لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۵

هشدار دوباره محمود عباس در مورد خانه‌سازی‌ها در آستانه از سرگیری مذاکرات


در حالی که جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه، از روز چهارشنبه میانجی‌گری در مذاکرات غیرمستقیم اسرائیلی- فلسطینی را آغاز می‌کند، محمود عباس هشدار داده است که «هرگونه خانه‌سازی اسرائیلی در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس موجب قطع مذاکرات خواهد شد»

ابومازن روز سه شنبه در مصاحبه با سی.ان.ان ضمن هشدا نسبت به اینکه «مبادا اسرائیل بخواهد فلسطینی‌ها را در برابر واقعیات تازه‌ای [در مورد خانه‌سازی‌های جدید] قرار دهد افزوده است که انتظاری از مذاکرات جدید ندارد.

صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی نیز پیشتر گفته است که «ساخت حتی یک خانه دیگر از سوی اسرائیل یعنی جوانمرگ شدن مذاکراتی که هنوز آغاز نشده است».

محمود عباس روز چهارشنبه نیز در مصر با حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر به گفتگو نشست تا از جزئیات مذاکراتی که آقای مبارک در شرم الشیخ، با نخست‌وزیر اسرائیل انجام داده بود، آگاه شود.

آقای عباس روز جمعه در رام الله در چارچوب نخستین دیدار از دور تازه مذاکرات غیرمستقیم اسرائیلی- فلسطینی با جرج میچل با ملاقات می‌کند.

صائب عریقات سه شنبه گفت که تا هنگامی که کمیته اجرائی سازمان آزادیبخش فلسطین انجام مذاکرات با اسرائیل را تأیید نکند، تشکیلات خودگردان از حق شروع مذاکرات برخوردار نیست.

اتحادیه عرب روز شنبه در نشست کمیته پیگیری مصوبه صلح عربی از انجام این مذاکرات میان تشکیلات فلسطینی با اسرائیل حمایت کرد.

جرج میچل، که از دوشنبه این هفته به منطقه بازگشته است، شامگاه چهارشنبه در دیدار با بنیامین نتانیاهو، فصل تازه‌ای از مذاکرات صلح اسرائیلی- فلسطینی را ورق خواهد زد.

اسرائیل تیم وزیران خود را برای مذاکرات تعیین، و آنها را روز چهارشنبه معرفی کرد، که در برگیرنده چند نفر از وزیران دو حزب لیکود و کارگر است اما آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه و رهبر حزب افراطی «اسرائیل خانه ما» جزو این تیم نیست.

سرپرستی تیم مذاکرات با شخص نخست‌وزیر اسرائیل خواهد بود.

در همین حال دان مریدور، وزیر اطلاعات اسرائیل، چهارشنبه ارزیابی کرد که «مذاکرات اسرائیلی – فلسطینی ناکام خواهد شد».

رئیس سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل نیز سه شنبه نسبت به حصول دستاوردی برای این مذاکرات ابراز بدبینی کرده بود.

مذاکرات اسرائیلی – فلسطینی آخرین بار در نوامبر ۲۰۰۸، در زمان نخست‌وزیری اهود اولمرت، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل در گفت‌وگوهایی مستقیم میان او با محمود عباس صورت گرفت.

ابومازن بعدها تأکید کرد که در هفته‌های پایانی آن مذاکرات، برای دریافت ۹۳ درصد از سرزمین‌های فلسطینی و تعویض هفت درصد زمین‌های دیگر پیشنهادهای دقیقی ارائه شده بود گرچه وی در آن زمان از پذیرش این پیشنهادها سر باز زده بود.

آقای عباس در دو هفته اخیر بارها تأکید کرده که پیشنهاد نخست‌وزیر کنونی اسرائیل برای استقلال کشور فلسطین در مرزهای موقت یعنی برپایی فلسطین در حدود ۶۰ درصد از اراضی فلسطینی، و تأکید کرده بود که هرگز چنین پیشنهادی را نخواهد پذیرفت.

آقای عباس همچنین امیدوار است که اگر این بار مذاکرات ناکام بماند، آمریکا «مقصر اصلی» را معرفی کند.

در این ارتباط رئیس سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل سه‌شنبه در گزارشی به کنست اسرائیل گفت که محمود عباس «زمینه را برای مقصر معرفی کردن اسرائیل فراهم می‌کند».

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن پیشاپیش هشدار داده است که ناکامی مذاکرات می‌تواند موجب شعله‌ور شدن جنگ در منطقه شود.
XS
SM
MD
LG