لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۱

آيت الله علی خامنه ای: اعتقادی به سلاح و بمب اتم نداريم


يک روز پس از آن که آژانس بين المللی انرژی اتمی از فعاليت های احتمالی ايران در ساخت کلاهک هسته ای ابراز نگرانی کرده است، آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، می گويد: ايران اعتقادی به سلاح و بمب اتمی ندارد.

آيت الله خامنه ای روز جمعه در جريان بازديد از «ناو شکن جماران»، نخستين ناوشکن طراحی شده و ساخته شده بدست نيروهای ايرانی، اظهارات مقامات آمريکايی درباره قصد ايران برای ساخت سلاح اتمی را حرف‌هايی «تکراری»، «کهنه و مهمل» دانست .

رهبر جمهوری اسلامی گفته است:« جمهوری اسلامی در پاسخ به اين گونه مهملات، احساساتی نخواهد شد؛ چراکه ما بارها گفته‌ايم مبانی و اعتقادات دينی ما اين‌گونه سلاح‌ها را به عنوان سمبل نابودی حرث و نسل، ممنوع و حرام می‌داند و به همين علت ماهيچ اعتقادی به سلاح و بمب اتم نداريم و دنبال آن نمی‌رويم».

این در حالی است که يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز پنجشنبه در نخستين گزارش خود به شورای حکام اين نهاد، از احتمال اين که ايران در حال کار کردن بروری ساخت کلاهک اتمی است، ابراز نگرانی کرده است.

مديرکل آژانس در اين گزارش تصريح کرده است: «اطلاعاتی که آژانس به دست آورده است.... نگرانی ها درباره فعاليت های گذشته و فعلی اعلام نشده احتمالی ايران در ارتباط با توسعه کلاهک هسته ای را افزايش می دهد.»

زبان به کار گرفته شده در گزارش تازه يوکيا آمانو در مقايسه با گزارش های محمد البرادعی، مديرکل سابق آژانس، تندتر است و آقای آمانو در اين گزارش مستقيما ايران را به خاطر همکاری نکردن با اين نهاد بين المللی مورد انتقاد قرار داده است.

آژانس بين المللی انرژی اتمی که طی سال های اخير درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ايران تحقيق کرده است می گوید به دليل همکاری نکردن ايران قادر نيست صلح اميز بودن ماهيت برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را تاييد کند.

در گزارش برآورد سازمان های اطلاعاتی آمريکا که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد، اعلام شده بود ايران تلاش های خود برای دستيابی به توانمندی نظامی اتمی را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده است. اين در حالی است که گزارش اخير مديرکل جديد آژانس نگرانی برخی از کشورهای غربی درباره برنامه هسته ای ايران را تاييد می کند.

کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ای خود برای توليد انرژی در صدد دستيابی به تکنولوژبی لازم برای ساخت سلاح اتمی است. ايران اين اتهام را رد می کند.

«قطعنامه ها برخلاف قوانین بین المللی است»


در همين حال، علی اصغر سلطانيه، نمايند ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی، نیز روز جمعه ابراز نگرانی آژانس درباره برنامه هسته ايران را «بی اساس» خواند.

علی اصغر سلطانيه در اين زمينه گفت:« مسائل مربوط به مطالعات ادعايی، موشک و انفجارات مسائل خسته‌کننده‌ای هستند که به صحت نداشتن آن‌ها در گزارش‌های البرادعی اشاره شده است و چيز جديدی نيست».

وی افزوده است:« موضوعات موشک يا انفجارات که در بخش لپ تاپ ذکر شد، هيچ ربطی به فعاليت‌های آژانس ندارد و خارج از حوزه مسئوليت‌های اساسنامه‌ای آژانس است .»

علی اصغر سلطانيه در واکنش به گزارش مديرکل آژانس درباره همکاری نکردن ايران گفت:« اين درخواست‌ها و ادعاها درباره ميزان همکاری ايران با آژانس برای ما قابل قبول نيست. ايران درخواست‌ها برای همکاری‌های خارج از پادمان جامع آژانس را اجرا نمی‌کند و از سويی درخواست‌هايی که مطابق با خواست قطعنامه‌های شورای امنيت درباره ايران را نيز اجرا نمی‌کند؛ چرا که ايران اين قطعنامه‌ها را خلاف قواعد و قوانين بين‌المللی می‌داند.»

اين در حالی است که در گزارش اخير يوکيا آمانو تصريح شده بود: ايران همکاری لازم را انجام نداده است تا آژانس بتواند تاييد کند همه مواد هسته ای که در فعاليت های اتمی ايران به کار گرفته می شوند، صلح آميز هستند.

شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون طی سه قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.

ايران با سرپيچی از اين در خواست برنامه غنی سازی اورانيوم خود را توسعه داده است. در گزارش اخير مديرکل آژانس تاييد شده است که ايران غنی سازی با غلظت نوزده و هشت دهم درصد را انجام داده است.
XS
SM
MD
LG