لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۱

احمدی‌مقدم: از آزادی برای تحقیر دستگاه‌های اطلاعاتی سوءاستفاده می‌شود


فرمانده پلیس ایران (وسط) در کنار منوچهر متکی(چپ) وزیر خارجه و محسنی اژه‌ای وزیر پیشین اطلاعات
فرمانده پلیس ایران (وسط) در کنار منوچهر متکی(چپ) وزیر خارجه و محسنی اژه‌ای وزیر پیشین اطلاعات
اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، در سخنان هشدارآمیزی معترضان را متهم کرده است که از آزادی که به گفته وی « شعار انقلاب اسلامی است» برای تحقیر سازمان‌های اطلاعاتی کشور سوءاستفاده می‌کنند و می‌گوید: «قرار نیست در آزادی، جاسوس دشمن آزاد باشد».

آقای احمدی‌مقدم که سخنانش در مراسم تودیع و معارفه معاون عملیات نیروی انتظامی، در خبرگزاری حامی دولت فارس منتشر شده، بی‌بی‌سی و صدای آمریکا را رسانه دستگاه‌های جاسوسی بریتانیا و ایالات متحده خوانده و افزوده است: «افرادی که با این رسانه‌ها تماس می‌گیرند، قبح همکاری با دشمن را ریخته‌اند و علیه سازمان‌های اطلاعاتی کشور اقداماتی را انجام می‌دهند».

این نخستین بار نیست که مقامات امنیتی جمهوری اسلامی با انتساب رسانه‌های فارسی خارج از ایران به دستگاه‌های اطلاعاتی غربی، افرادی را که با این رسانه‌ها تماس گرفته‌اند متهم به جاسوسی می‌کنند.

پیش از این نیز برخی از مقامات وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، در سخنان تهدید‌آمیزی، هر گونه ارتباط با رسانه‌های فارسی خارج از کشور را ممنوع و از مصادیق مشارکت در براندازی نرم عنوان کرده بودند.

اکنون آقای احمدی مقدم آشکارا گفته است که «به کسانی که با سرویس‌های بیگانه همکاری می‌کنند و با ارسال عکس، گزارش، و خبر علیه ملت ایران اقدام می‌کنند اخطار می‌کنم که تمام رفتار آنها تحت کنترل است و اعمالشان رصد می‌شود و به موقع به حسابشان خواهیم رسید».

وی در بخشی از اظهارات خود غربی‌ها را متهم کرده است که در رسانه‌های خود «کوچکترین اتفاق در کشور را بزرگنمایی می‌کنند» و همچنین گفته است که افرادی از جریان فتنه با بی‌بی‌سی که رسانه MI6(سازمان جاسوسی بریتانیا) و صدای آمریکا که رسانه CIA(سازمان جاسوسی ایالات متحده) هستند، تماس می‌گیرند و علیه ملت ایران بیانیه می‌دهند.

فرمانده پلیس ایران در این زمینه گفته است: «آقایی بیانیه می‌دهد که در فلان ساعت و در فلان نقطه حاضر می‌شود که با این اقدام خود به ضد انقلاب کد می‌دهد و بعد می‌گوید من کاری با ضد انقلاب ندارم و فقط هدفم عبور از این مکان بوده است».

وی در ادامه افزوده است که «حرف‌های ابلهانه می‌زنند هرچند اقداماتشان توفیقی در بر نداشت و حتی ضد انقلاب نیز جرئت حضور در راهپیمایی و اخلال در مراسم را پیدا نکرد».

هر چند این مقام ارشد انتظامی اشاره مستقیمی به فرد یا افراد مورد نظر خود نداشته اما احتمال می‌رود که منظور وی از این سخنان مهدی کروبی از رهبران معترضان در ایران باشد.

آقای کروبی پس از آنکه در تابستان امسال به هنگام حضور اعلام نشده در نمایشگاه مطبوعات با برخورد نیروهای امنیتی و لباس‌شخصی‌ها روبه‌رو شد، در یک پیام ویدوئی اعلام کرد که از این پس حضورش را در تجمعات مردمی از پیش به اطلاع هوادارانش خواهد رساند.

پس از آن وی در دو مقطع، پیش از برگزاری راهپیمایی ۱۳ آبان و پیش از برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن، زمان و مکان پیوستن خود به راهپیمایان را اعلام کرد که در هر دو مقطع وی و نزدیکانش با برخورد شدید نیروهای امنیتی و انتظامی مواجه شدند و گزارش‌هایی از شلیک مستقیم گار اشک‌آور به سوی آنها مخابره شد.

«خلأهای امنیتی بر طرف شده است»

فرمانده نیروی انتظامی ایران همچنین در سخنان خود گفته است که آنچه وی از آن به عنوان «فتنه‌های اخیر» یاد می‌کند، باعث شد تا خلأهای امنیتی بر طرف شود و همکاری‌های بین سازمان‌های امنیتی و انتظامی به اوج برسد.

وی در همین زمینه ادامه داده است که برای برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن «یک مرکز فرماندهی واحد» تشکیل شده بود.

آقای احمدی‌مقدم در بخشی از سخنان خود از کامل شدن مانیتورینگ شهرها، راه‌ها و مرزها تا پایان برنامه پنجم خبر داده است و هشدار داده است که «عده‌ای مغالطه نکنند که این دوربین‌ها برای کار اطلاعاتی است و حریم خصوصی مردم را نشانه گرفته است».

وی در عین حال تصریح کرده است که این دوربین‌ها کاربردهای چندگانه‌ای دارد و می‌توانیم علاوه بر کنترل پلیس، دشمن را نیز کنترل کنیم.

فرمانده نیروی انتظامی در ادامه گفته است که «اشراف خوبی بر تمام جریانات دشمن در کشور وجود دارد، عده‌ای ممکن است فکر کنند شناسایی نشده‌اند اما فعلاً نیازی نیست که به سراغشان برویم».

موضوع نصب دوربین‌های مدار بسته با هدف «کاهش جرایم شهری» در سال گذشته بحث‌هایی را در میان رسانه‌ها و دستگاه قضایی و انتظامی برانگیخت، چرا که در آن زمان گزارش‌هایی از نصب این دوربین‌ها حتی در مدارس دخترانه منتشر شد.

پس از آن در حوادث پس از انتخابات بود که این گمانه‌زنی تقویت شد که دستگاه‌های امنیتی برای کنترل و شناسایی معترضان از این دوربین‌ها و دوربین‌های کنترل ترافیک استفاده می‌کنند و در یک مورد، سرتیپ پاسدار علی فضلی فرمانده وقت سپاه استان تهران، اشاره کرد که با حضور در مرکز کنرتل ترافیک، شاهد ورود موتورسواران به کوی دانشگاه تهران در روزهای پس از برگزاری انتخابات بوده است.
XS
SM
MD
LG