لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۳

امیدواری فرانسه به اتخاذ تحریم‌های جدید علیه ایران تا پایان ماه آوریل


برنار کوشنر؛ وزیر خارجه فرانسه
برنار کوشنر؛ وزیر خارجه فرانسه
فرانسه امیدوار است که تحریم‌های جدید شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی به واسطه برنامه اتمی‌اش، تا اواخر ماه آوریل، اوائل اردیبشهت ماه، به تصویب برسد. با این حال روسیه همچنان تأکید کرده است که چنین تحریم‌هایی نباید شهروندان عادی ایرانی را هدف قرار دهد.

برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه، به رادیو اروپای یک گفت که گرچه این موضوع هنوز قطعی نیست اما ما امیدواریم که پیش از پایان ماه آوریل تحریم‌ها جدید به تصویب برسند.

این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که نیکولا سرکوزی، رئیس جمهور فرانسه، روز سه‌شنبه در کنفرانس امنیت هسته‌ای در واشینگتن با تأکید بر اینکه «لحظه حقيقت نزديک می‌شود»، خواستار تصويب قطعنامه تازه تحريم ايران در شورای امنيت سازمان ملل متحد حداکثر تا ماه آينده ميلادی شده بود.

در همين زمينه، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز روز سه شنبه، ابراز خوش‌بينی کرد که تلاش‌ها برای تصويب قطعنامه تازه تحريم عليه ايران در شورای امنيت سازمان ملل متحد به نتيجه برسد.

خانم مرکل با ابراز رضایت از «پیشرفت‌های به دست آمده» برای اتخاذ دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه ایران گفته بود که نشانه‌هايی وجود دارند که چين و روسيه به گفت‌وگو ها ادامه می‌دهند».

این در حالی است که روسیه و چین تا کنون حمایت خود را از اتخاذ دور تازه تحریم‌ها اعلام نکرده‌اند و در تازه‌ترین رویداد، رئیس جمهور روسیه بار دیگر تأکید کرده است که تحریم‌های بالقوه علیه ایران، باید با هدف جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای باشد.

دیمیتری مدودف که در نشستی در واشنگتن در عین حال که احتمال حمایت کشورش را از تحریم‌های جدید علیه ایران منتفی ندانست، اضافه کرد که چنین تحریم‌هایی نباید به دنبال تنبیه مردم باشد و شهروندان عادی را هدف قرار دهد.

این در حالی است که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه در دومین روز از نشست امنیت هسته‌ای در دفاع از اتخاذ تحریم‌های تازه علیه ایران اعلام کرد که تحریم ایران از آن روست که تهران در محاسبات خود متوجه شود هزینه سیاست هسته‌ای‌اش بیش از فایده آن است.

رئیس جمهور آمریکا همچنین در بخش دیگری از سخنان خود خواستار اقدامی «قاطع و سریع» در برابر ایران شد و تأکید کرد که این فرایند نباید چند ماه طول بکشد.

کشورهای غربی در ماه‌های اخير تلاش‌های خود را برای تصويب دور چهارم تحريم‌ها عليه ايران افزايش داده‌اند گرچه هنوز موفق به همراه ساختن چین و روسیه دو عضو دارای حق وتو در سازمان ملل متحد نشده‌اند.

تنها يک روز پس از ديدار باراک اوباما و هو جين تائو، رؤسای جمهور آمريکا و چين، در واشينگتن خبرگزاری فرانسه از پکن گزارش داد که چين بار ديگر اتخاذ تحريم‌ها را برای حل مسئله اتمی ايران ناکارآمد خوانده است.

شورای امنيت سازمان ملل متحد تا کنون سه قطعنامه تحريمی عليه ايران تصويب کرده است و در آنها از جمهوری اسلامی خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.

ايران با رد اين قطعنامه ها برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است. جمهوری اسلامی تاکيد می کند برنامه هسته ای اين کشور کاملا صلح آميز و برای توليد برق است.
XS
SM
MD
LG