لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۸

لاریجانی خواستار استرداد رهبر «دستگیر شده» گروه پژاک به ایران شد


علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، خواستار آن شد که آلمان رهبر «دستگیر شده» گروه پژاک را برای محاکمه در اختیار جمهوری اسلامی قرار دهد.

آقای لاریجانی روز دوشنبه به خیرنگاران گفت: «از مدت ها پیش این مسئله با مسئولان آلمانی در میان گذاشته شد و به هر حال این فرد در بسیاری از جنایت‌ها دست داشته و در آنجا سکونت داشته است».

رئیس مجلس ایران با اشاره به اینکه اقدامات دیپلماتیک در این زمینه در دست پیگیری است، افزود که «پیگیری‌هایی که در این خصوص انجام شد موفق بوده و این فرد دستگیر شده و قطعاً برای محاکمه باید تحویل ایران شود تا پرونده وی مورد رسیدگی قرار گیرد».

در روزهای گذشته برخی از رسانه‌های ترکیه از دستگیری رحمان حاجی احمدی که رهبر گروه پژاک معرفی شده، در آلمان خبر دادند و رسانه‌های داخلی ایران هم این خبر را عمدتاً به نقل از رسانه‌های ترکیه منتشر کردند.

این در حالی است که خبر این دستگیری تا کنون در خبرگزاری‌های بین‌المللی و رسانه‌های داخلی آلمان منتشر نشده و مقام‌های دو کشور ایران و آلمان هم مستقلاً این خبر را تأیید یا رد نکرده‌اند.

در همین زمینه خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، یکشنبه شب در گزارشی از برلین نوشت که «منابع خبری با تأیید دستگیری رئیس گروهک تروریستی پژاک در آلمان، گفتند که او روز جمعه به درخواست پلیس بلژیک و در منزلش دستگیر شده است».

ایرنا در گزارش خود اشاره‌ای به هویت ان منابع خبری نکرد اما به نقل از همین منابع افزود که «دستگیری عبدالرحمان حاجی احمد معروف به حاجی احمدی از سوی وکیل وی و وکیل این گروهک تروریستی در اروپا و لندن نیز تأیید شده است».

ایرنا اضافه کرده است که آقای حاجی احمدی ساعت ۱۵ روز جمعه در خانه خود توسط «حفاظت اطلاعات یگان ویژه آلمان» که وظیفه آن حفاظت از شخصیت‌های خارجی است، دستگیر شده و دستگیری وی، به صورت کاملاً محرمانه صورت گرفته است.

این گزارش رحمان حاجی احمدی، رهبر گروه پژاک، را اهل نقده در آذربایجان غربی معرفی کرده اما اضافه کرده است که وی «حدود ۴۵ سال است در آلمان زندگی می‌کند».

ایرنا در مورد دستگیری آقای حاجی احمدی نیز به نقل از روزنامه آکشام ترکیه نوشته است که به دنبال عملیات پلیس بلژیک برای دستگیری رهبران حزب کارگران کردستان ترکیه، رهبر گروه پژاک به آلمان بازگشته است و به درخواست پلیس بلژیک بازداشت شده است.

ایرنا به نقل از همین منبع افزوده است که «واحدهای امنیتی ترکیه در این مورد با سازمان اطلاعات دولت آلمان تماس برقرار کردند ولی گفته می‌شود که به دلیل ادامه این عملیات در بلژیک احتمالاً حاجی احمدی تسلیم مقامات بلژیک خواهد شد».

پژاک یا آن طور که این گروه خود را معرفی می‌کند «حزب حيات آزاد کردستان»، مدعی است که به دنبال خودمختاری مناطق کردنشین ایران است.

با این حال این گروه از سوی جمهوری اسلامی ايران به عنوان يک گروه تروريستی معرفی شده و در سال‌های اخیر نیروهای پژاک از مخفیگا‌ه‌‌های خود که عمدتاً در داخل خاک عراق قرار دارد، بارها علیه نیروهای نظامی و انتظامی ایران دست به عملیات زده‌اند.

این گروه که همکاری نزدیکی با حزب کارگران کردستان ترکیه دارد، از سوی وزارت خزانه‌داری آمريکا نیز در بهمن‌ماه ۱۳۸۷ به عنوان گروه تروريستی شناخته شد.

آخرین عملیاتی که مسئولیت آن متوجه گروه پژاک شد، ترور ولی‌الله حاج قلی‌زاده دادستان شهر خوی بود که در روزهای پایانی دی ماه امسال به ضرب گلوله کشته شد و ۱۰ روز پس از آن مقامات ایرانی گفتند که عامل ترور در جریان درگیری نیروهای مرزی جمهوری اسلامی با گروه پژاک دستگیر شده است.
XS
SM
MD
LG