لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۵

پاکستان فیس‌بوک را به خاطر طراحی از پیامبر اسلام مسدود کرد


صفحه «روز طرح محمد» در وب‌سایت فیس‌بوک
صفحه «روز طرح محمد» در وب‌سایت فیس‌بوک
دولت پاکستان در واکنش به انتشار صفحه‌ای در وب‌سایت اجتماعی فیس‌بوک که از همه می‌خواهد طرحی از پیامبر اسلام بکشند این صفحه را برای مدتی نامحدود مسدود کرده است.

در این صفحه از وب‌سایت فیس‌بوک با عنوان «روز طرح محمد» از تمام اعضای این وب‌سایت خواسته شده است که تصویری از محمد، پیامبر اسلام، بکشند.

به گزارش شبکه تلویزیون خبری سی‌ان‌ان، مقامات مخابرات و ارتباطات دولت پاکستان یک روز قبل از انتشار این صفحه در وب‌سایت فیس‌بوک دسترسی به کل این شبکه را مسدود کرده‌اند.

به گفته خرم علی مهران از مقامات وزارت ارتباطات پاکستان، مسدود کردن فیس‌بوک در این کشور با انتشار مطالب موهن و تحریک‌آمیز در این وب‌سایت مرتبط است.

این مقام پاکستانی افزود: «تصمیم به مسدود کردن فیس‌بوک توسط دولت و دستگاه قضایی پاکستان اتخاذ شده است و این سایت فعلا و تا مدتی نامعلوم مسدود خواهد بود. هر گاه دولت تصمیم بگیرد که این محدودیت را برطرف کند ما دسترسی به فیس‌بوک را آغاز خواهیم کرد.»

به گفته این مقام پاکستانی، تاکنون وزارت ارتباطات پاکستان هیچ شکایتی از سوی کاربران اینترنت در مورد تبلیغات فرد طراحی‌کننده صفحه «روز طرح محمد» دریافت نکرده است.

در سال ۲۰۰۵ انتشار کاریکاتوری از پیامبر اسلام در یک روزنامه دانمارکی اعتراض شدید مسلمانان در سراسر جهان را برانگیخت. در همین حال به گفته شبکه خبری سی‌ان‌ان حداقل دو کاریکاتوریست اروپایی پس از انتشار طرح‌های خود از پیامبر اسلام در هراس از تهدیدهای امنیتی و تحت حفاظت پلیس زندگی می‌کنند.

میمی سالپووار که صفحه موسوم به «روز طرح محمد» را راه انداخته است می‌گوید پس از تماشای قسمتی از سریال کارتونی «ساوت پارک» که در آن نام پیامبر اسلام برده می‌شود این ایده به ذهنش خطور کرده است.

چندی پیش به دنبال پخش سریال کارتونی معروف «ساوت پارک» در اواخر فروردین‌ماه که در آن محمد، پیامبر اسلام، با لباس مبدل نمایش داده شده بود، یک وب‌سایت متعلق به مسلمانان افراطی در پایگاه خبری خود به سازندگان این سریال هشداری شدیداللحن داد.

خانم سالپووار که شهروند آمریکاست می‌گوید: «دعوت به طراحی پیامبر اسلام نوع حرکت اعتراضی است. مدت‌هاست که این موضوع برای من اهمیت فراوانی پیدا کرده است. اعمال فشار گروه‌های مشخصی از مسلمانان در یک جامعه آزاد جایی ندارد.»

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، ابراهیم هوپر، سخنگوی شورای مسلمانان آمریکا، در این زمینه می‌گوید که ایده این صفحه در نفس خود توهین‌آمیز است.

وی می‌افزاید: «طبق تعالیم اسلام به تصویر کشیدن پیامبران الهی، چه محمد، چه موسی و چه عیسی کار درستی نیست. چون به اعتقاد ما خلق این تصاویر می‌تواند به نوعی بت‌پرستی منجر شود.»

به گفته وی، اکثریت مسلمانان جهان به هر شکل از به تصویر کشیدن پیامبران اعتراض خواهند کرد.

میمی سالپووار اتهام اسلام‌ستیزی را رد می‌کند و می‌گوید: «این موضوع فراتر از داشتن حق طراحی و کشیدن تصویر محمد پیامبر اسلام است. ممکن است چنین کاری برای برخی توهین‌آمیز باشد، ولی نکته در این است که این افراد نباید نظر خود را با ارعاب به دیگران تحمیل کنند.»

شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌افزاید که به گفته طراحان صفحه مذکور در فیس‌بوک عناصری از خشونت و ارعاب در هر دو سوی مجادله به چشم می‌خورد. اما نکته مهم این است که در هر حالت حق آزادی بیان برای هر فرد و عقیده‌ای باید محترم شمرده شود.

سی‌ان‌ان در پایان گزارش خود یادآوری می‌کند که تا پایان روز چهارشنبه حدود هفت هزار نفر در صفحات فیس‌بوک از ایده «روز طرح محمد» حمایت کرده و در مقابل جمعیتی حدود ۷۰ هزار نفر با این ایده مخالفت کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG