لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۶

بريتانيا: نمايندگان ۱+۵ هفته آينده درباره تحريم ايران مذاکره می کنند


سفير بريتانيا در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه پس از مذاکرات تلفنی ديپلمات های گروه ۱+۵ اعلام کرد که چين موافقت کرده است تا در گفت وگو ها درباره تحريم های تازه عليه ايران با ديگر اعضای اين گروه در هفته آينده شرکت کند.

مارک ليال گرانت، سفير بريتانيا، در سازمان ملل متحد، تصريح کرده است که به وی گفته شده که چين به طور اصولی «موافقت» کرده است تا در مذاکرات درباره تحريم های تازه عليه ايران مشارکت کند.

به گفته سفير بريتانيا اين کشورها هفته آينده بارديگر درباره تحريم های تازه عليه ايران به صورت تلفنی مذاکره خواهند کرد.

درهمين حال، مارک تونر، يک سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز چهارشنبه تاييد کرد که
چين در مذاکرات تلفنی روز چهارشنبه نمايندگان کشورهای روسيه، بريتانيا، آمريکا، فرانسه به همراه آلمان در مورد دور احتمالی تحريم های تازه عليه ايران شرکت کرده است.

به گزارش رويترز، چين طی ماه های اخير از مشارکت در مذاکره درباره تحريم های تازه عليه ايران خودداری کرده است.

مارک تونر گفته است که مذاکرات تلفنی روز چهارشنبه در چارچوب مشورت ها درباره راهبرد «مسير دو گانه» گروه ۱+۵ در قبال ايران بود.

«مسير دوگانه» به دو رويکرد آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه به همراه آلمان، کشورهای ۱+۵، يعنی ارائه مشوق های اقتصادی يا تحريم برای حل مناقشه هسته ای ايران ، اطلاق می شود.

به رغم درخواست شورای امنيت سازمان ملل متحد از ايران برای توقف فعاليت های غنی سازی اورانيوم، جمهوری اسلامی اين فعاليت ها را توسعه داده است.

همان گونه که انتظار می رفت در مذاکرات روز چهارشنبه درباره پيش نويس دور چهارم تحريم ها موافقتی حاصل نشد ولی چين موافقت کرده است تا در دور ديگری از مذاکرات تلفنی گروه پنج بعلاوه يک درباره جزييات اين تحريم ها شرکت کند.

بريتانيا، آمريکا، فرانسه و آلمان اميدوراند که چين با مذاکرات رو در رو با ديگر اعضای گروه پنج بعلاوه يک درباره پيش نويس تازه تحريم ها عليه ايران موافقت کند.

در همين حال يک ديپلمات غربی موافقت چين با دور ديگر مذاکرات درباره تحريم های احتمالی عليه ايران را گام مثبتی ارزيابی کرده است. چرا که چين بعد از نشست اعضای اين گروه در ۱۶ ژانويه از حضور در اين مذاکرات خودداری کرده است.

چين به همراه آمريکا، روسيه، بريتانيا و فرانسه از اعضای دايم شورای امنيت است و حق رای «وتو» دارد.

در همين زمینه يک ديپلمات غربی به خبرگزاری رويترز، گفته است که پيش نويس قطعنامه تحريمی ايران که توسط آمريکا ارائه شده شامل احتمال ممنوعيت فعاليت بانک های ايرانی در خارج از اين کشور و بانک خارجی در ايران است. اين تحريم مشابه تحريم هایی است که عليه کره شمالی اعمال شده است.

بخش دیگری از تحریم های پیشنهادی احتمالا شامل تحريم تعدادی از شرکت های کشتيرانی ايران و همچنین ممنوعیت شرکت های بيمه از ارائه خدمات به محموله های صادراتی و وارداتی ایران خواهد بود.

اين ديپلمات همچنين گفته است روسيه تاکنون نشانه هایی از مخالفت با پيش نويس آمريکا از خود نشان داده است، ولی احتمالا با تحريم ها سبک تر عليه ايران موافقت خواهد کرد.

واکنش چين به اين پيش نويس که چند هفته قبل آن را دريافت کرده مشخص نيست.

با اين حال اين ديپلمات غربی پيش بينی کرده است که تحريم های تازه عليه ايران پیش از ماه ژوئن به تصويب نرسد.
XS
SM
MD
LG