لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۵

جایزه «هنری نانن» برای روزنامه‌نگاران ایرانی


به نیابت از سوی همه روزنامه نگاران و خبرنگاران زیر فشار در ایران جایزه امسال به مازیار بهاری، خبرنگار ایرانی تبار هفته نامه نیوزویک اعطا شد.
به نیابت از سوی همه روزنامه نگاران و خبرنگاران زیر فشار در ایران جایزه امسال به مازیار بهاری، خبرنگار ایرانی تبار هفته نامه نیوزویک اعطا شد.
شش سال پیاپی است که جایزه «هنری نانن» به افراد و شخصیت هایی داده می شود که در گستره رسانه های همگانی و در عرصه فرهنگ و ادب خدمات شایان توجهی انجام داده اند.

هنری نانن، که این جایزه به نام اوست، خود از روزنامه نگاران برجسته آلمان است که ۵۸ سال پیش هفته نامه پرفروش «اشترن» را بنیان گذاشت. هیئت داوران جایزه هنری نانن در سال ۲۰۱۰ را تقدیم به روزنامه نگاران زیر فشار و در بند و زندانی در ایران کرده است. خبرنگاران و روزنامه نگارانی که به باور داوران خدمات ویژه ای برای آزادی و اطلاع رسانی صحیح انجام داده و به خاطر اعمال سرکوب و فشار از سوی دستگاه رهبری ایران یا راهی زندان شده و یا از ایران گریخته اند.

در توجیه اعطای این جایزه به روزنامه نگاران ایرانی همچنین از دستگیری های غیرقانونی، ربودن خبرنگاران و اهالی قلم ازسوی دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی، نظارت و کنترل شدید دولت بر مطبوعات و بالاخره از اقدام های خشونت آمیز و اذیت و آزار و شکنجه علیه روزنامه نگاران زندانی در ایران سخن به میان آمده است.

توماس اوستر کرن، سردبیر مجله آلمانی اشترن، در پیوند با اعطای جایزه امسال هنری نانن به روزنامه نگاران زیر فشار و در بند در ایران به خبرنگاران در هامبورگ گفته است: «بدون آنکه بخواهد راه مبالغه را طی کند، ایران هم اینک یکی از بزرگترین زندان ها برای روزنامه نگاران و دست‌اندرکاران مطبوعات است. همکارانی که به گفته وی زیر فشار دستگاه حکومتی در رنج و عذاب اند ولی با این وجود تاکنون تسلیم نشده و همچنان برای آزادی رسانه های خبری پیکار می کنند.»

سردبیر مجله اشترن ضمن ستایش و قدردانی از شجاعت و لیاقت روزنامه نگاران ایرانی یادآور شده که به نیابت و به نمایندگی از سوی همه روزنامه نگاران و خبرنگاران زیر فشار و در بند در ایران، جایزه امسال هنری نانن طی مراسمی در هفدهم اردیبهشت ماه جاری در شهر هامبورگ به مازیار بهاری، خبرنگار ایرانی تبار هفته نامه نیوزویک اعطا می شود.

مازیار بهاری، خبرنگار ایرانی کانادایی برای پوشش خبری انتخابات بحث انگیز خردادماه سال پیش دستگیر شد و به مدت ۱۱۸ روز در زندان انفرادی به سر برد. وی سپس با سپردن وثیقه از زندان آزاد و راهی خارج شد. به این ترتیب مازیار بهاری جایزه امسال هنری نانن را به نیابت و نمایندگی از سوی روزنامه نگاران و خبرنگاران زیر فشار و زندانی در ایران دریافت می دارد. ارزش مادی این جایزه ۳۵ هزار یورو است.
XS
SM
MD
LG