لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۵

هشدار کلینتون به احمدی نژاد درباره ایجاد شبهه در کنفرانس نیویورک


هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا.
هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا.
هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز پنجشنبه هشدار داد هرگونه تلاش محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، برای ايجاد شبهه درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی و انحراف افکار عمومی در کنفرانس بازنگری در پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای در نيويورک، نتيجه ای در پی نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم کلينتون گفت: اگر آقای احمدی نژاد بيايد و اعلام کند ايران به قوانين «ان پی تی»؛ منع گسترش سلاحهای کشتار جمعی، پايبند است و به آن عمل می کند، خبر خوبی است و ما از آن استقبال می کنيم. اما اگر بر اين باور است که به نوعی می تواند يکی از مهمترين تلاش های جهانی را منحرف کند، یا درباره برنامه اتمی ایران ایجاد شبهه کند، فکر نمی کنم مخاطب خاصی داشته باشد.

وزير خارجه آمريکا همچنين افزود: هدف طرف هايی که در اين کنفرانس در نيويورک شرکت می کنند، بازبينی و تقويت رژيم سياست های «ان پی تی» است که کاملا مشخص است. اگر هدف او (آقای احمدی نژآد) اين نيست، پس حضور مفيد و نتيجه بخشی برايش نخواهد بود.

کنفرانس بازنگری و بررسی راه های تقويت معاهده منع گسترش سلاح های کشتار جمعی، ان پی تی هر پنج سال يک بار برگزار می شود و امسال، با ميزبانی سازمان ملل از ۱۳ ارديبهشت تا ۷ خردادماه برگزار می‌شود.

با توجه به حضور محمود احمدی نژآد برخی گزارش ها منتشر شده بود که شايد قرار است مذاکراتی در حاشيه اين کنفرانس انجام شود. وزارت خارجه آمريکا روز پنجشنبه اعلام کرد بسيار بعيد است که گفت وگوی مستقيمی در حاشيه کنفرانس با هم داشته باشند.

اين در حالی است که آمريکا و متحدان غربی اين کشور ايران را متهم می‌کنند که در پی دستيابی به بمب اتمی است که از موارد نقض معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی، ان‌پی‌تی، محسوب می‌شود. ايران با رد اين اتهام می‌گويد برنامه اتمی را برای توليد برق دنبال می‌کند.

قرار بوده هيات ايرانی به سرپرستی وزير خارجه جمهوری اسلامی، منوچهر متکی، در اين کنفرانس حضور داشته باشد که با حضور محمود احمدی نژاد، وی رياست هيات ايرانی را برعهده خواهد داشت.

هيات نمايندگی آمريکا به سرپرستی وزير خارجه ايالات متحده، هيلاری کلينتون، در اين کنفرانس حضور خواهد داشت. در فهرست آخرين برنامه اعلام شده از اين کنفرانس، خانم کلينتون پنجمين سخنران مراسم افتتاحيه و رياست هيات ايرانی، هفتمين سخنران اين مراسم در بعدازظهر دوشنبه هفته آينده معرفی شده‌اند.

در همين زمينه بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد، که ميزبانی اين کنفرانس را بر عهده دارد گفته است: «اگر آقای احمدی‌نژاد پيشنهادهای سازنده و خوبی برای حل مسئله اتمی ايران داشته باشد کمک خوبی خواهد بود.»

با اين حال دبيرکل سازمان ملل به خبرنگاران گفت هنوز از اين که ايران چه موضعی خواهد گرفت بی‌خبر است. بان کی مون از تهران خواست به سر ميز گفت‌وگو با قدرت‌های جهانی بازگردد و همکاری کاملی با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی داشته باشد.

آمريکا، فرانسه، بريتانيا، چين و روسيه، پنج کشور عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل، به همراه آلمان، موسوم به گروه ۵+۱، نزديک به دو ماه است که در شورای امنيت سازمان ملل و همين طور در پايتخت‌های خود مشغول مذاکره و رايزنی در مورد دور چهارم تحريم‌های ايران هستند.
XS
SM
MD
LG