لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۰

مهدی کروبی: افراطیون نتوانسته‌اند بر اوضاع مسلط شوند


مهدی کروبی، یکی از نامزدهای معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که «افراطیون از طریق تداوم و تشدید فشارها، تهدیدها و ایجاد ارعاب در جامعه» به اهداف مورد نظر خود در کنترل اوضاع دست نیافته‌اند، از معترضان خواست همچنان بر خواسته‌های خود پافشاری کنند.

به نوشته سایت اینترنتی سحام‌نیوز مهدی کروبی روز دوشنبه در سخنانی با انتقاد شدید از ادامه تهدید و ایجاد جوب رعب و وحشت در جامعه تاکید کرد، مردم با وجود این فشارها هوشیارتر شده و خواسته‌های خود را پی‌ می‌گیرند.

وی که در جمع گروهی از فعالان مدنی، سیاسی، دانشگاهی و نیز اعضای خانواده‌ بازداشت‌شدگان رویدادهای پس از انتخابات سخن می‌گفت، در این باره اظهار داشت: «تداوم و تشدید فشارها، تهدیدها و ایجاد ارعاب در جامعه ناشی از کوته‌نگری عده‌ای است که برای بقاء خود راهی جز این متصور نیستند.»

این نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری همچنین با اشاره به توقیف گسترده روزنامه‌ها و رسانه‌های منتقد دولت، افزود:«افراطیون با توقیف روزنامه‌ها، تذکرات روزمره به آنانی که حتی تمامی جوانب را رعایت می‌کنند، تایید احکام سنگین در دادگاه‌های تجدید نظر، احضارهای پی در پی، ملاقات ندادن به خانواده‌های بازداشت‌شدگان، بازگرداندن برخی از زندانیان آزاد شده به زندان حتی با وجود وثیقه‌های بسیار سنگین و … به زعم خود بر اوضاع مسلط شده و کنترل بحران را به دست گرفته‌اند در حالی‌ که واقعیت‌های اجتماعی حکایت از اخبار دیگری دارد.»

مهدی کروبی که از پذیرش نتایج انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه سال گذشته خودداری کرده و حاکمان جمهوری اسلامی را به تقلب سازمان‌یافته در این انتخابات متهم کرده است، با اشاره به اعتراض مردم به نتیجه این انتخابات گفت: «خواستگاه به حق مردم و تفکر آنان بر قوت خویش باقیست. آنچه که تغییر یافته همانا هوشیارتر شدن مردم در مواجهه با اعمال فشارها و تهدیدهاست. استقبال و ابراز محبت مردم در کوچه و خیابان، در بازار و محل کار و در هر موقعیتی مناسب از زندانیان آزاد شده، آیا نشان دهنده کنترل و تسلط بر اوضاع است؟ و یا حکایت از مهر تایید مردم بر اتخاذ چنین شیوه و سیاستی است؟»

دبیر کل حزب اعتماد ملی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخوردهای صورت گرفته با دانشگاهیان اظهار داشت: «قطع حقوق، بازنشستگی اجباری و اخراج اساتید، محرومیت از تحصیل، بازداشت‌های مکرر، صدور احکامی سنگین، برخورد با صاحبان فکر و اندیشه و هنر و تداوم این شیوه و نگرش افراطی و ناپسند همانا بدلیل ترس و نگرانی از تاثیرگذاری این قشر فرهیخته و عظیم است.»

وی همچین خطاب به دانشگاهیان و معترضان افزود: «اما امروز شاهدیم شما بیش از گذشته انسجام خود را بازیافته‌اید. صبور باشید و به خدا توکل کنید. همچون گذشته روحیه خود را حفظ کنید و بر خواسته‌های مشروع و قانونی خویش مصر بوده و پافشاری نمایید.»

مهدی کروبی در باره چشم‌انداز حرکت اعتراضی مردم نیز اظهار داشت: «حرکت هوشمندانه چهره به چهره مردم در جهت دستیابی به خواستگاه به حقشان که همان عمل به قانون اساسی است، با افزایش تاثیرگذاری در لایه‌های اجتماعی و سیاسی وارد مرحله رشد و بلوغ خود گردیده است. این موضوع عرصه را چنان بر افراطیون دولتی تنگ نموده که کارشان از زنده‌ها گذشته و سخت در تلاشند تا مدیریت کفن و دفن و مراسم‌ خاکسپاری و فاتحه مرده‌ها را هم تحت پوشش مدیریتی خود قرار دهند.»

مهدی کروبی که خود بارهای از سوی گروه‌های طرفدار دولت محمود احمدی‌نژاد مورد حمله قرار گرفته است، با اشاره به محدودیت‌های ایجاد شده از سوی دولت برای برگزاری مراسم سوگواری برای برخی از چهره‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان در ماه‌های گذشته افزود:«با نحوه عملکردشان چنان عرصه را بر نظام و مردم تنگ کرده‌اند که مردن هم در نوع خود دردسر گشته است. گویا با مردن، فرد جرمی را مرتکب می‌شود که اینگونه با مراسمش برخورد می کنند. متاسفانه مشاهده شده در مواردی حق برگزاری مراسم یادبود و فاتحه را از مردم سلب کرده‌اند. و اخیراً مانع برگزاری مراسم خاکسپاری، سالگرد و فاتحه برای برخی از چهره‌ها و شخصیت‌ها و بزرگان شده‌اند.»

به گفته آقای کروبی مقام‌های مسئول در جمهوری اسلامی در روزهای گذشته از جمله اجازه برگزاری مراسم دومین سالگرد درگذشت آیت الله توسلی، یکی از روحانیان نزدیک به بنیانگذار جمهوری اسلامی را در مسجد نداده و به دلیل آن که حسینیه جماران هم امنیت لازم را نداشت، خانواده وی «مجلس محقری» در یکی از اتاق‌های دفترآیت‌الله خمینی برگزار کرده است.

رییس پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به موارد دیگری از جلوگیری مقام‌های جمهوری اسلامی از برگزاری مراسم درگذشت شخصیت‌ها و افراد مختلف به مقایسه این نوع برخوردها با نوع برخورد حکومت محمد رضا شاه پهلوی با موارد مشابه پرداخته و با ذکر چند نمونه گفته است: «همه اینها در حالی‌ است که به یاد داریم رژیم فاسد گذشته مانع برگزاری مراسم سالگرد و فاتحه نمی‌گردید.»

مهدی کروبی همچنین با نقل گزارشی از روزنامه تازه توقیف شده «بهار» در باره جلوگیری از به خاک‌سپردن پیکر آیت‌الله شیخ‌علی مقدادی در اطراف حرم امام رضا توسط مقام‌های امنیتی و انتظامی گفته است: «یعنی حکومت ما اینقدر ناتوان و ضعیف گشته که حتی در مراسم به خاکسپاری مردم اعم از سیاسی و غیر سیاسی به مشکل برخورده است؟ چرا می‌خواهید نظام مقتدر و توانمند ما را در اذهان ملت‌ها و دولت‌ها ضعیف بنمایید؟ تمامی حکومت‌ها چه صالح و چه ناصالح سعی در جلب رضایت عموم مردم دارند و بی جهت دشمن تراشی نمی‌کنند. متاسفانه گویا بناست ما بجای جذب حداکثری و دافعه حداقلی، به دفع حداکثری و جذب حداقلی دست یابیم.»

وی در ادامه با بیان این که «انسان با خود می‌اندیشد مبادا با فرا رسیدن مرگش موجبات آزار و اذیت مردم را فراهم سازد»، اظهار داشت: «گویا اکنون ما هم باید نامه‌ای به عزرائیل بنویسیم تا پیام ما را به خدا برساند که خدایا! اگر بناست این ایام، ایام مرگ طبیعی ما باشد، مجالی اعطاء فرما و از آمدن عزرائیل جلوگیری کن. اکنون زمان مرگ طبیعی نیست چرا که کار را به جایی رسانده‌اند که مرگ در این ایام مایه گرفتاری مردم می‌شود و صد البته با سخاوتمندی دادگاه‌ها که به دست گرفتن سنگی را حکم محاربه می‌دهند چه بسا در ایام مرگ ما نیز با ایجاد درگیری و ضرب و شتم مردم، عده‌ای را نیز محارب قلمداد کنند.»

وی در ادامه سخنان خود به انتقاد از برنامه‌های دولت محمود احمدی‌نژاد در مورد تشویق مردم به خروج از تهران و در عین حال تشویق آنها به بچه‌دار شدن اشاره کرده و اظهار داشت: «در حالی‌ که به دلیل افزایش فقر شاهد افزایش و گسترش حاشیه‌نشینی کلان شهرها هستیم و نرخ دو رقمی و سنگین تورم بر زندگی مردم سایه افکنده و بی کاری گریبانگیر خانواده‌ها شده است و برای زندگی بهتر سال‌ها در جهت کنترل جمعیت تلاش گردیده است به یک باره می‌شنویم که اعلام می‌کنند ما در این کشور فقر نداریم. کشور ظرفیت پذیرش ۱۵۰ میلیون ایرانی را در رفاه کامل دارد. دو فرزند کم است، پس بچه دار شوید و به ازای هر نوزادی هم یک میلیون تومان هدیه بگیرید.»

آقای کروبی در این باره افزود: «عجبا! مدیریت جهان و کشور کم بود که اینک قصد مدیریت در حوزه خصوصی خانواده‌ها را دارند. طبق آمارهای رسمی ۱۴ میلیون از ۷۵ میلیون ایرانی زیر خط فقر زندگی می کنند. پیشنهاد می‌دهم بروید و از کمیته امام و طرح شهید رجایی که خانواده‌های زیر خط فقر شدید را پوشش می‌دهند بپرسید که چند میلیون تحت پوشش آنها هستند.»
XS
SM
MD
LG