لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۸

عطش بازداشت و صدور احکام سنگین در آستانه سالگرد انتخابات


قاضی صلواتی در دادگاه‌های موسوم به کودتای مخملی
قاضی صلواتی در دادگاه‌های موسوم به کودتای مخملی
درحالی که خبرها حاکی از آزادی موقت بابک بردبار، عکاس آژانس خبری ايران در شهر شيراز است، در تهران دور تازه بازداشت‌ها کليد می خورد. به گزارش سايت پارلمان نيوز، محسن آرمين، سخنگو و عضو ارشد سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی صبح يکشنبه بازداشت شد. دختر آقای آرمين گفته است ماموران پس از تفتيش خانه، پدرم را همراه خود بردند.

در همين حال مسعود حيدری، مديرعامل سابق خبرگزاری کار ايران (ايلنا)، هم روز يکشنبه برای گذراندن دوره محکوميت ۹۱ روزه‌اش راهی زندان شد. آقای حيدری به دليل شکايت وزارت کار و امور اجتماعی و همچنين وزارت علوم و آموزش عالی در مورد پوشش مسائل کارگری و دانشجويان ستاره‌دار به ۹۱ روز حبس و يک ميليون و پانصد هزار تومان جزای نقدی محکوم شده بود.

آرش صابونچی، از فعالان دانشجويی و عضو ستاد انتخاباتی مهدی کروبی، ديگر بازداشت شده اين روزهاست که تا به حال هيچ اطلاعی از وضعيت او داده نشده است.

اما اين روزها روند صدور احکام هم شدت بيشتری گرفته است. به گفته محمد مصطفايی، وکيل دادگستری، شادی صدر و محبوبه عباسقلی زاده، دوتن از فعالان حقوق زنان و دو موکل او که در خارج از ايران به سر می‌برند، در دادگاهی که بدون حضور آنها برگزار شده، احکام زندان دريافت کرده‌اند. پنج سال حبس تغزيری برای اقدام عليه امنيت کشور و يک سال حبس تعزيری و تحمل ۷۴ ضربه شلاق به دليل اخلال در نظم عمومی و تمرد در برابر ماموران دولت، حکمی است که برای شادی صدر، فعال حقوق زنان صادر شده است.

محبوبه عباسقلی‌زاده هم به اتهام اقدام عليه امنيت کشور و اخلال در نظم عمومی به دو سال و شش ماه حبس تعزيری و همچنين تحمل سی ضربه شلاق محکوم شده است.

محبوبه عباسقلی زاده درباره اين حکم به راديو فردا می‌گويد: «اين حکمی که صادر شده در ارتباط با آن تجمعی است که ۱۳ آبان سال ۸۴ در مقابل دادگاه انقلاب اتفاق افتاد و هم پرونده‌ای ما در آن تجمع يا بخشيده شدند يا حکم‌های تعليقی گرفتند. هيچکدام حکم تعزيری نگرفتند به اين مدت طولانی. يک چنين حکم دادنی آن هم بعد از دو سه سال رسيدگی به اين پرونده به معنی اين است که مسئله اصلاً مسئله پرونده ۱۳ آبان نبوده و مسئله فقط سرکوب کردن جنبش زنان و يک نوعی منزوی کردن اينها از فعاليت مدنی و اجتماعی است. اين حکم کاملاً ناعادلانه است و در غياب من بوده، بدون هيچ دفاع مشخصی.»

جعفر پناهی، کارگردان سينما، اما ديگر زندانی است که همچنان خبرساز است. پس از انتشار نامه جعفر پناهی به همکارانش در جشنواره فيلم «کن» قرار بازداشت موقت او به مدت دو ماه ديگر تمديد شده است.

در همين حال شعبه ۱۳ دادگاه تجديد نظر استان خوزستان هم، ابوالفضل عابدينی نصر را به تحمل يازده سال حبس قطعی محکوم کرده است.

از ديگر سو خبر می‌رسد که با وجود صدور قرار وثيقه برای کوهيار گودرزی، فعال حقوق بشر که ۱۵۰ روز است در زندان به سر می‌برد، مسئولان شعبه‌های مختلف دادگاه انقلاب از آزادی او جلوگيری کرده و گفته‌اند پرونده او در هيچ يک از شعب موجود نيست.

حسام ميثاقی، فعال حقوق بشر و از همکاران کوهيار در اين باره توضيح می دهد: «آقای کوهيار گودرزی يکی از اعضای کميته گزارشگران حقوق بشر است که از ۲۹ آذرماه بازداشت شده و دو بار قرار بازداشتش تمديد شد و عليرغم اينکه برايشان قرار وثيقه صادر شده، مشخص نيست چرا نهاد قضايی و امنيتی جلوگيری می کنند از آزادی ايشان. طبق آخرين اخباری که ما داريم مادرشان وقتی سند را از کرمان به تهران بردند برای توديع وثيقه، همه دادسراها، دادسرای معلم، دادسرای مستقر در زندان اوين، همه اعلام کردند که پرونده در اختيار ما نيست. اين رويکردی که در پيش گرفته اند، نهاد امنيتی، نگران کننده است. چرا که از چهارشنبه هفته پيش تماس هم نداشته کوهيار و آنطوری که اخبار رسيد بعد از روز يکشنبه که اين اعدام ها صورت گرفت، خيلی از تماس ها قطع شده در زندان اوين.»

در همين حال آذر منصوری، عضو ارشد جبهه مشارکت اسلامی هم در دادگاه تجديد نظر به تحمل سه سال حبس تعزيری محکوم شده است. علی بهزاديان نژاد، از زندانيان حوادث پس از انتخابات و عضو ستاد ميرحسين موسوی نيز با شش سال حبس تعزيری اين روزها منتظر است تا به زندان وکيل آباد مشهد منتقل شود. علی بهزاديان نژاد، برادرزاده قربان بهزاديان نژاد، رئيس ستاد انتخابات ميرحسين موسوی است که او هم اکنون در زندان اوين به سر می‌برد.

اما در ادامه احکام صادر شده، پنج سال حبس و سی سال محروميت از فعاليت‌های سياسی، حکمی است که برای سعيد نورمحمدی، از اعضای جبهه مشارکت صادر شده است. مهدی تاجيک، دانشجوی دانشگاه تهران و از فعالان عرصه خبری، ديگر بازداشت شده‌ای است که در روزهای اخير علاوه بر بيست و هفت ماه حبس تعزيری حکم سی سال محروميت سياسی را دريافت کرده است.

در همين حال شعبه سی و ششم دادگاه تجديد نظر استان تهران حکم شش سال حبس تعزيری و سی و چهار ميليون تومان جريمه برای مسعود باستانی، روزنامه نگار را تاييد کرده است. محمد شريف، وکيل مدافع اين روزنامه‌نگار که در جريان حوادث پس از انتخابات در ايران بازداشت شده بود و نزديک به يک سال است که در زندان به سر می‌برد، با اعلام اين خبر همچنين از صدور حکم شش ماه حبس برای ديگر موکل خود مسعود آقايی هم خبر داده است.

همه اينها در حالی است که از زندان‌های ايران خبر می‌رسد اقدام‌هايی در راستای محدود کردن ملاقات با زندانيان سياسی در جريان است و از جمله در زندان رجايی شهر، ملاقات‌های هفتگی زندانيان تفکيک جنسيتی شده و زنان ملاقات کننده به اين ترتيب به جای ملاقات‌های هفتگی تنها دو هفته يک بار قادر به ملاقات با اعضای خانواده خود هستند.
XS
SM
MD
LG