لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۹

درگیری نیروهای نظامی ایران با پژاک


تصویری از شبه نظامیان حزب کارگران کردستان، پ کا کا.
تصویری از شبه نظامیان حزب کارگران کردستان، پ کا کا.
در حالی که برخی منابع می گويند که نيروهای نظامی ایران وارد خاک عراق شدند، برخی منابع ديگر می گويند فقط شماری از روستانشينان مرزی جابجا شده اند.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی می گويد در منطقه کوهستان قنديل، نيروهای مرزی جمهوری اسلامی حدود سه کيلومتر به درون خاک عراق آمده و با نيروهای پژاک درگير شدند. اين گزارش به يک منبع رسمی کردستان عراق اشاره کرده ولی نام او را ذکر نکرده است.

اين منبع به خبرگزاری فرانسه گفته نيروهای ايرانی روز دوشنبه و پس از چند روز درگيری با نيروهای پژاک وارد خاک کردستان عراق شدند.

گزارش ياد شده می گويد در هفته های اخير نيروهای جمهوری اسلامی به کرات مواضع پژاک را زير آتش گرفته اند و حتی با هليکوپترهای نظامی هم حمله کرده اند.

در همین حال خبرگزاری رويترز روز سه شنبه در گزارشی به نقل از مقامات کردستان عراق اعلام کرد نيروهای ايرانی در درگيری با نيروهای پژاک، وارد محدوده مرزی کردستان عراق نشده اند.

اين گزارش می گويد بيش از ۱۰۰ خانوار روستانشين مرزی به دليل درگيری های در خط مرزی جابجا شده و خود را از منطقه درگيری دور کرده اند. ژنرال جبار ياور، سخنگوی نيروهای پيشمرگ کردستان عراق گفت: «هيچ نيروی ايرانی وارد خاک عراق نشده ولی به دليل درگيری های توپخانه ای در هفته گذشته، حدود ۱۲۰ خانوار از منطقه درگيری دور شده و به نزديک مرز آمدند.»

نيروهای مرزی ایران برخی مواقع درگيری نظامی با نيروهای شبه نظامی پژآک دارند که بيشتر اين درگيری ها هم در مناطق مرزی غرب و شمال غربی ايران است.

مقامات کردستان عراق همچنين گفتند در جريان درگيری نيروهای جمهوری اسلامی با شبه نظاميان پژاک در روز يکشنبه اين هفته، (دو روز پيش) يک زن کشته شده و يک تن ديگر هم زخمی شده است.


ماه گذشته نيروهای ايرانی به اشتباه با ماموران مرزی عراقی درگير شده و حتی يکی از آنان را به اسارت گرفتند که البته بعد آزاد شد.

بسیاری گروه پژاک را همسو با حزب کارگران کردستان، «پ کا کا» می دانند. «پ کا کا» مدعی استقلال برای منطقه خود است و به عمليات نظامی دست می زند. اين گروه از سوی آمريکا و اتحاديه اروپا در فهرست گروه های تروريستی قرار داده شده است.

نيروهای «پ کا کا» هم در کوهستان قنديل فعاليت دارند که چند بار از سوی نيروهای هوايی ترکيه مورد حمله واقع شده است.
XS
SM
MD
LG