لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۱

دیدار نتانیاهو با اوباما همزمان با تنش میان آمریکا و اسرائیل


بنیامین نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو
دو هفته پس از بروز اختلاف کم سابقه درمناسبات دولت‌های اسرائیل و آمریکا، واشینگتن تایید می‌کند که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، سه شنبه با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در کاخ سفید دیدارمی‌کند.

دعوتنامه رسمی برای بنیامین نتانیاهو جهت ملاقات او با باراک اوباما، یکشنبه از سوی جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه، به دست نخست وزیر اسرائیل داده شد.

بنیامین نتانیاهو دوشنبه نیز در واشینگتن، پس از سخنرانی درهمآیش سالیانه ایپک، لابی قدرتمند آمریکایی طرفدار اسرائیل، دیدارهای جداگانه‌ای با جوزف بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا و نیز با وزیران خارجه و دفاع آن کشور دارد.

بنیامین نتانیاهو بامداد دوشنبه برای حضو ردر نشست ایپک وارد واشینگتن شد. اهود باراک، وزیردفاع اسرائیل و رهبرحزب کارگر این کشور وی را دراین سفر و ملاقات‌های او با دولتمردان آمریکا همراهی می‌کند.

نخست وزیر اسرائیل همراه با هیلاری کلینتون، وزیرخارجه آمریکا، دوشنبه درهمایش ایپک سخنرانی می‌کنند.

خبرگزاری آسوشیتد پرس که پیشاپیش، بخش هایی از سخنرانی خانم کلینتون را منتشرکرده، می‌گوید که وزیرخارجه آمریکا خواهد گفت که «اسرائیل دربرابر گزینه های دشوار، اما الزامی، به خاطرصلح درخاورمیانه قراردارد».

به گزارش آسو شیتد پرس، خانم کلینتون بر«تضمین آمریکا به اسرائیل که حق این کشور است»، تاکید دارد و پایبندی آمریکا به اسرائیل را به «صخره با صلابت و استوار» تشبیه کرده اما می‌گوید که «درمواقع ضروری نیز آمریکا حقیقت را به این دوست دیرینه خود خواهد گفت».

اقدام دو هفته پیش وزارت کشور اسرائیل درصدور مجوز برای ساخت ۱۶۰۰ واحد مسکونی جدید در شمال شرق بیت المقدس همزمان با سفرجوزف بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا به اسرائیل، موجب ناخشنودی شدید آمریکا شد، و به تنشی کم سابقه درمناسبات دو کشور منجر شد.

اما بنیامین نتانیاهو یکشنبه در نشست دولت خود در بیت المقدس گفت که «برای کشور اسرائیل ساخت و ساز درا ورشلیم، مانند خانه سازی درتل آویو است».

با وجود این، نخست وزیراسرائیل یکشنبه در دیدار با جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا که برای ازسرگیری ماموریت‌های رفت و برگشت خود میان اسرائیل و فلسطینی‌ها به منطقه بازگشته، از یک سری راهکارهای جدید دولت خود برای «تسهیلات درقبال زندگی فلسطینی‌ها» سخن گفت.

نخست وزیراسرائیل یکشنبه در دیدار با دبیرکل سازمان ملل متحد نیز به او قول داد که «برای کاهش محاصره غزه گام‌هایی برداشته شود».

با وجود این هنوز معلوم نیست که حضور دوباره جورج میچل به از سرگیری سریع مذاکرات سیاسی غیر مستقیم میان اسرائیل و فلسطینی‌ها منجر شود- بویژه آن که عید هشت روزه پسح (جشن فطیر) که ازبیست و نهم مارس آغاز می‌شود، احتمال ازسرگیری فوری مذاکرات را دست کم به هفته دوم آوریل موکول خواهد کرد.

جورج میچل دوشنبه به اردن رفت تا با محمود عباس، رئیس تشکیلات فلسطینی که در امان است، دیدارکند.

میچل درنشست خبری درشهر امان درکنار صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد فلسطینی، از طرفین خواست که «شکیبا باشند»، و گفت که «منطقه اکنون نیازمند آرامش است تا بتوان سازوکاری را که درنظرگرفته ایم، اجرا کنیم».

عریقات نیز گفت که «ما حاضریم بخت دیگری به تماس‌ها با اسرائیل با میانجی‌گری آمریکا بدهیم» اما افزود که «باید اطمینان یابیم که برنامه ساخت ۱۶۰۰ واحد مسکونی جدید اسرائیلی درقدس شرقی باطل شده است».

میچل دوشنبه در امان، با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن نیز درباره تلاش‌های صلح اسرائیلی – فلسطینی رایزنی کرد، و ملک عبدالله بر«لزوم سرعت بخشیدن به تلاش‌ها برای ازسرگیری مذاکرات صلح» تاکید کرد.

تحرکات همزمان دیپلماتیک درخاورمیانه و واشینگتن، درحالی است که از یک سو حملات راکتی از غزه به سوی جنوب اسرائیل در روزهای اخیر پس از یک دوره نسبی آرامش، دوباره شدت گرفته و صدای آژیرهای خطر هر از چند گاهی درمناطق مسکونی جنوب اسرائیل به صدا در می‌آید، و از سوی دیگر، کرانه باختری نیز شاهد کشته شدن دست کم سه جوان فلسطینی دردو روز اخیر درسلسله ناآرامی‌های خشونت‌باری بوده که در پنج سال اخیر کم سابقه محسوب می شد.
XS
SM
MD
LG