لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۵

کروبی: رئیس دولت به تمدن هزاران ساله ایران دهن‌کجی می‌کند


مهدی کروبی، از نامزدهای معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران، مقام‌های جمهوری اسلامی را به «دشمن‌تراشی» متهم کرده و گفته است آنها با «ادبیات سبک» خود به تمدن هزاران ساله ایرانیان دهن‌کجی می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سحام‌نیوز، وابسته به حزب اعتماد ملی، مهدی کروبی در سخنانی رهبران جمهوری اسلامی را به «افراط و تفریط» در قبال کشورهای دیگر به ویژه آمریکا و استفاده از «ادبیات سبک» متهم کرده است.

این نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری که در دیدار نوروزی خود با اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی سخن می‌گفت، به اظهارات اخیر محمود احمدی‌نژاد خطاب به باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا اشاره کرد و اظهار داشت: «متاسفانه ادبیات استفاده شده در سخنرانی اخیر مسئول اجرایی کشور که در ارومیه بیان شد، به هیچ وجه در شان یک رئیس جمهور نیست.»

وی با متهم کردن مقام‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی به «دشمن‌تراشی» افزود: « جالب آنکه رفتار و اعمالی که موجب دشمن تراشی شود و تبعات سنگینی را برای ملت به ارمغان آورد، سیاست و تدبیر می‌نامند. افراط و تفریط را بدانجا رسانده‌اند که یک روز نامه‌نگاری می‌کنند، روز دیگر جهت ارتباط گیری و نشستن پای میز مذاکره، متوسل به فرستادن واسطه می‌شوند و امروز با ادبیاتی سبک (گنده گو، گردن کلفت، هر چی دستت می‌دهند، نخوان) به تمدن چندین هزار ساله ایرانیان دهن کجی می‌کنند.»

رهبران جمهوری اسلامی ایران در روزهای اخیر در واکنش به ارایه راهبرد هسته‌ای تازه ایالات متحده آمریکا، سخنان تندی علیه واشنگتن بر زبان آورده‌اند.

این در حالی است که آقای مهدی کروبی در واکنش به این اظهارات تند گفته است: «دشمن تراشی هنر نیست. هنر آنست که به تهدیدات، پاسخی مستدل و منطقی داده تا اذهان عمومی ملتها و دولت‌ها بسوی حقیقت نیل یابد، به نحوی که تهدیدات مرتفع و به فرصتها بدل گردند.»

«محکم‌تر از قبل ایستاده‌ایم»

مهدی کروبی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه سال گذشته، بر ادامه ایستادگی معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری و اصلاح‌طلبان و ادامه تلاش آنها برای اجرای اصول قانون اساسی تاکید کرد.

این نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به روند بازداشت فعالان سیاسی و مدنی و معترضان به نتایج انتخابات اظهار داشت:« اندیشه‌ای که بقاء خود را در تداوم فشارها جستجو می‌کند، بیشترین هزینه را متحمل نظام می‌سازد.»

آقای کروبی همچنین افزود: «متاسفانه اطلاع یافته‌ایم، جهت ایجاد فشار روحی و روانی بیشتر و تحقیر نمودن بازداشت‌شدگان سیاسی، آنان را با سایر زندانیان مشکل‌دار من جمله قاچاقچیان و افراد منحرف در یک مکان قرار می‌دهند که این مساله به هیچ وجه در شان نظام نیست.»

وی به بازداشت گسترده معترضان از جمله زنان و دخران اشاره کرده و گفت: «به بهانه‌های مختصر زنان و دختران را دستگیر می‌کنند، در حالی‌ که طبق آموزه‌های دینی و انقلابیمان می‌بایست حرمت این قشر از جامعه بیش از پیش حفظ شود.»

دبیر کل حزب اعتماد ملی آنگاه به حمله گسترده حامیان دولت به اصلاح‌طلبان پرداخته و افزود: «هجمه تبلیغات روزافزون، ناسزا گویی‌ها و تهمت زنی‌ها بیشتر به یک دوی مارتن سیاسی شبیه شده است! چنانچه گویی آنان که بیشتر فحاشی کنند و دروغ ببندند نزد دولتمردان عزت بیشتری می یابند. با اتخاذ چنین شیوه‌ای می خواهند چنان جلوه دهند که گویی مائیم که ضد انقلابیم، از دین برگشته ایم و مخالف نظامیم.»

مهدی کروبی با تاکید بر ادامه مبارزه اصلاح طلبان گفت: «فکر می‌کنند با افزایش فشارها و حجم گسترده توهین‌ها و تهمت‌های روزمره‌شان می‌توانند بر اوضاع مسلط شده و بر طبل تبلیغ "مردند و رفتند" بکوبند اما نمی‌دانند که ما همچنان به قانون اساسی و ظرفیت‌های موجود آن اعتقاد داریم و محکم‌تر از قبل ایستاده‌ایم و عمل به قانون اساسی را مطالبه می‌کنیم.»

وی با بیان این که «حزب و جریان و گروه خاصی متولی این اعتراضات نیست» خطاب به حکمرانان جمهوری اسلامی گفت: «بدانید و توجه کنید که دنیای امروز بر مبنای تکنولوژی و ارتباطات استوار بوده که نقش بلامنازع آنرا مردم ایفا می کنند. پس نقش مردم را به رسمیت بشناسید.»

رییس پیشین مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود به اختلاف نظر میان دولت محمود احمدی‌نژاد و مجلس به ویژه بر سر قانون هدفمند کردن یارانه‌ها پرداخت و از حملات رییس دولت به مجلس به شدت انتقاد کرد.

مهدی کروبی با هشدار به از دست رفتن «شان و منزلت مجلس» به سخنان آیت‌الله خمینی در مورد اهمیت جایگاه مجلس اشاره کرده و دولت را به پیگیری «سیاست نهادینه سازی دروغ و به کارگیری تعابیر سبک و ناپسند در دو بعد داخلی و خارجی» متهم کرد.

وی در باره سخنان احمدی‌نژاد در مورد نمایندگان مجلس گفت: «به کارگیری چنین الفاظی همچون "نمی فهمند" آنهم از زبان عالیترین مقام اجرایی کشور تبعات جبران ناپذیری را بر پیکره ی نهاد مجلس وارد خواهد ساخت. چگونگی شکل گیری این مجلس و اینکه چه جریانی بر آن حاکم است در این مقوله از اهمیت برخوردار نیست. نفس وجودی مجلس از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر امروز اینچنین مجلس را کوچک کنند فردا شان و منزلتی برای مجلس باقی نخواهد ماند.»

دبیرکل حزب اعتماد ملی همچنین تاکید کرد که در صورت حمله به ایران دوشادوش دیگران به دفاع از کشور برخواهد خواست.

مهدی کروبی گفت: «مگر ما با دولت امریکا تازه درگیر شده ایم؟!وقایع تلخی را از دولتمردان آمریکایی تجربه کرده ایم. کودتای ۲۸ مرداد ۳۲، تبعید امام به ترکیه در مساله کاپیتالاسیون، هشت سال جنگ تحمیلی و حمایت آمریکا از رژیم بعث و تحریم‌های اقتصادی از جمله درگیری‌های جمهوری اسلامی با ایالت متحده بوده است. تهدیدات فعلی، چیز جدیدی نیست. البته ما نیز همچون سایر مردم و دوشادوش ملت، این تهدیدات را محکوم می‌کنیم و در صورت هرگونه تجاوز احتمالی همه در یک صف از کشور دفاع خواهیم کرد، همانطوری که قبلا ملت قهرمان و شهید پرور ایران امتحان خود را پس داده‌اند.»
XS
SM
MD
LG