لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۵

حسن روحانى: مبادله اورانیوم برابر است با چهار سال تعلیق


حسن روحانی، نماینده رهبر ایران در شورای عالی امنیت ملی و مذاکره‌کننده پیشین هسته‌ای جمهوری اسلامی
حسن روحانی، نماینده رهبر ایران در شورای عالی امنیت ملی و مذاکره‌کننده پیشین هسته‌ای جمهوری اسلامی
حسن روحانى، مذاکره‌کننده پیشین هسته‌اى ایران، ضمن مخالفت با مبادله اورانیوم غنى‌شده با سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتى تهران، این اقدام را به معناى از دست دادن محصول چهار سال فعالیت غنى‌سازى در ایران دانسته است.

آقای روحانی که اکنون نماینده رهبر جمهورى اسلامى در شوراى عالى امنیت ملى است، در گفت‌وگو با خبرگزارى مهر با بیان اینکه سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتى تهران را باید با پرداخت پول از کشورهاى تولیدکننده خریدارى کرد، به انتقاد از آن دسته از مسئولان جمهورى اسلامى پرداخت که پیشنهاد مبادله سوخت هسته‌اى با اورانیوم غنى‌شده ایران را مطرح کرده‌اند.

وى در این باره گفته است: «از پیشنهاد مسئولان کشورمان وقتى غرب به طمع افتاد، آمد دنبال اینکه چقدر اورانیوم بدهیم، کجا آنها را تحویل بدهیم، کى این کار انجام شود. این اشتباهى که در داخل رخ داد من دلیلش را هم هنوز نمى دانم که چیست و چرا این پیشنهاد شد؟»

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت همچنین افزوده است: « (غربى‌ها) گفتند چه حرف خوبى است که مى‌خواهند ۳.۵ درصد را به ما بدهند و ما هم ۲۰ درصد را به آنها بدهیم. و خوشحال‌تر شدند وقتى که دیدند با محاسبه‌اى مى‌توانند هر کارى که ما در این سه چهار ساله براى غنى سازى اورانیوم در کشور انجام دادیم، محصولش را از دست ما بگیرند. یعنى در حقیقت یک تعلیق سه چهار ساله غیرآشکارى را بر ما تحمیل کنند و بالاتر آنکه مواد هسته‌اى را هم از ما بگیرند، چون متاسفانه برخلاف مقررات نمى‌گذارند مواد هسته‌اى وارد کشور ما شود.»

این سخنان در حالى بیان شده است که پیشنهاد مبادله اورانیوم کمتر غنى‌شده ایران با سوخت هسته‌اى رآکتور تحقیقاتى تهران در ماه اکتبر سال گذشته میلادى از سوى آژانس‌ بین‌المللى انرژى اتمى و با حمایت قدرت‌هاى بزرگ به ایران ارائه شده بود.

ایران گرچه در ابتدا موافقت اصولى خود را با این پیشنهاد اعلام کرده بود، اما در نهایت از پذیرش آن سرباز زد که این امر به تنش بر سر برنامه اتمى ایران دامن زده است.

در این میان حسن روحانى با اشاره به سخنان چندى پیش محمود احمدى‌نژاد مبنى بر آمادگى ایران براى مبادله سوخت هسته‌اى، از مقام‌هاى جمهورى اسلامى ایران خواسته است، تنها در قبال خروج پرونده هسته‌اى ایران از شوراى امنیت با خروج اورانیوم غنى‌شده از کشور موافقت کنند.

مسئول پیشین پرونده هسته‌اى ایران در تشریح نیاز ایران به غنى‌سازى اورانیوم گفته است: «اورانیوم ۳.۵ درصدى که تولید مى‌کنیم براى رآکتورى است که مى‌خواهیم در دارخوین احداث کنیم. باید این اورانیوم را تولید کنیم خیلى هم باید تلاش بکنیم که وقتى آن رآکتور راه افتاد سوخت آن را تأمین کنیم زیرا وقتى یک رآکتور مى‌خواهد راه بیفتد یک کیلو دوکیلو ، یک تن و دو تن سوخت نمى‌خواهد، بلکه خیلى بیشتر از آن به سوخت احتیاج دارد.»

کشورهاى غربى امیدوار بودند، در چارچوب مبادله اورانیوم غنى‌شده ایران با سوخت رآکتور تحقیقاتى تهران، مانع از استفاده احتمالى از ذخیره اورانیوم غنى‌شده جمهورى اسلامى در ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى شوند.

کشورهاى غربى و به ویژه ایالات متحده آمریکا از این بابت نگران هستند که جمهورى اسلامى ایران با استفاده از فن‌آورى غنى‌سازى اورانیوم به ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى مبادرت ورزد.

با این آقای روحانى در بخش دیگرى از سخنان خود با «بى‌اساس» خواندن اتهام کشورهاى غربى به ایران مبنى بر تلاش براى تولید جنگ‌افزارهاى هسته‌اى گفته است: «در عین حال ما باید همه تلاش خود را به کار ببندیم که در این وادى وارد یک گرداب خطرناک جدید نشویم. تحریم‌ها و فشارهاى اقتصادى به هر حال نتیجه‌اش فشار به مردم است، درحالى که عده‌اى مى‌گویند که تحریم‌ها خیلى خوب است و اثرى ندارد.»

این سخنان در حالى بیان شده است که شمارى مقام‌هاى جمهورى اسلامى از جمله محمود احمدى‌نژاد در واکنش به تلاش قدرت‌هاى بزرگ براى تشدید تحریم‌ها علیه ایران از «بى‌اثر بودن تحریم‌ها» سخن گفته‌اند.

آقاى روحانى در این باره گفته است: « به هر حال تحریم یعنى جلوى آزادى فعالیت کشور را گرفتن. هر تحریم شما را محدود مى‌کند. چرا ما باید بپذیریم؟ فعالیت آزاد تجارى وفنى حق ما است، چرا باید از آنها محروم شویم؟ چرا از سرمایه‌گذارى، تکنولوژى ومواد لازم باید محروم شویم؟»

شوراى امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با تصویب سه قطعنامه تحریم‌هایى را علیه ایران وضع کرده است و علاوه بر این بسیارى از کشورهاى غربى نیز محدودیت‌هاى جداگانه‌اى را علیه جمهورى اسلامى در نظر گرفته‌اند.

حسن روحانى با اشاره به تحریم‌هاى کنونى گفته است: «طبق این قطعنامه‌ها درحال حاضرهیچ دانشجوى ایرانى نمى‌تواند در رشته‌هاى هسته‌اى در دنیا تحصیل کند، چرا دانشجوى ما نرود و در این رشته‌ها درس بخواند، این حق ما است، طبق این قطعنامه‌ها نمى گذارند هیچ ماده هسته‌اى یا چیزهایى که مربوط به آن مى‌شود وارد کشور شود. انرژى هسته‌اى حق مسلم ما است، درس خواندن دانشجوى ما هم حق مسلم مااست. ورود مواد هسته‌اى به کشورمان هم حق مسلم ما است. هزارها حق مسلم داریم که باید به همه آنها توجه کنیم.»

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت همچنین در باره احتمال حمله نظامى به ایران نیز گفته است: «حرف‌هایى که این روزها زده مى‌شود قطعاً یک جنگ روانى است والا به اعتقاد من اینقدر بى‌عقلى وجود ندارد که بخواهند حمله‌اى به ایران انجام دهند. این شایعات به دلیل استقرار سپر دفاعى آمریکا در کشورهاى عربى حاشیه خلیج فارس در روزنامه‌ها و رسانه‌هاى خارجى به راه افتاده است.»

ایالات متحده آمریکا و اسراییل که برنامه هسته‌اى ایران را تهدیدى براى امنیت خود مى‌دانند، تا کنون بارها تأکید کرده‌اند، که هیچ گزینه‌اى را براى حل این مسئله از دستور کار خارج نخواهند کرد گرچه مقامات این دو کشور به تازگی گفته‌اند که هیچ برنامه‌ای برای اقدام نظامی علیه ایران در دستور کار ندارند.
XS
SM
MD
LG