لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۹

«جعفر پناهی در زندان اوين اعتصاب غذا کرد»


جعفر پناهی، کارگردان و فيلمساز ايرانی که در زندان اوين بسر می برد، در نامه ای اعلام کرده که از دو روز پيش دست به اعتصاب غذا زده است و تا زمان برآورده شدن خواسته هايش به اين کار ادامه خواهد داد.

طاهره سعيدی، همسر جعفر پناهی ، به « جرس» گفته است که همسرش روز سه شنبه در تماس تلفنی با خانواده خود نامه ای را جهت اعلام اعتصاب غذای خود قرائت کرده است.

در بخشی از نامه جعفر پناهی آمده است:« بعد از برخورد ناشايستی که شنبه شب (بيست و پنج ارديبهشت) در هجوم مامورين به داخل سلول ۵۶ اوين صورت گرفت و متعاقب آن به مدت يک ساعت و نيم، من و هم سلولی هايم را بدون لباس در بيرون و در هوايی سرد نگه داشتند، صبح روز يکشنبه مرا به بازجويی بردند و متهم کردند که از داخل سلول فيلمبرداری کرده ام؛ که کذب محض است»

جعفر پناهی اضافه کرده است:« بعد تهديد کردند که تمامی اعضای خانواده ام را دستگير و به اوين منتقل خواهند کرد و دخترم را به بازداشتگاهی ناامن در رجائی شهر خواهند فرستاد و با اين حرف ها قدرت تجزيه و تحليل را از من سلب کردند».

طبق اين گزارش جعفر پناهی سه خواسته مطرح کرده و گفته است تا زمان برآورده شدن آنها به اعتصاب غذای خود ادامه می دهد.
جعفر پناهی اين سه خواسته را به اين شرح بيان کرده است:«۱-تماس و ديدار باخانواده ام و اطمينان کامل از سلامت آن ها،۲-حق داشتن وکيل بعد از ۷۷ روز و مشورت با او،۳-آزادی بدون قيد و شرط تا تشکيل دادگاه و صدور حکم قطعی ».

طبق اين گزارش جعفر پناهی گفته است ازيکشنبه صبح(بيست ششم ارديبهشت) تا کنون هيچ چيز نخورده و نياشاميده است و تا زمانی که سه خواسته وی محقق نشوند از هرگونه خوردن و آشامیدن خودداری خواهد کرد.

اين کارگردان سينما ايران درباره دلايلش برای اعتصاب غذا گفته است:« نمی خواهم تبديل به موش آزمايشگاهی شوم که هر لحظه مرا به اتهامات واهی تحت شکنجه و آزارهای روحی و روانی قرار دهند»

جعفرپناهی درپايان اين نامه تصريح کرده است:« به سينمايی که به آن معتقدم قسم می خورم تا تحقق خواسته هايم دست از اعتصاب غذا برنمی دارم و تنها خواسته ام اين است که جنازه مرا به خانواده ام تحويل دهند تا هر کجا که مايل هستند، دفن کنند».

جعفر پناهی، کارگردان ۴۹ ساله ايرانی، که از دهم اسفند ماه سال گذشته در زندان اوين در بازداشت به سر می برد، از سوی مقام های جمهوری اسلامی متهم شده است که درحال ساخت فيلمی درباره انتخابات رياست جمهوری خردادماه سال گذشته در ايران بوده است.

اين در حالی است که جعفر پناهی در پيامی روز شنبه در فستيوال سينمايی کن قرائت شد، اتهام ساخت فيلمی عليه حکومت ايران را رد کرده است.

در همين زمينه، عباس کيارستمی، کارگردان ايرانی، پس از نمايش فيلمش «رونوشت برابر با اصل»در جشنواره کن فرانسه در یک کنفرانس خبری از جمهوری اسلامی ايران خواست تا جعفر پناهی را آزاد کند.

عباس کیا رستمی تصریح کرده است که بازداشت یک هنرمند حمله به «تمامیت هنر» است.

در جريان اين کنفرانس خبری صحبت در باره وضعيت جعفر پناهی در زندان باعث تاثر حاضران شد و ژوليت بينوش، بازيگر فرانسوی که در فيلم « رونوشت برابر با اصل» نيز حضور داشته است، در واکنش به اظهارات درباره جعفر پناهی اشک ريخت.
XS
SM
MD
LG