لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۰

«ورود نیروهای نظامی ایران به خاک عراق، به دنبال نیروهای پژاک»


نیروهای شبه نظامی پ‌کا‌کا
نیروهای شبه نظامی پ‌کا‌کا
خبرگزاری‌های خارجی به نقل از مقامات کردستان عراق می‌گویند که نیروهای ایرانی دو بار در سه روز گذشته در تعقیب نیروهای شبه‌نظامی حزب حیات آزاد کردستان، پژاک، در کوهستان‌های قندیل منطقه کردستان وارد خاک عراق شده‌اند.

یک سخنگوی نیروهای امنیتی منطقه کردستان عراق به خبرگزاری رویترز گفت که روز شنبه بیش از ۳۰ نفر از نیروهای ایران با خودرو و ادوات نظامی تا عمق دو کیلومتری در استان اربیل عراق وارد شده و موضع گرفته‌اند.

به گفته خبرگزاری فرانسه، نیروهای نظامی ایران پیشتر نیز در روز پنج‌شنبه تا عمق سه کیلومتری خاک عراق وارد این کشور شده‌ بودند.

سرلشگر جبار یاور در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز این اقدام نیروهای ایرانی را «تجاوز آشکار به مرزهای عراق» دانست و چنین اظهار نظر کرد که «دولت عراق باید در این زمینه مداخله کند».

نوزاد هادی، فرماندار اربیل، نیز در همین ‌باره به نقل از رئیس حکومت خودمختار کردستان عراق گفت که اقدامات لازم در برخود با این موضوع انجام شده است.

مقامات کردستان عراق می‌گویند نیروهای نظامی ایران بیش از یک هفته است که با آتش توپخانه و هلی‌کوپتر مناطق مرزی کردستان را به منظور مقابله با گروه «پ.ک.ک» زیر آتش خود گرفته‌‌اند.

هفته گذشته وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که سفیران ایران و ترکیه را به طور جداگانه به وزارت خارجه این کشور احضار کرده و نگرانی عمیق خود را از بمباران هوایی و ورود نیروهای نظامی ایران و ترکیه به داخل خاک کردستان عراق اعلام کرده است.

بسیاری گروه پژاک را که برای خودمختاری کردهای ایران تلاش می‌کند همسو با اهداف حزب کارگران کردستان، «پ.ک.ک»، می‌دانند.

گروه شبه‌نظامی «پ.ک.ک» در ترکیه از سال ۱۹۸۴ میلادی با هدف ایجاد سرزمینی برای قوم کرد در جنوب شرقی این کشور اسلحه به دست گرفته‌اند.

«پ.ک.ک» که مدعی خودمختاری برای منطقه کردستان است از سوی آمريکا و اتحاديه اروپا در فهرست گروه‌های تروريستی قرار گرفته است. دولت ایران نیز گروه پژاک را که به دنبال خودمختاری در این منطقه است گروهی تروریستی می‌داند.

مقامات رسمی کردستان عراق می‌گویند به دنبال گلوله‌باران نیروهای نظامی ایران در مناطق کردنشین، بیش از ۳۰۰ خانوار از مردم این منطقه مجبور به ترک خانه‌های خود شده و یک زن در جریان این گلوله‌باران کشته شده است.

مقامات کردستان عراق همچنین ایران را متهم می‌کنند که همزمان با بمباران هوایی ارتش ترکیه در تاریخ سی‌ام اردیبهشت‌ماه سال جاری، ‌مناطق مرزی کردستان را زیر آتش توپخانه خود گرفته است.

پیشتر نیز در ماه گذشته نیروهای ایرانی با مرزبانان عراق در استان سلیمانیه عراق که از استان‌های کردنشین این کشور است درگیر شدند و حتی یکی از مرزبانان عراقی را دستگیر کردند که این مرزبان پس از مدتی آزاد شد.
XS
SM
MD
LG