لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۶

کلينتون: ايران با مهم ترین تحريم ها رو به رو خواهد شد


هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، سه شنبه، يک روز پيش از رای گيری شورای امنيت سازمان ملل متحد درباره چهارمين قطعنامه تحريمی عليه ايران گفت: این قطعنامه شامل مهم ترين تحريم هايی خواهد بود که ايران تا کنون با آن مواجه شده است.

هيلاری کلينتون که درکنفرانس خبری به همراه رافايل کوريا، رييس جمهوری اکوادر صحبت می کرد، درباره چهارمين قطعنامه تحريم ايران گفت:«فکر می کنم منصفانه است (که بگويم) اين تحريم ها مهم ترين تحريم هايی است که ايران تا کنون با آن مواجه شده است.»

وزير امورخارجه آمريکا تاکيد کرد میزان يکپارچه جامعه بين المللی درقبال ایران «بسيار مهم» است.

چهارمين قطعنامه تحريمی ايران صبح روز چهارشنبه (به وقت نيويورک) در شورای امنيت سازمان ملل متحد به رای گذاشته می شود.

با اين حال خانم کلينتون از پيش بينی نتيجه رای گيری درباره چهارمين قطعنامه تحريمی عليه ايران خودداری کرد، ولی رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، در لندن گفت: چهارمين قطعنامه تحريمی ايران تصويب خواهد شد و مسير برای تحريم های بيشتر آمريکا و متحدانش باز خواهد شد.

رابرت گيتس همچنين گفته است: استراتژی در قبال ايران استفاده از ديپلماسی و فشار است تا از اين طريق دولتمردان گوشزد شود که در مسير اشتباهی گام بر می دارند.

وزير امورخارجه آمريکا همچنين تاکيد کرد تلاش دولت ايران برای دستيابی به سلاح اتمی باعث تضيعف امنيت ايران خواهد شد.

کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ای خود در صدد دستيابی به تکنولوژی ساخت سلاح هسته ای است. ايران اين اتهام را رد می کند و می گويد برنامه هسته ای اين کشور صلح آميز و در راستای تامين انرژی است.

يک ديپلمات غربی روز سه شنبه گفته است که قدرت های اصلی شورای امنيت سازمان ملل متحد درباره فهرست جديد افراد و شرکت هايی که در قطعنامه تازه عليه ايران مورد تحريم قرار می گيرند، توافق کرده اند.

در همين حال، محمد خزاعی، سفير و نماينده دائم ايران در سازمان ملل، در واکنش اخبار درباره تصویب قطعنامه تازه عليه ايران ، به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، گفت: تلاش سه کشور غربی برای تصويب قطعنامه جديدی عليه ايران در شورای امنيت ، اشتباهی بزرگ است و اقدام عجولانه آنها راه تعامل را از مسير طبيعی خود منحرف می‌کند.

چهل و يک شرکت ايرانی در فهرست تحریم

يک ديپلمات غربی روز سه شنبه گفته است که قدرت های اصلی شورای امنيت سازمان ملل متحد درباره فهرست جديد افراد و شرکت هايی که در قطعنامه تازه عليه ايران مورد تحريم قرار می گيرند، توافق کرده اند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، اين ديپلمات گفته است اين توافق زمينه به رای گذاشتن چهارمين قطعنامه تحريمی عليه ايران در روز چهارشنبه را فراهم کرده است.

طبق اين گزارش، چهل و يک شرکت و موسسه ايرانی به همراه يک شهروند ايران در فهرست پيش نويس قطعنامه تازه قرار دارند. اين فرد به همراه ۴۱ نهاد مورد تحريم، مظنون به داشتن ارتباط با برنامه های هسته ای و موشکی ايران هستند.

اين گزارش می افزايد که بحث بر سر اضافه کردن يک نام ديگربه ليست افراد و نهادهای مورد تحريم ادامه دارد.

ديپلمات های غربی می گويند ۱۲ عضو از ۱۵ عضو شورای امنيت به قطعنامه تازه عليه ايران رای مثبت می دهند و انتظار می رود برزيل، ترکيه و لبنان، سه عضو غير دايم شورای امنيت، به اين قطعنامه رای ندهند.

پيش نويس چهارمين قطعنامه تحريمی ايران پس از ماه ها گفت وگو بين آمريکا، فرانسه، بريتانيا، چين و روسيه، اعضای دايم شورای امنيت سازمان ملل متحد، به همراه آلمان نهايی شده است.

در همين حال، رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت امورخارجه ايران، روز سه شنبه در واکنش به اخبار در خصوص تصويب قطعنامه تازه عليه ايران گفت:« حرکت به سمت تصويب قطعنامه حرکت درست و کارآمدی نخواهد بود و نتيجه رضايت‌بخشی برای هيچ کس نخواهد داشت و صرفا اوضاع را پيچيده‌تر می‌کند. و اين شرايط به نفع هيچ‌کس نخواهد بود».

شورای امنيت سازمان ملل متحد طی سه قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است که فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران با سرپيچی از اين قطعنامه ها برنامه غنی سازی اورانيوم را توسعه داده است.

XS
SM
MD
LG