لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۵

گيتس: کشورهای عرب آماده فشار بر چين برای تحريم ايران هستند


رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، روز پنجشنبه گفت که دو کشور عرب اشاره کرده اند که آماده اند تا دولت چين را برای پشتيبانی از تحريم های جديد و شديد عليه ايران، تحت فشار قرار دهند.

وی در پاسخ به پرسس خبرنگاران درباره تمایل عربستان و امارات برای ترغیب چین به خبرنگاران گفت: « من احساس می کنم که ارادۀ انجام چنين کاری در آنها وجود دارد.»

آقای گيتس افزود: « اين دو کشور همچنين آماده اند که مسکو را نيز برسر اين مسئله تشويق کنند، اگرچه در مورد روسيه، نياز کمتری احساس می شود. تمرکز اصلی [در اين زمينه] بر روی چين است.»


رابرت گيتس در ادامۀ سفر خود به افغانستان و منطقۀ خليج فارس، روز پنجشنبه در ابوظبی، پايتخت امارات متحدۀ عربی، با وليعهد و ديگر مقام های اين اميرنشين به گفت وگو کرد

وزير دفاع آمريکا، پيش از اين گفت وگوهای مشابهی با مقام های عاليرتبۀ عربستان سعودی انجام داده که بر همکاری های آمريکا و کشورهای عربی خليج فارس در مقابله با تهديدهای ایران متمرکز بوده است.

به گقتۀ مقام های وزارت دفاع آمريکا، از موارد گفت وگوهای آقای گيتس در امارات، جلب همکاری مقام های اين کشور با تلاش های مربوط به افزايش فشار بر دولت ايران و در اين چارچوب، محدود کردن فعاليت های شرکت های ايرانی در امارات متحدۀ عربی است.

خبرگزاری فرانسه می نويسد که امارات متحدۀ عربی و به خصوص اميرنشين دبی، از مرکز مهم بازرگانی و مالی شرکت های ايرانی بشمار می روند و جمعيت قابل توجهی از ايرانيان را در خود جای داده است.

در گفت وگو با شيخ محمد زايد آل نهيان وليعهد ابوظبی و ديگر مقام های امارات، وزير دفاع آمريکا بر افزايش فشار بر شرکت های فعال ايرانی در امارات تمرکز داشته و اين در حالی است که دولت اوباما بر کوشش های خود برای دور تازه ای از تحريم های جديد سازمان ملل عليه جمهوری اسلامی افزوده است.

به گزارش خبرگزاری ها، وزير دفاع آمريکا در گفت وگوهای خود در منطقه، برتقويت دفاع موشکی کشورهای خليج فارس در برابر زرادخانۀ رو به افزايش موشک های بالستيکی ايران نيز تاکيد داشته، بويژه آنکه خطرهای موشکی جمهوری اسلامی يکی از نگرانی های جدی ابوظبی بشمار می رود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، امارات متحدۀ عربی، تسليحات مدرنی به ارزش هفده ميليارد دلار و از جمله سپر دفاع موشکی «پاترويت» را خريداری کرده است.

نفوذ ایران در افغانستان

در ابوظبی، رابرت گيتس روز پنجشنبه همچنين نفوذ ايران در افغانستان را کم اهميت خواند و در حين بازديد از يک پايگاه تامين سوخت نيروی هوائی آمريکا در منطقه گفت: « پشتيبانی جمهوری اسلامی از طالبان افغانستان در حال حاضر محدود است و تهران می کوشد تا با کمک به طالبان، تلاش های آمريکا و ناتو را در افغانستان به تحليل برد.»

وی با اشاره به اينکه دولت ايران در افغانستان دو دوزه بازی می کند گفت: « تهران از سوئی خواستار روابط خوب با دولت افغانستان است و از سوی ديگر برآن است تا شرايط را برای آمريکا در آن کشور دشوار سازد ولی در حال حاضر اين مشکل بزرگی برای آمريکا نيست.»

همزمان با حضور وزير دفاع آمريکا در ابوظبی، محمود احمدی نژاد، ریيس جمهوری اسلامی، طی سخنانی در بندر عباس بارديگر خطاب با دولت آمريکا گفت: اگر فکر می کنيد که می توانيد نفت عراق و خليج فارس را با استقرار نيروهای نظامی، به انحصار خود درآوريد، اشتباه می کنيد.

سحنان مقام های دو دولت آمريکا و ايران از شدت گرفتن جنگ سرد بين دو دولت حکايت می کند.
XS
SM
MD
LG