لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۸

موسوی: با اسلحه امنیت یک کشور را نمی‌توان حفظ کرد


میرحسین موسوی، از رهبران اصلاح‌طلب ایران، در پیامی ویدئویی به مناسبت روز کارگر و روز معلم که روز پنج‌شنبه منتشر شد بار دیگر خواستار «برگشت به قانون اساسی» شد و به حکومت جمهوری اسلامی هشدار داد که «با اسلحه و نیروی نظامی امنیت یک کشور را نمی‌توان حفظ کرد».

آقای موسوی در این پیام که به مناسبت روز کارگر و روز معلم منتشر شده است با اشاره به این که «تلخ است حرف زدن از زندانی شدن معلم‌ها و کارگران» گفت که خواسته این دو قشر از جامعه ایران جدا از خواسته‌های دیگر مردم نیست.

خبرها از داخل ایران حاکی از آن است که در چند روز گذشته فشارهای نیروهای حکومتی و امنیتی ایران بر فعالان کارگری و مدافعان حقوق معلمان افزایش یافته است.

از جمله علی‌اکبر باغانی و محمود بهشتی لنگرودی، دبير کل و سخنگوی کانون صنفی معلمان ايران، روز چهارشنبه پس از احضار به وزارت اطلاعات در تهران بازداشت شدند.

میرحسین موسوی که در کنار مهدی کروبی هم‌چنان از پذیرش پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته سر باز می‌زند در تازه‌ترین پیام خود خواسته‌های معلمان و کارگران ایرانی را همچون دیگر مردم ایران «آزادی، توسعه و عدالت» می‌داند.

آقای موسوی که از زمان اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری خردادماه سال گذشته در مناسبت‌های مختلف خطاب به مردم ایران پیام صادر کرده این بار در برابر دوربین با کارگران و معلمان ایرانی به گفت‌وگو نشسته است.



نخست وزیر سابق ایران پیشتر نیز با تاکید بر لزوم ادامه مبارزه مسالمت‌آمیز، از حامیان جنبش سبز در ایران خواسته بود که از طریق اطلاع‌رسانی سینه به سینه با اقشار مختلف جامعه به ویژه روستاییان، کارگران و کشاورزان ارتباط برقرار کرده و آنها را نسبت به حقوق خود آگاه سازند.

میرحسین موسوی همچون گذشته در این پیام تازه خود نیز اشاره می‌کند که «کشور دارای بحران و مشکلات سیاسی و اقتصادی وسیع است» و «تورم، فساد، و رواج دروغ و سوء‌مدیریت» را از جمله این مشکلات توصیف می‌کند.

آقای موسوی همچنین اشاره می‌کند که «وقتی بحث فساد بشود و پیگیری نشود... در مجلس نام ببرند، باز خبری نشود... مردم دلگرمی و باور به نظام را از دست می‌دهند».

به نظر می‌رسد اشاره میرحسین موسوی به معاون اول محمود احمدی‌نژاد باشد که چندی پیش از سوی یکی از نمایندگان اصول‌گرای مجلس شورای اسلامی به فساد وسیع و دامنه‌دار متهم شد، اما این خبر پس از چندی در ایران مسکوت ماند.

الیاس نادران، نماینده اصول‌گرای مجلس شورای اسلامی، در اواخر فروردین‌ماه اعلام کرد که معاون اول محمود احمدی‌نژاد در قوه قضاییه «پرونده بزرگ فساد اقتصادی» دارد.

آقای نادران محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی‌نژاد، را «رئیس حلقه فساد» در پرونده موسوم به «فساد خیابان فاطمی» خوانده بود.
XS
SM
MD
LG