لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۶

پلیس دوبی جزئیات تازه‌ای درباره ترور مقام ارشد حماس منتشر کرد


محمود المبحوح (نفر جلو در تصویر)، به هنگام حضور در هتل
محمود المبحوح (نفر جلو در تصویر)، به هنگام حضور در هتل
رئیس پلیس دوبی جزئیات بیشتری را ازتحقیقات در مورد ترور محمود المبحوح، یکی از سران شاخه نظامی حماس دراختیار افکار عمومی قرار داده است.

روزنامه الخلیج، چاپ امارات متحده عربی یکشنبه نوشت، رئیس پلیس دوبی می‌گوید که «افرادی در میان خود حماس، خبر آمدن آقای المبحوح به دوبی را لو داده بودند».

رئیس پلیس دوبی به تلویزیون این امارت نیز گفت که المبحوح مرتکب سهل‌انگاری شدیدی در مراقبت از جان خود شده بود.

صلاح البردویل، یکی از سخنگویان حماس نیز شنبه در یک نشست خبری در غزه گفت: «المبحوح با خرید اینترنتی بلیط هواپیما و سفارش اینترنتی هتل خود موجب شد که موساد اسرائیل سریعاً رد پای او را بیابد».

محمود المبحوح از بنیانگذاران شاخه نظامی حماس بود و اسرائیل او را به عنوان مهره اصلی در انتقال تسلیحات قاچاق از ایران برای حزب‌الله و حماس معرفی می‌کرد
البردویل گفت: «المبحوح مرتکب اشتباه بزرگ دیگری نیز شد و آن اینکه تلفنی به خانواده اش در باریکه غزه اطلاع داد که به کدام هتل در دوبی می‌رود».

اردن هفته گذشته تأیید کرد که دو فلسطینی را به اتهام ارتباط با ترورالمبحوح به دوبی تحویل داده است. حماس و فتح هر یک دیگری را متهم می‌کنند که با موساد اسرائیل در ترور المبحوح همکاری کرده‌اند.

همزمان، روزنامه اشپیگل آلمان شنبه فاش ساخت که گذرنامه تنها مظنون آلمانی این ترور، واقعی بوده و نه جعلی.

به گزارش اشپیگل، این گذرنامه در روز هجدهم ژوئن سال ۲۰۰۹ به عنوان پاسخ به درخواست یک فرد به ظاهر یهودی که اسنادی مبنی بر اینکه «پدرش از یهودیان آلمان بوده و درزمان نازی‌ها کشته شده» ارائه کرده، صادر شده است. دولت آلمان به فرزندان پدرهای آلمانی گذرنامه این کشور را می‌دهد.

فردی که گذرنامه واقعی به نام او صادرشده، میخائیل بودنهایمر نام دارد. اما میخائیل بودنهایمر واقعی، یک مرد اولترا اورتودوکس یهودی است که در شهر «بنی باراک» درمرکز اسرائیل زندگی می‌کند و پدر ۱۰ فرزند است و هیچ شباهتی با کسی که عکس او از سوی پلیس دوبی انتشار یافته، ندارد.

همسر آقای بودنهایمر نیز یکشنبه به روزنامه هاآرتص گفت که شوهرش هرگز درخواست گذرنامه آلمانی نکرده، و درتمام عمرش به آلمان سفرنکرده است.

به نوشته اشپیگل، فردی به جای آقای بودنهایمر، با مراجعه به نهادهای دولتی در شهر کلن آلمان، خود را میخائیل بودنهایمر معرفی کرده و گذرنامه را گرفته بود.

سه تن از مظنونین به مشارکت در قتل المبحوح در یک مرکز خرید در دوبی

رئیس پلیس دوبی روز پنجشنبه در مصاحبه با تلویزیون دوبی، احتمال درخواست از اینترپل برای جلب رئیس موساد اسرائیل را مطرح کرد.

ضاحی خلفان تمیم، رئیس پلیس دوبی پنجشنبه گفت درصورتی که ثابت شود رئیس موساد در ترور فرمانده ارشد حماس دست داشته، اینترپل باید حکم جلب او را نیز صادر کند، و افزود «اگر نگوییم ۱۰۰ درصد، ۹۹ درصد، قتل، کارموساد بوده است».

اینترپل پنجشنبه به درخواست دوبی، ۱۱ نفری را که نامشان به عنوان مظنونین ترور مطرح شده، در «فهرست قرمز» قرار داد.

انگلیس، ایرلند، آلمان و فرانسه، چهار کشوری که گذرنامه‌های آنها توسط این مظنونین استفاده شده است، پنجشنبه سفیران اسرائیل را فرا خواندند.

دانی آیالون، معاون وزیرخارجه اسرائیل شنبه گفت: «هیچ چیزی که ترور را به اسرائیل نسبت دهد، وجود ندارد» ولی ارزیابی کرد که «مناسبات اسرائیل با کشورهای اروپا دردرازمدت خراب نشود».

المبحوح از بنیانگذاران شاخه نظامی حماس بود و اسرائیل او را به عنوان مهره اصلی در انتقال تسلیحات قاچاق از ایران برای حزب‌الله و حماس معرفی می‌کرد.

المبحوح که بعدازظهر نوزدهم ژانویه با هواپیما از دمشق وارد فرودگاه دوبی شد، در فاصله ساعت ۲۰:۲۴ تا ۲۰:۴۶ دقیقه شامگاه آن روز در اتاق ۲۳۰ هتل «بستان الرتانا» به قتل رسید.

پس از قتل، روی دستگیره درب اتاق، علامت «لطفاً مزاحم نشوید» نصب شده بود. در ساعاتی که جسد هنوز دراتاق بود، مظنونین به ترور با پروازهای متعدد، به سوی پاریس، هنگ کنگ، فرانکفورت، مونیخ و آفریقای جنوبی پرواز کردند و رد پایشان ناپدید شد.
XS
SM
MD
LG