لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۷

نیویورک تایمز: گیتس می‌گوید آمریکا برنامه کارآمدی در قبال ایران هسته‌ای ندارد


رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا (چپ)، در کنار مایک مولن، رئیس ستاد کل ارتش آمریکا
رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا (چپ)، در کنار مایک مولن، رئیس ستاد کل ارتش آمریکا
بر اساس افشاگری روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز، رابرت گیتس، وزیردفاع آمریکا، در یک یادداشت سه صفحه‌ای «فوق محرمانه» برای کاخ سفید نوشته است که کشورش برای مقابله با طرح‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، «برنامه کارآمدی ندارد».

نیویورک تایمز در شماره روز یکشنبه خود نوشته است که رابرت گیتس در این نامه با اشاره به کمبودهای راهبردی آمریکا، اذعان کرده که اگر ایران تصمیم بگیرد به قدرت هسته‌ای (نظامی) تبدیل شود، در آمریکا هنوز سیاست کارآمدی برای درازمدت برای مقابله با چنین وضعیتی نهایی نشده است.

به نوشته نیویورک تایمز، آقای گیتس این امر را در ماه ژانویه، سه ماه پیش، در یادداشتی برای ژنرال جیمز جونز، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نوشته است.

بنا بر این گزارش، کاخ سفید همراه با پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) و سایر نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا می‌خواستند راهکارهای احتمالی کشور خود را برای مقابله با ایران، در اختیار باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا قرار دهند.

جف مورل، سخنگوی پنتاگون، شنبه شب حاضر نشد که وجود این یادداشت آقای گیتس را تأیید کند اما افزود که کاخ سفید گزینه‌های مختلفی را در مورد ایران دریافت کرده است.

یکی از مقام‌هایی که نیویورک تایمز با آنها مصاحبه کرده، گفته است که این سند به منزله «زنگ بیدار باش» برای آمریکاست ولی مقام‌های دیگری در کاخ سفید به نیویورک تایمز گفته‌اند که باید این سند را باید در قالب درست خود دید و سخن از هشداری برای یک رئیس جمهور نسبتاً تازه‌کار ایالات متحده است تا متوجه باشد که کشورش هنوز کاملاً آنگونه که می‌بایست، آمادگی ندارد.

بنیامین رودز، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، نیز شنبه شب به آسوشیتدپرس گفت که گزارش ارائه شده تغییری در راهبرد آمریکا در قبال ایران نداده زیرا دولت اوباما از ماه‌ها قبل سیاست‌گذاری خود در مورد ایران را آغاز کرده بود.

اما نیویورک تایمز نوشته است که کاخ سفید پس از دریافت این نامه آقای گیتس بود که بازنگری در استراتژی آمریکا را در دستور کار قرار داد، و بررسی راهکارهای جایگزین نظامی را که همچنان کار بر روی آن ادامه دارد، برای وضعیتی که تحریم‌ها علیه ایران مؤثر واقع نشود، آغاز کرد.

ژنرال جونز، مشاور امنیت ملی باراک اوباما، روز جمعه در مصاحبه‌ای گفته بود که «ما به هر چیزی که در مورد ایران گفته‌ایم، عمل می‌کنیم، و اگر از استراتژی خود علنی صحبت نمی‌کنیم، به این معنی نیست که برنامه‌ای برای احتمالات مختلف نداریم ».

بیشتر کارشناسان احتمال می‌دهند که حکومت ایران می‌تواند به تمامی دانش فنی و تجهیزات لازم برای داشتن بمب اتمی برسد اما بمب را تا هنگامی که اراده نکند، سوار نخواهد کرد تا بتواند مدعی شود که ان.پی.تی، پیمان منع گسترش جنگ‌افزار هسته‌ای را پایمال نکرده است.

وزیر دفاع آمریکا اما تأکید کرده است که این امر باید از هم اینک در آمریکا بررسی شود که اگر ایران بمب اتمی را سوار کند، چگونه می‌توان قدرت ایران را مهار کرد؟

رابرت گیتس هفته گذشته در برنامه «دیدار با رسانه‌ها» در شبکه تلویزیونی آمریکائی ان.بی.سی، بخشی از نگرانی‌های خود را مطرح کرد و گفت: «اگر سیاست ایران رسیدن به آستانه بمب اتمی باشد اما آن را سوار نکند، چه اطمینانی هست که به راستی بمب را ترکیب نکرده باشد؟ من خود نمی‌دانم که چگونه می‌شود به چنین اطمینانی رسید».

وزیر دفاع آمریکا این پرسش را نیز مطرح کرده که اگر یکی از گروه‌های تروریستی مورد حمایت تهران، سلاح یا سوخت هسته‌ای در اختیار بگیرد، جهت عملکرد باید چه باشد؟

آمریکا برای تصویب تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی در شورای امنیت تلاش می‌کند اما باراک اوباما هفته گذشته در پایان همایش امنیت هسته‌ای واشینگتن تکرار کرد که اطمینانی به مؤثر بودن کامل این تحریم‌ها نیست و در عین حال گفت که افزایش فشار موجب می‌شود تهران عواقب برنامه هسته‌ای خود را دوباره بسنجد.

اسرائیل همواره برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را خطری جدی برای خود ارزیابی کرده است، و در همین ارتباط اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، روز یکشنبه در آستانه جشن‌های شصت و دومین سالروز استقلال این کشور، از «اراده قاطع برای دفاع از موجودیت اسرائیل» در برابر خطرات سخن گفت.

ساعتی پیش ازاظهارات آقای باراک، محمود احمدی‌نژاد در آیین بزرگداشت روز ارتش در تهران گفته بود که نابودی اسرائیل، «قریب‌الوقوع» است.

ایران در همایشی که در روزهای شنبه و یکشنبه با موضوع «خلع سلاح اتمی» در تهران برگزار شد، بر «مسالمت‌جویانه بودن طرح‌های هسته‌ای خود» تأکید کرد و آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز در پیامی به این نشست تأکید کرد که «کاربرد سلاح اتمی را حرام می‌دانیم».

با این حال برخی کارشناسان امور ایران بر این نکته انگشت نهاده‌اند که در عبارت آیت‌الله خامنه‌ای به حرام بودن «ساخت» بمب اتمی اشاره‌ای نشده‌ است.
XS
SM
MD
LG