لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۰

چین نسبت به «جنگ تجاری» آمریکا هشدار داد


چین روز یکشنبه به آمریکا هشدار داد اگر واشینگتن به خاطر سیاست ارزی چین علیه این کشور «جنگ تجاری» راه بیندازد، ایالات متحده خود بیشتر آسیب می‌بیند.

روزنامه خلق حزب چین به نقل از چن دمینگ، وزیر بازرگانی این کشور نوشت که اگر آمریکا اقدامات تنبیهی و تحریمی علیه چین اتخاذ کند، «برای دولت چین غیرممکن است که واکنش نشان ندهد.»

موضع‌گیری وزیر بازرگانی چین پس از آن صورت گرفت که برخی از قانونگذاران آمریکایی از باراک اوباما خواسته‌اند چین را به عنوان «فریبکار ارزی» معرفی کند؛ در صورت چنین اقدامی، چین با اقدامات تحریمی و تنبیهی روبرو خواهد شد.

چین از میانه سال ۲۰۰۸، ارزش یوآن دربرابر دلار آمریکا را ثابت نگه داشته است؛ منتقدان می‌گویند چین در این مدت ارزش یوآن را به طور مصنوعی در برابر دلار پایین آورده است که باعث شده صادرات از این کشور ارزان‌تر تمام شود و در نتیجه بازار رقابت در دیگر نقاط جهان لطمه ببیند.

چین با این حال از سیاست ارزی خود بارها دفاع کرده است و این اقدام را برای بقای کارخانه‌ها و ایجاد اشتغال ضروری دانسته است.

ون جیابائو، نخست وزیر چین، هم یکشنبه هفته پیش تاکید کرده بود که این کشور تسلیم فشارها برای تغییر ارزش واحد پول خود نخواهد شد.

از سوی دیگر با بالا گرفتن تنش اقتصادی میان چین و ایالات متحده، ژونگ شان، معاون وزارت بازرگانی چین، روز جمعه اعلام کرد که به زودی به واشینگتن خواهد رفت.

معاون وزیر بازرگانی چین این هفته با قانونگذاران آمریکایی از جمله در وزارت بازرگانی و خزانه‌داری آمریکا دیدار می‌کند.

اکنون ۱۸ ماه است که چین ارزش یوآن را در برابر دلار ثابت نگه داشته است؛ ‌ آمریکا و دیگر شرکای اقتصادی چین از این کشور خواسته‌اند تا در بحبوحه بحران اقتصادی جهان، بر روی سیاست ارزی خود تجدید نظر کند، تا امکان رقابت بیشتر در بازارهای جهانی فراهم آید.

مازاد تجاری چین در ماه ژانویه و فوریه سال جاری میلادی ۲۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بود.

مازاد تجاری چین دربرابر آمریکا در همین مدت، با ۲۷ درصد کاهش به ۲۰ میلیارد و ۸ ۹۰۰ میلیون دلار رسید.

با این حال در همین مدت مازاد تجاری چین با ۲۷ کشور اتحادیه اروپا با ۳۴ درصد افزایش به ۲۲ میلیارد و ۳۰۰ ملیون دلار رسیده است.
XS
SM
MD
LG