لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۸

مهمان‌پرست: ترور مقام ارشد حماس یک رسوایی برای اروپایی‌ها بود


وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران استفاده از گذرنامه‌های اروپایی برای ترور یکی از سران شاخه نظامی حماس در دوبی را «باعث شرمندگی اروپایی‌ها» توصیف کرد.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران سه‌شنبه در یک نشست خبری در تهران گفت که «ترور اخیر در دوبی، رسوایی رژیم صهیونیستی در انجام ترورها، آن هم به شکل دولتی، و نیز رسوایی برای کشورهای اروپایی بود»

آقای مهمان‌پرست افزود که «استفاده از گذرنامه‌های سیاسی و دیپلماتیک بر خلاف مقررات کنوانسیون وین است و همکاری مستقیم یا غیرمستقیم در انجام این ترور را نشان داده است».

پلیس دوبی تأکید کرده است که تیم ترور اعزامی به دوبی، از گذرنامه چهار کشور اروپایی؛ بریتانیا، ایرلند، فرانسه و آلمان استفاده کرده بود، اما کاربرد «گذرنامه‌های سیاسی و دیپلماتیک» را تأیید نکرده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران، اسرائیل را «رژیمی که وجودش سراسر نامشروع و مشروط به اقدامات تروریستی است» نامید، و گفت: «کشورهای مدعی حقوق بشر که همواره از این ابزار برای فشار به کشورها استفاده می‌کنند، چگونه می‌توانند جوابگوی ملت‌ها در همکاری با تروریسم دولتی اسرائیل باشند».

اتحادیه اروپا دوشنبه در نشست خود در بروکسل، بدون متهم کردن اسرائیل یا موساد، استفاده از گذرنامه‌ها و کارت‌های اعتباری اروپایی را در ترور عضو ارشد حماس در دوبی تقبیح کرد.

همزمان، نیکلا سرکوزی، رئیس جمهوری فرانسه، نیز این قتل را نکوهش کرد. آقای سرکوزی در نشست خبری دوشنبه در پایان دیدار با محمود عباس، رئیس تشکیلات فلسطینی گفت: «این ترور، تنش را افزایش می دهد و ثمری مثبت ندارد».

محمود المبحوح (نفر جلو در تصویر) به هنگام حضور در هتل محل اقامت خود در دوبی
محمود عبدالرؤوف المبحوح، از سران شاخه نظامی حماس، شامگاه نوزدهم ژانویه در هتلی در دوبی به قتل رسید. اسرائیل آقای مبحوح را مهره اصلی انتقال سلاح و مهمات در سال‌های اخیر از ایران برای حماس در غزه معرفی می‌کرد. این عنصر حماس در گذشته به دست داشتن به ربودن و قتل دو سرباز اسرائیلی متهم شده بود.

بر اساس گزارش‌ها دست کم، گذرنامه فرد آلمانی، حقیقی بوده و ژوئن ۲۰۰۹ از سوی نهادهای قانونی آلمان برای مردی که با یهودی معرفی کردن خود، اسناد و مدارک لازم را برای محق بودن خویش جهت دریافت گذرنامه ارائه کرده، صادر شده است.

هر چهار کشوری که گذرنامه آنها استفاده شده در عملیات ترور آقای مبحوح استفاده شده است، پنجشنبه گذشته سفیران اسرائیل را فرا خواندند.

کریس براینت، وزیر امور اتحادیه اروپا در دولت بریتانیا نیز روز دوشنبه به مجلس عوام انگلیس گفت که شمار گذرنامه‌های انگلیسی که در ترور المبحوح استفاده شده، هشت گذرنامه بوده است.

در گزارش‌های اولیه، رئیس پلیس دوبی به استفاده از شش گذرنامه انگلیسی در این ترور اشاره کرده بود.

دیوید میلیبند، وزیر خارجه بریتانیا دوشنبه در دیدار با آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل در بروکسل، خواهان «همکاری اسرائیل با تحقیقات در دوبی در مورد ترور المبحوح» شد.

آقای میلیبند به خبرنگاران گفت که «لیبرمن به من گفت که اطلاعات بیشتری ندارد».

آقای لیبرمن نیز خود در پایان دیداری با رئیس پارلمان اروپا در بروکسل به خبرنگاران گفت: «هیچ چیزی که اسرائیل را به این قتل ارتباط دهد، وجود ندارد»، و خطاب به خبرنگاران افزود که «شما ظاهراً زیادی فیلم‌های جیمز باند می‌بینید و جو زده شده‌اید».

آقای لیبرمن گفت: «اگر کسی غیر از مطالب رسانه‌ای مسئله‌ای را عنوان می‌کرد، حاضر به بررسی آن بودیم اما از آنجا که چنین چیزی نیست، دلیلی برای اعلام نظر ما وجود ندارد».

آقای لیبرمن اضافه کرد که «اعراب عادت دارند که دست اسرائیل را در هر چیزی ببینند».

با وجود این اظهارات امیرنشین دوبی اکنون با صراحت بیشتری موساد اسرائیل را عامل این قتل معرفی می‌کند.

پلیس دوبی همچنین تأکید دارد که مهره‌هایی درون حماس، با موساد در ترور المبحوح در دوبی همکاری کرده‌اند؛ اتهامی که موجب ناخشنودی شدید حماس شده است. حماس قاطعانه وجود جاسوس موساد در صفوف خود را تکذیب می‌کند.

حماس دوشنبه از اتحادیه اروپا خواست اسرائیل را به فهرست «حامیان ترور» اضافه کند؛ سیاهه‌ای که نام حماس نیز در آن وجود دارد.
XS
SM
MD
LG