لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۰

ترکیه خواهان گفت‌‌وگوی بیشتر با ایران شد


ترکیه روز چهارشنبه با وجود تلاش ایالات متحده برای تحریم‌های بیشتر ایران، اعلام کرد باید به راه‌حل دیپلماتیک در مناقشه‌‌ هسته‌ای ایران فرصت بیشتری داده شود.

بوراک اوزوگرگین، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه، که کشورش هم‌اکنون یکی از اعضای غیر دایم شورای امنیت است، در این باره گفت: «هنوز فرصتی پیش روی ما است و ما بر این باوریم که از این فرصت باید به طور موثر استفاده کرد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه که در یک کنفرانس سخن می‌گفت، تاکید کرد در خصوص مناقشه هسته ای ایران همچنان به تلاش دیپلماتیک بیشتری نیاز است.

هفته گذشته فیلیپ گوردون، معاون وزارت خارجه آمریکا در امور اروپا، از ترکیه خواسته بود که از تحریم‌‌های تازه علیه ایران پشتیبانی کند و در غیر این صورت ممکن است آنکارا با پیامدهای این عدم همراهی با جامعه جهانی مواجه شود.

ترکیه اما تنها کشوری نیست که بر تلاش بیشتر برای رسیدن با توافق با ایران تاکید دارد؛ چین که عضو دایم شورای امنیت و دارای حق وتو است، عمده‌ترین مخالف دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران است؛ برزیل نیز که دارای عضویت غیر دایم در شورای امنیت است، با تحریم بیشتر ایران مخالف است.

برپایه بند سوم ماده ۲۷ منشور سازمان ملل، هر تصمیم شورای امنیت دست کم باید رای مثبت ۹ عضو این شورا و از جمله رای موافق یا ممتنع پنج عضو دایم را داشته باشد.

هم‌اکنون، برزیل، اتریش، بوسنی و هرزگوین، گابن، ژاپن، لبنان، مکزیک، نیجریه، ترکیه و اوگاندا اعضای غیردایم شورای امنیت هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه در ادامه کنفرانس خبری خود افزود: «ما فکر می‌کنیم ایران نیت خوبی درباره این موضوع دارد و خواستار یک راه‌حل است. در غیراین صورت، ما تلاش نمی‌کردیم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه افزود: «ما دوستان غربی‌مان را به طور منظم در جریان برداشت‌هایمان (از گفت‌وگو) با ایران می‌گذاریم.»

بوراک اوزوگرگین همچنین بار دیگر بر موضع آنکارا تاکید کرد و گفت کشورش با دراختیار داشتن جنگ‌افزار هسته‌ای از سوی هر کشوری در خاورمیانه مخالف است و درعین حال ایران حق استفاده از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز را دارد.

بررسی سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری در پارس جنوبی

در همین حال وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد، آنکارا در طول دو هفته‌ آینده نسبت به سرمایه‌گذاری در صنعت گاز ایران تصمیم خواهد گرفت.

تانیر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه، سه‌شنبه شب اظهار داشت که ارزش این معامله در حدود ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار خواهد بود.

وزیر انرژی ترکیه ‌همچنین گفت که هم‌اکنون چند شرکت در حال تحقیق بر روی پروژه پارس جنوبی هستند و تصمیم ترکیه به ارزیابی‌های این شرکت‌ها بستگی دارد.

آنکارا در حالی این خبر را اعلام می‌کند که هر گونه سرمایه‌گذاری ترکیه در حوزه نفت و گاز ایران، ناخرسندی ایالات متحده را در پی خواهد داشت

‌‌ تانیر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه همچنین تاکید کرد که این پروژه از پشتیبانی سیاستمداران در آنکارا برخوردار است.

تریکه که یکی از شرکای خط لوله نابوکو است، از وصل شدن گاز ایران به این خط لوله حمایت می‌کند؛ این خط لوله از حمایت اتحادیه اروپا برخودار است و یکی از اهداف عمده آن کمتر شدن وابستگی به گاز روسیه است.
XS
SM
MD
LG