لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۴

تعدادی ازهمکاران و اعضای خانواده جعفر پناهی آزاد شدند


جعفر پناهی
جعفر پناهی
در حالی که همسر و دختر جعفر پناهی و بیشتر کسانی که در خانه وی بازداشت‌ شده بودند، آزاد شده‌اند، خود وی به همراه محمد رسول‌اف همچنان در زندان به سر می‌برد.

به نوشته سایت‌های اینترنتی نزدیک به جنبش سبز در ایران، همسر و دختر جعفر پناهی و بیشتر کسانی که دوشنبه شب در منزل این فیلمساز سرشناس ایرانی از سوی نیروهای اطلاعاتی حکومت ایران بازداشت شده بودند، چهارشنبه شب آزاد شده‌اند.

با این حال خود آقای پناهی به همراه محمد رسول‌اف، دیگر فیلمساز ایرانی بازداشت‌شده همچنان در زندان به سر می‌برد، این در حالی است که بازداشت جعفر پناهی با واکنش محافل هنری و سیاسی در سراسر جهان روبرو شده است.

گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان با محکوم کردن بازداشت جعفر پناهی از جمهوری اسلامی خواسته است، وی را آزاد کند.

همچنین حزب مردم اروپا، بزرگترین حزب در پارلمان اروپا از جامعه جهانی خواسته است، برای «آزادی فوری و بی‌قید و شرط» جعفر پناهی تلاش کنند.

دیتر کاسلیک، مدیر جشنواره بین‌المللی فیلم برلین نیز با انتشار بیانیه‌ای با ابراز نگرانی نسبت به بازداشت آقای پناهی تاکید کرده است: « ما از این که کارگردانی که جوایز جهانی بسیاری برده است به دلیل کارش به عنوان هنرمند دستگیر می‌شود، احساس نومیدی و نگرانی می‌کنیم.»

ماموران وزارت اطلاعات نیمه شب دوشنبه با یورش به خانه جعفر پناهی، وی را به همراه همسر و دخترش و نیز شماری از مهمانانش بازداشت کرده بودند.

به دنبال انتشار خبر بازداشت این فیلمساز برجسته ایرانی، عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران گفته بود: « بازداشت ایشان به علت هنرمند بودن نبوده و جنبه سیاسی نیز ندارد این فرد به دلیل ارتکاب جرائمی در مظان اتهام قرار دارد و به همراه یک نفر دیگر به دستور قاضی پرونده دستگیر و تحقیقات از آنان ادامه دارد.»

اما تنها ساعاتی پس از این اظهار نظر، سایت اینترنتی «تابناک» که به محسن رضایی فرمانده پیشین سپاه پاسداران نزدیک است، به نقل از یک «منبع آگاه» علت بازداشت جعفر پناهی را «تهیه فیلمی علیه نظام» اعلام کرد.

این در حالی است که پناه پناهی، پسر جعفر پناهی به به سایت اینترنتی کلمه گفته است که پدرش به همراه سایر اعضای خانواده و مهمانشان هنگام فیلمبرداری فیلمی که دارای مجوز هم بوده بازداشت شده بودند.

به گفته وی تمام کسانی که در خانه آقای پناهی بازداشت شدند، از عوامل فیلمبرداری و تدارکات فیلم بودند.

وی همچنین با رد ادعای مطرح شده در سایت «تابناک» در باره «ساخت فیلم علیه نظام در خانه جعفر پناهی» گفته است: « اینکه گفته‌اند منزل پدر من از قبل از انتخابات، محل ساخت فیلم ضد نظام بوده کاملا کذب است و پدر من هیچ فیلمی ضد نظام نساخته ضمن اینکه درباره رویدادهای اخیر نیز فیلمی نساخته است.»

جعفر پناهی فیلمساز ۴۹ ساله و خالق آثاری چون «بادکنک سفید»، «آینه» ، «دایره»، «طلای سرخ» و «آفساید» است که تاکنون از جشنواره‌های معتبری چون کن، ونیز و برلین جوایز متعددی دریافت کرده است. با این حال وزارت ارشاد اسلامی از اکران بیشتر فیلم‌های وی در ایران جلوگیری کرده است.

این فیلمساز ایرانی اوایل مردادماه سال جاری نیز هنگامی که به اتفاق همسر و دخترش و همچنین مهناز محمدی، یکی دیگر از فیلمسازان، برای ادای احترام به کشته‌شدگان پس از انتخابات به بهشت زهرا رفته بود از سوی نیروی انتظامی بازداشت و پس از مدت کوتاهی آزاد شد.

آقای پناهی، ششم شهریورماه امسال به عنوان رئیس هیئت داوران سی و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مونترال به همراه دیگر اعضای هیئت داوری این جشنواره با شال‌های سبز برای حمایت از معترضان پس از انتخابات در افتتاحیه این جشنواره حاضر شد.

پس از بازگشت جعفر پناهی به ایران وی به دلیل حمایت علنی‌اش از معترضان به نتایج انتخابات به شدت تحت فشار قرار گرفت وهنگامی که وی در مهرماه قصد خروج از کشور به منظور حضور جشنواره فیلم بمبئی در هند را داشت، گذرنامه‌اش در فرودگاه تهران توقیف شد.

آقای جعفر پناهی در اواخر بهمن ماه نیز به دلیل ممنوع‌ الخروج بودن نتوانست در جشنواره فیلم برلین شرکت کند.
XS
SM
MD
LG