لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۵

مشاور کاخ سفید: ايران به تعهداتش عمل نکند با انزوای عمیق تری مواجه می شود


جيمز جونز، مشاور رئيس جمهور آمريکا در امور امنيت ملی
جيمز جونز، مشاور رئيس جمهور آمريکا در امور امنيت ملی
مشاور امور امنيت ملی کاخ سفيد بار ديگر هشدار داده است در صورتی که جمهوری اسلامی به نادیده گرفتن تعهدات بین المللی خود ادامه دهد با پيآمدهای این رویکرد روبرو شده و در جامعۀ جهانی، با انزوای عميق تری مواجه خواهد شد.

ژنرال بازنشسته جيمز جونز، مشاور رئيس جمهور آمريکا در امور امنيت ملی، که در «انستيتوی واشينگتن برای سياست خاور نزديک» صحبت می کرد، با اشاره به تداوم بی اعتنائی رهبران جمهوری اسلامی به خواست های جامعۀ جهانی و ادامۀ سياست خطرآفرين اتمی، مانند ساير شخصيت های بلندپایۀ دولت آمريکا هشدار داد که اگر دولت ايران به لجاجت خود ادامه دهد، در انزوای عميقی فرو خواهد رفت.

ژنرال جونز با اعلام اين که طی هفته های آينده، استراتژی جديد امنيت ملی آمريکا اعلام خواهد شد، خطوط چهارگانۀ اصلی اين استراتژی را چنين برشمرد:« امنيت سرزمين و مردم آمريکا و متحدان اين کشور، رفاه شهروندان آمريکا، ارزش های جهانی آمريکا، و نظم جهانی با ترويج صلح، امنيت و فرصت های همکاری برای مقابله با چالش های بين المللی.»

جيمز جونز، گفت برای پيشبرد ارزش های جهانی، رئيس جمهور آمريکا روشن ساخته است که ايالات متحده ايده آل های خود را در درون و برون آمريکا، همچنان تقويت خواهد کرد. در اين زمينه، پرزيدنت اوباما در سفر به قاهره، بر تعهد آمريکا در پشتيبانی از دولت هائی که بازتاب دهندۀ اراده و آرمان های ملت خود هستند، تاکيد کرد، چرا که به باور ما، چنين دولت هائی باثبات تر و موفق ترند.

مشاور رئيس جمهور آمريکا در امور امنيت ملی، با اشاره به تلاش های واشينگتن برای حل بحران ايران از طريق گفت و گو و ديپلماسی، افزود: « برای حل سازندۀ اين مسائل، تا به امروز، ما هيچ نشانه ای از جانب رهبران ايران نديده ايم.»

آقای جونز گفت: « در واقع، ايران به بی اعتنائی در اجرای تعهد ات بين المللی خود در زمينۀ برنامه های اتمی و پشتيبانی از تروريسم ادامه داده که اين امر بيانگر يک تهديد بزرگ منطقه ای و جهانی است.»

وی بار ديگر تصريح کرد که: يک ايران اتمی می تواند گسترۀ خاور ميانه را دگرگون کند، موجب مسابقۀ تسليحات اتمی شود و چشم انداز خطر جنگ های منطقه ای را افزايش دهد، به نظام عدم گسترش سلاح های استراتژيک به گونۀ مهلکی آسيب رساند و تروريست ها و بنيادگرايانی را که آمريکا و متحدان اش را مورد تهديد قرار می دهند، جسورتر کند.

مشاور امنيت ملی کاخ سفيد گفت از همين روست که آمريکا به همراه متحدان و شريکان خود فعالانه می کوشد تا هزينۀ ناديده انگاشتن تعهد های جهانی را برای جمهوری اسلامی افزايش دهد و اين شامل قعطنامۀ شورای امنيت نيز می شود.

آقای جونز تاکيد کرد که دولت ايران بايد با پيآمدهای واقعی اعمال خود روبرو شود. ايران با انزوای عميقی در عرصۀ جهانی دست بگريبان خواهد شد.

مشاور امور امنيت ملی باراک اوباما در پايان بار ديگر براين نکته تاکيد کرد که همچنان که ریيس جمهور آمريکا تصريح کرده است، ايالات متحده، مصمم است تا مانع دستيابی جمهوری اسلامی ايران به سلاح هسته ای شود.

آمریکا و دیگر کشورهای غربی در تلاشند تا چهارمین قطعنامه تحریمی علیه ایران را در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب برسانند. این در حالی است که چین تاکنون با تشدید تحریم های جمهوری اسلامی مخالفت کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد طی سه قطعنامه تحریمی از ایران خواسته است تا فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم ار متوقف کند. ایران با سرپیچی از این خواست برنامه غنی سازی اورانیوم را در طی این مدت توسعه داده است.
XS
SM
MD
LG