لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۱

مهدی کروبی: از همه ظرفیت‌ها برای اطلاع‌رسانی استفاده شود


 مهدی کروبی
مهدی کروبی
همزمان با تاکید میرحسین موسوی بر اهمیت تلاش حامیان جنبش سبز در ایران بر اطلاع‌رسانی و آگاه کردن اقشار مختلف جامعه، مهدی کروبی، دیگر رهبر اصلاح‌طلب ایران نیز با بیان این که وظیفه تک‌تک مردم اطلاع‌رسانی است، تاکید کرده است، ایستادگی در برابر قانون شکنی پیروزی را نصیب ملت خواهد ساخت.

به نوشته پایگاه اینترنتی سحام‌نیوز، مهدی کروبی روز شنبه چهارم اردیبهشت ماه در سخنانی یک بار دیکر بر ضرورت تلاش حامیان جنبش سبز در ایران برای اطلاع‌رسانی در میان مردم تاکید کرده است.

این نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری که در دیدار با شماری از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی سخن می‌گفت، اظهار داشت، افراطیون از آگاهی ملت می‌هراسند و سعی دارند مردم را در انزوای خبری قرار دند.

آقای کروبی افزود: «بنابراین وظیفه مهم تک تک ما در این شرایط اطلاع رسانی است و در این راه از تمامی ظرفیت‌های موجود می‌بایست استفاده کرد.»

میرحسین موسوی، دیگر نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری نیز روز یکشنبه در سخنانی با تاکید بر لزوم ادامه مبارزه مسالمت‌آمیز، از حامیان جنبش سبز در ایران خواسته بود، از طریق اطلاع‌رسانی سینه به سینه با اقشار مختلف جامعه به ویژه روستاییان، کارگران و کشاورزان ارتباط برقرار کرده و آنها را نسبت به حقوق خود آگاه سازند.

در این میان مهدی کروبی در بخش دیگری از سخنان خود حامیان دولت را به دنبال کردن جنگ‌ روانی علیه معترضان متهم کرده و گفته است: « افراطیون در تلاش هستند که با راه اندازای جنگ روانی و افزایش فشارهای امنیتی، فضا را به نحوی جلوه دهند که حتی افراد از دیدار یکدیگر نیز بهراسند.»

اشاره رییس پیشین مجلس ایران به واکنش تند برخی از نمایندگان و رسانه‌های حامی دولت در ایران به دیدارهای نوروزی نمایندگان اصلاح‌‌طلب مجلس با میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی است.

مهدی کروبی در این باره گفته است: «البته انتشار اخبار دیدارهای پی در پی نشان از شکست این جنگ روانی است، ولی نباید آن‌ را ساده انگاشت چرا که شواهد حاکی از شروع جدید موج جنگ روانی است.»

وی همچنین در ادامه با اشاره به فشارهای وارده از سوی حکومت به معترضان و به ویژه رهبران جنبش سبز اظهار داشت: «آگاه نیستند که هر چقدر فشارها را بیشتر کنند و به روند کنونی تداوم بخشند ما نیز بیشتر مقاومت کرده و انسجام بیشتری خواهیم یافت و مصمم‌تر از قبل ایستادگی خواهیم کرد.»

این نامزد معترض به نتایج انتخابات که در ماه‌های خود و اعضای خانواده‌اش از سوی گروه‌های فشار حامی دولت بارها مورد تعرض قرار گرفته‌اند، همچنین افزود: «بدانید ایستادگی در برابر قانون‌شکنی و تلاش در جهت بازگشت کشور به قانون اساسی، بی شک آنها را به زانو در خواهد آورد و پیروزی را نصیب ملت خواهد ساخت.»

مهدی کروبی چند روز پیش نیز در گفت و گو با هفته‌نامه آلمانی اشپیگل با تکرار دیدگاه‌های خود درباره انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه سال گذشته در ایران اعلام کرده بود، با وجود تمام سرکوب‌ها معترضان قصد دارند در سالگرد برگزاری این انتخابات یک بار دیگر در خیابان‌ها دست به تظاهرات بزنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در دیدار با نمایندگان ادوار مجلس با انتقاد شدید از برخورد نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با مردم و معترضان اظهار داشت: «از یکسو با مردم آنچنان برخورد کردند که متاسفانه به هیچ وجه در شان نظام ما نبود و آن مسائل تلخ را به بار آوردند و در تداوم آن امروز با صدور احکام سنگین، افزایش فشارهای امنیتی در جامعه بخصوص دانشگاه‌ها، ایجاد فضای تهدید و ارعاب در مراسم و حتی در دید و بازدیدها، و از سوی دیگر سناریوی برخورد فیزیکی و روانی را با بنده و آقای موسوی در دستور کار قرار دادند.»

آقای کروبی در باره برخوردهای صورت گرفته با وی و اعضای خانواده‌اش نیز گفته است: «بنده همچون سایر دلسوزان طبق وظیفه شرعی و قانونی خود در کنار ملت از حقوق قانونی آنها دفاع نمودم. با مشاهده همراهی و ایستادگی و ارتباط تنگاتنگ مردم و دلسوزانشان، عده‌ای را اجیر و سناریو را اجرا کردند. متاسفانه توهین و ناسزاگویی کم بود که بدان حرمت‌شکنی را نیز افزودند.»

وی با اشاره به مواردی مانند حمله فیزیکی به خود وی در جریان تجمعات، توقیف پاسپورت فرزندانش، «حمله بی‌شرمانه» به منزل وی و همسایگانش و همین‌طور بازداشت یکی از پسرانس در سالگرد پیروزی انقلاب و شکنجه و تهدید او اظهار داشت: «همه (اینها) نشان از افزایش فشارها و تداوم این شیوه غیراخلاقی، غیرعقلانی و غیراسلامی در قبال جریان قانون خواه ملت است.»

دبیر کل حزب اعتماد ملی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توقیف پروانه فعالیت دو حزب عمده اصلاح‌طلب در ایران به نقش احزاب و در جهت مدیریت بهتر جامعه اشاره کرده و گفته است: «پلمپ کردن و بستن احزاب مدیریت نیست. مدیریت مناسب یک کشور سعه صدر می‌طلبد، تعامل با احزاب را می‌طلبد، تعامل با منتقدین را می‌طلبد... مگر در کشور ما چند حزب وجود دارد که دفاتر آنها را پلمپ می‌کنید و از ادامه فعالیت منع‌شان می‌کنید. اینچنین نمی‌توان بر کشور مدیریت نمود. برای مدیریت مناسب کشور در عصر حاضر راهکاری جز وجود و حضور احزاب در صحنه و تقویت روزافزون احزاب و تشکل‌ها نیست. البته مشخص است که عده‌ای نه تنها به مدیریت مناسب کشور نمی‌اندیشند، بلکه تمایل دارند کشور را روز به روز با بحران‌های عمیق تری مواجه سازند.»

به دنبال اوج گرفتن اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران مقام‌های جمهوری اسلامی علاوه بر پلمپ کردن دفتر حزب اعتماد ملی، روزنامه اعتماد ملی وابسته به این حزب را نیز توقیف کردند.

رییس مجلس ششم در بخش دیگری از سخنان خود حاکمان کنونی جمهوری اسلامی را به تلاش برای «فرمایشی کردن مجلس و بی‌خاصیت جلوه دادن نمایندگان آن» کرده و با اشاره به حضور چهار دوره‌ای خود در مجلس گفته است: «در این برهه حساس که عده‌ای مغرض یا از روی ناآگاهی در جهت تضعیف این نهاد مردمی تلاش می‌کنند، وظیفه خود می‌دانم همچون گذشته در دفاع از جایگاه مجلس که به فرموده امام "مجلس در راس امور است" وارد صحنه شده و هشدار دهم که عده‌ای در پی آن هستند که مجلس را فرمایشی کرده و نمایندگان را بی‌خاصیت جلوه دهند.»

آقای کروبی همچنین با بیان این که عده‌ای برای تضعیف مجلس تلاش‌ می‌کنند، افزوده است: «متاسفانه امروز شاهد آنیم که در راستای ترساندن نمایندگان و سلب آزادی عمل آنان، حتی از دیدارهای نمایندگان نیز ایراد گرفته و آنها را از طریق نطق در مجلس و فضاسازی‌های تبلیغاتی مسموم خویش تهدید به ردصلاحیت و برخوردهای سیاسی می‌کنند. جالب آنکه می‌گویند چرا به دیدار آنانی رفته‌اید که به انتخابات ایراد گرفته‌اند.»

وی برخورد با مجلس و نمایندگان آن را به منزله نادیده گرفتن و سبک شمردن رای ملت دانست و گفت: «متحیر و متعجب و متاسفم از آنکه شان نمایندگان مجلس را اینگونه پائین می‌آورند که حق دیدارهای معمولی نمایندگان را از آنان سلب کنند... البته با وجود نمایندگانی محترم و شجاع که به سختی و همت توانسته‌اند از فیلترهای بسیاری همچون شورای نگهبان عبور کرده و آرای مردم را کسب کنند، این خیال باطل را با خود به گور خواهند برد.»

وی خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی گفت: «مردم آگاهند و هوشیاری لازم را دارند... ولو اینکه شما عده ای را تهدید و عده‌ای را ردصلاحیت کنید و یا حتی اقدام به ابطال نتایج انتخابات مجلس در برخی از حوزه‌ها دست یازید، در این صورت تنها صورت مساله را پاک کرده و مسائل به قوت خویش باقی است.»

آقای کروبی با بیان این که «تنگ‌نظری‌های اعمال شده در مجلس‌های چهارم و پنجم» به شکل‌گیری دوم خرداد سال ۷۶ منجر شد، نتیجه گیری کرده است: «امروز نیز تداوم همان دگم‌اندیشی‌ها در انتخابات مجلس هفتم و هشتم و ریاست جمهوری نهم و دهم، انفجار میلیونی و حوادث تلخ و پرخاشگری‌های اخیر را موجب گردیده است. اینکه با خود بیاندیشید، با فضاسازی و ایجاد ارعاب می‌توان مجلس را فرمایشی کرده و کشور را مدیریت نمود، نشان از عقب افتادگی سیاسی و آشفتگی ذهنی و ناتوانی شما در مدیریت یک کشور است.»
XS
SM
MD
LG