لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۷

آرش حجازی: دولت ایران می کوشد نیروهای امنیتی را در قتل ندا بی‌گناه جلوه دهد


آرش حجازی
آرش حجازی
شاهد قتل ندا آقاسلطان با «بی‌شرمانه» توصیف کردن ادعای تلویزیون دولتی ایران در باره نحوه کشته‌ شدن این دختر جوان ایرانی، اظهار داشت، مرگ ندا به خاری در چشمان دولت ایران تبدیل شده است و از این رو جمهوری اسلامی تلاش می‌کند، نیروهای امنیتی را در این ماجرا بی‌گناه جلوه دهد.

آرش حجازی، دکتر جوان ایرانی که از نزدیک شاهد تیر خوردن و جان باختن ندا آقاسلطان، دانشجوی ۲۷ ساله در جریان اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری بود، روز جمعه در گفت و گو با رادیو اروپای آزاد- رادیو آزادی ادعاهای تازه دولت ایران در باره دست داشتن خود او در کشتن ندا را «تلاشی بی‌شرمانه و بی‌ارزش برای بی‌گناه جلوه دادن نیروهای امنیتی» دانست.

ندا آقا سلطان که به نماد اعتراض‌های مردمی علیه نتایج انتخابات ریاست جمهورى در ایران تبدیل شده است، روز سی‌ام خرداد ماه و در جریان یکى از راهپیمایى‌های معترضان کشته شد.

تصاویر ویدئویى لحظه جان باختن این دانشجوی ۲۷ ساله به سرعت در اینترنت و تلویزیون‌هاى مهم دنیا پخش شد و بازتاب بسیار گسترده‌ای در جهان داشت.

چند روز پیش تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی اقدام به پخش «فیلم مستندی» در باره مرگ ندا آقا سلطان کرد که در آن با «سناریو دانستن ماجرای مرگ ندا» از جمله ادعا شده است، خونی که از صورت ندا جاری شده است، خون خود وی نبوده بلکه از یک بطری ریخته شده است.

«مستند سازان» تلویزیون دولتی ایران همچنین ادعا کرده‌اند، ندا در حین انتقال به بیمارستان توسط آرش حجازی و معلم موسیقی‌اش در اتومبیل کشته شده است و نیروهای امنیتی در مرگ وی هیچ مشارکتی نداشته‌اند.

آرش حجازی در این باره گفته است:« مرگ ندا به خاری در چشمان دولت ایران تبدیل شده است که از هیچ اقدامی برای تطهیر خود در این ماجرا و انداختن مسئولیت این کار به عهده دیگران فروگذار نکرده است».

آقای حجازی همچنین با بیان این که اصولاً در اتومبیلی که ندا را به بیمارستان منتقل می‌کرد، نبوده، افزوده است: « آنها اول ادعا کردند که ندا زنده است. بعد گفتند که فیلم کشته شدن او جعلی است. یک روز دیگر گفتند که یکی از گزارشگران بی‌بی‌سی ندا را کشته است. بعد گفتند، کار کار سیا است... این فیلم مستند هم تازه‌ترین ادعای آنها به شمار می‌آید».

مقام‌های عالی‌رتبه ایرانی بارها منکر کشته شدن ندا توسط نیروهای امنیتی در جریان اعتراض‌های خیابانی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری شده و با «مشکوک» دانستن مرگ وی، کشورهای خارجی و به ویژه بریتانیا و آمریکا را به دست داشتن در این ماجرا متهم کرده‌اند.

این در حالی است که پیشتر آقای حجازی در باره نحوه کشته شدن ندا آقاسلطان به «رادیو فردا» گفته بود: «در روز شنبه، ۳۰ خرداد ماه، ساعت هفت بعد از ظهر در منطقه‌ای در یکی از خیابان‌های حاشیه کارگر، بعد از تظاهراتی که مردم برگزار کرده بودند و مورد حمله نیروهای شورشی قرار گرفته بودند و داشتند به کوچه‌های فرعی فرار می‌کردند، خانم ندا آقا سلطان که بنده در آن مقطع اسم شان را نمی‌دانستم در فاصله یک متری من ایستاده بود که مورد اصابت گلوله قرار گرفت. من سعی کردم به ایشان کمک کنم. اما متاسفانه موفق نشدم. و ایشان توی دست‌های من فوت کردند».

وی همچنین با بیان این فردی به نام عباس کارگر جاوید، از اعضای بسیج با استفاده از کلت کمری گلوله‌ای به قلب ندا آقاسلطان شلیک کرده و او را کشته بود، اظهار داشته بود، مردم قاتل ندا را دستگیر کرده و کارت شناسایی‌اش را نیز گرفته و سپس رهایش کرده بودند.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در اظهارنطرهای متعدد خود در باره کشته شدن ندا، تاکنون هیچ اشاره‌ای به نقش احتمالی عباس کارگر جاوید در این ماجرا نکرده‌اند.

اوایل آذر ماه گروهی از «دانشجویان بسیجی» همزمان با برگزاری تظاهراتی در مقابل سفارت بریتانیا در تهران، با اجرای نمایشی به « بازسازی صحنه قتل مشکوک ندا آقاسلطان» پرداختند که با انتقاد شدید خانواده ندا آقاسلطان روبرو شده بود.
XS
SM
MD
LG