لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۵

مدودف: رفتار غیرمسئولانه ایران نمی‌تواند ادامه پیدا کند


آنگلا مرکل و دمیتری مدودف
آنگلا مرکل و دمیتری مدودف
دمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه، که در آلمان به سر می‌برد، روز شنبه در اظهارات شدیداللحنی رفتار ایران را «غیرمسئولانه» خواند و تصریح کرد که چنین رفتاری نمی‌تواند ادامه پیدا کند.

دمیتری مدودف پس از دیدار با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان گفت: «وضعیت اینچنین است: اساسا، بر سر تحریم‌ها توافق وجود دارد.»

رئیس جمهوری روسیه که کشورش با پیش‌نویس دور تازه تحریم‌ها علیه ایران موافقت کرده است گفت: «ما امیدواریم که صدای جامعه بین‌المللی از سوی رهبری ایران شنیده شود.»

دمیتری مدودف افزود: «ابراز چنین رفتار غیرمسئولانه‌ای نمی‌تواند ادامه داشته باشد. به آنچه که از سوی جامعه بین‌الملل گفته می‌شود باید گوش فرا داد.»

روسیه یکی از پنج عضو دایم شورای امنیت است که با پیش‌نویس تحریم‌های ایران موافقت کرده است؛ واشینگتن امیدوار است رای‌گیری قطعنامه جدید علیه ایران در هفته آینده در شورای امنیت برگزار شود.

پس از آنکه ایران از پذیرش پیشنهاد وین خودداری ورزید و اورانیوم غنی‌شده خود را به روسیه نفرستاد، لحن روسیه رفته رفته نسبت به ایران تغییر کرد به طوریکه مسکو تهران را متهم کرد برای توصیه‌های روسیه سال‌ها گوش شنوایی در ایران وجود نداشته است.

پس از انتشار خبر موافقت روسیه با پیش‌نویس تحریم ایران، محمود احمدی‌نژاد در کرمان، رئیس‌جمهوری روسیه را مورد خطاب قرار داد و گفت: «امروز برای ما توضیح رفتار مدودف به ملت ایران مشکل شده است. مردم نمی‌دانند اینها دوست ما هستند، در کنار ما هستند، با ما هستند یا اینکه دنبال چیز دیگری هستند.»

این اظهارات با واکنش بسیار تند مسکو مواجه شد و سخنگوی کاخ کرملین رهبران ایران را متهم به «عوام‌فریبی» کرد و گفت: «هرگونه غيرقابل پيش‌بينی بودن، هرگونه افراط‌گرايی سياسی، فقدان شفافيت وعدم انسجام در اتخاذ تصميمات که همه جامعه جهانی را تحت تاثیر قرار داده و نگران می‌کند، برای ما پذيرفتنی نيست.»

مرکل: موضع ما دربرابر ایران مشترک است

روز جمعه آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان که کشورش عضو گروه ۱+۵ است، اظهار داشت که انتظار می‌رود به زودی قطعنامه تازه‌ای علیه ایران به تصویب برسد.

آنگلا مرکل گفت: «زمان آن فر رسیده است که اگر چیز به لحاظ کیفی تغییر نکرد، چنین تحریم‌هایی به تصویب برسد. من خرسندم از اینکه ما امروز اینجا ایستاده‌ایم.... و می‌گوییم که این یک موضع مشترک است نه تنها موضع اتحادیه اروپا، ایالات متحده و روسیه بلکه چین. این گامی بزرگ و مهم از سوی جامعه جهانی است.»
XS
SM
MD
LG