندا آقا سلطان فيلم گرفته بود، به عنوان بهترين فيلمبردار خبری سال ۲۰۰۹ انتخاب کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس اين نخستين بار است که اين جايزه به يک فرد ناشناس اهداء می شود.

جان دارلتون، مدير هيات اهداء کننده جايزه در این مورد گفت اگرچه فيلم فيلم جان دادن ندا آقاسلطان کوتاه و توسط شخصی ناشناس گرفته شده اما اين فيلم ميليون ها مخاطب در دنيا داشت و به نماد مقاومت مردم ايران تبديل شده است.

مقامات جمهوری اسلامی قتل ندا آقاسلطان را به دولت های خارجی نسبت دادند. در همين حال دکتر آرش حجازی، پزشکی که شاهد جان باختن ندا بود، در نامه ای به آيت الله صادق لاريجانی، رئيس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، نوشت: «شش ماه قبل در تاريخ سی ام خردادماه ۱۳۸۸، دختر غيرمسلح و بيگناهی به نام ندا آقاسلطان که در ميان هزاران معترض در خيابان حضور داشت، در فاصله سه قدمی من به ضرب گلوله يک بسيجی کشته شد. به ندای وظيفه انسانی و حرفه ای خود به کمکش شتافتم تا شايد جانش را نجات دهم. متاسفانه موفق نشدم و اين دختر معصوم در کمتر از يک دقيقه جان سپرد.»

همزمان با مرگ ندا آقاسلطان و گسترش دامنه اعتراضات در ايران ، مقامات جمهوری اسلامی برای مقابله با واکنش های گسترده جهانی اقدامات مختلفی انجام دادند. آنها ضمن رد هر گونه ارتباط دستگاهای دولتی با اين واقعه، برخی افراد از جمله دکتر آرش حجازی و حتی گزارشگران خارجی را مسئول قتل وی معرفی کردند.

همچنين در فهرست برندگان جايزه «جورج پولک» نام «ديوید رود» ، گزارشگر «نيويورک تايمز» که توسط طالبان در پاکستان ربوده شده و هفت ماه در اسارت آنان بود نيز ديده می شود.

جايزه «جورج پولک» يکی از شناخته شده ترين جوايز در رشته روزنامه نگاريست در آمريکاست که به ياد بود «جورج پولک» روزنامه نگار فقيد آمريکايی هر ساله به بهترين فيلم های خبری، گزارشات تلوزيونی، راديويی و اينترنتی و چند رشته ديگر در زمينه روزنامه نگاری اهداء می شود.

«جورج پولک» گزارشگر شبکه خبری «سی بس اس» آمريکا بود که در سال ۱۹۴۸ ، هنگام تهیه خبر از جنگ داخلی يونان کشته شد.
XS
SM
MD
LG