لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۲

جنبش دانشجویی ایران، برنده جایزه حقوق بشری هومو هومینی


مجید توکلی (راست) و عبدالله مومنی
مجید توکلی (راست) و عبدالله مومنی
عبدالله مومنی و مجید توکلی، دو فعال جنبش دانشجویی ایران، و «به شکل نمادین جنبش دانشجویی ایران» به عنوان برندگان جایزه حقوق بشری «هومو هومینی» سال ۲۰۰۹ که چهارشنبه شب در پراگ، پایتخت جمهوری چک، اهدا می‌شود اعلام شدند.

جایزه هومو هومینی سال ۲۰۰۹ که چهارشنبه شب در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم مستند «یک دنیا» (وان ورلد) اهدا می‌شود از سال ۱۹۹۴ از سوی سازمان غیردولتی «پیپل این نید» به افرادی اهدا شده است که «به پیشرفت و ارتقای حقوق بشر و دموکراسی کمک چشمگیری کرده‌اند».

مارک اسووبودا، مدیر بخش دموکراسی و حقوق بشر سازمان پیپل این نید، در گفت‌وگو با رادیوفردا عبدالله مومنی و مجید توکلی را «نماد دو حرکت عمده دانشجویی» در ایران دانسته و گفت: «انتخاب عبدالله مومنی و مجید توکلی، دو فعال دانشجویی در ایران، به این دلیل بود که آنها نماد دو حرکت عمده دانشجویی یکی در زمان ۱۸ تیر ۱۳۷۸ و دیگری در سال ۱۳۸۸ هستند. همچنین حرکت‌هایی که در سال گذشته در ایران شاهد بودیم از جمله حرکت‌های بسیار آشکار و قابل لمسی بود که در دنیا در جهت دستیابی به دموکراسی رخ می‌دهد.»

عبدالله مومنی، سخنگوی سازمان ادوار تحکیم وحدت و مسئول یکی از ستادهای انتخاباتی مهدی کروبی، روز یکشنبه با پرداخت وثیقه ۸۰۰ میلیون تومانی از زندان به مرخصی پنج روزه رفت.

آقای مومنی هشت ماه پیش بلافاصله پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران پس از ضرب و شتم بازداشت شد و به خاطر شرکت در اعتراضات پس از انتخابات به شش سال زندان محکوم شد.

مجید توکلی نیز که روز ۱۶ آذر، روز دانشجو، بازداشت شد هم‌اکنون به جرم توطئه و تجمع و تبلیغ علیه نظام در زندان به سر می‌برد. آقای توکلی به بیش از هشت سال حبس محکوم شده است.

سازمان مدافع حقوق بشر «پیپل این نید» همچنین درباره دلیل اهدای این جایزه به رهبران جنبش دانشجویی ایران در بیانیه‌ای به همین مناسبت می‌گوید: «گرچه سرکوب وحشیانه اعتراضات در ایران خشم جهانیان را به دنبال داشته، در این میان به نقش مهم دانشجویان ایران کمتر توجه شده است.»

جایزه هومو هومینی (عبارت لاتینی به معنای «انسان با همنوعش») سال گذشته به روشنفکر و دموکراسی‌خواه چینی، لیو ژیائوبو، تعلق گرفت که او نیز در دسامبر سال ۲۰۰۸ دستگیر و زندانی شد.

جشنواره بین‌المللی فیلم‌های مستند حقوق بشری «وان ورلد» یا «یک دنیا» روز چهارشنبه ۱۹ اسفندماه، در پراگ با فیلم «روزهای سبز» حنا مخملباف افتتاح می‌شود.

در جشنواره امسال ۱۰۱ فیلم مستند از بیش از ۳۰ کشور جهان به نمایش درخواهند آمد. این مستندها از میان ۱۶۰۰ فیلم متقاضی شرکت در جشنواره انتخاب شده‌اند.
XS
SM
MD
LG