لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۰

تحریم‌های جدید به فعالیت‌های اقتصادی ایران در دوبی ضربه می‌زند


انتظار می‌رود که تصویب تحریم‌های جدید فعالیت‌های ایرانیان را در دوبی دشوار کند و آنطور که یکی از نمایندگان جامعه اقتصادی ایرانیان در دوبی به رویترز می‌گوید تحت تأثیر این شرایط برخی ممکن است ناگزیر شوند به طور کلی تعطیل کنند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی از دوبی به نقل از مرتضی معصوم‌زاده، معاون شورای بازرگانی ایرانیان در دوبی، می‌نویسد که به اعتقاد این نهاد، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس پس از تصویب مجازات‌های بین‌المللی اخیر محدودیت‌های بیشتری بر فعالیت بازرگانی ایرانیان اعمال خواهند کرد.

هزاران تاجر و مؤسسه تجاری و اقتصادی ایرانی در دوبی فعالند و بسیاری از آنها در تجارت و امور مالی مربوط به صادرات از طریق دوبی به ایران مشغول کار هستند که یک تجارت چندین میلیارد دلاری است.

امارات عربی متحده که از متحدان آمریکا است پس از تصویب تحریم های جدید سازمان ملل متحد در ماه گذشته علیه ایران به اشکال مختلف نشان داده که قصد دارد نقش خود به عنوان شریان اصلی ورود کالا به ایران را محدودتر کند.

مرتضی معصوم‌زاده معاون شورای بازرگانی ایرانیان در دوبی به خبرگزاری رویترز می‌گوید: «پیش‌بینی می‌کنم که فعالیت‌های تجاری و اقتصادی ایرانیان در دوبی و سایر کشورهایی که با ایران روابط تجاری مستقیم دارند مثل ترکیه، مالزی و امثال آن در آینده کاهش یابد. بدون شک این تغییرات شرایط را از گذشته دشوارتر خواهد کرد و هیچ تردیدی در این موضوع نیست».

خبرگزاری رویترز خاطر نشان می‌کند که سخنان مرتضی معصوم‌زاده با اظهارنظرهای مقام‌های دولت ایران در واکنش به دور جدید تحریم‌ها در تناقض است. محدود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران، این تحریم‌ها را «مسخره» توصیف کرد.

سابقه تأثیر تحریم‌ها علیه ایران

از حدود سه سال پیش که دولت آمریکا دو بانک دولتی بزرگ ایران و شعبه‌های آنها در دوبی را مشمول تحریم کرد معاملات تجاری برای طرف‌های ایرانی از جمله دسترسی به منابع مالی لازم برای تجارت و یا کسب اعتبارنامه تجاری بسیار دشوار شده است.

تحریم‌های جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد تعداد بیشتری از بانک‌های ایرانی را به خاطر احتمال دخالت در برنامه‌های هسته‌ای و موشکی آن کشور شامل مجازات کرده و مناسبات بانکی با ایران از جمله مناسبات با بانک مرکزی ایران را به شدت تحت کنترل‌های سختگیرانه قرار می‌دهد.

مرتضی معصوم‌زاده، معاون شورای بازرگانی ایرانیان در دوبی، به خبرگزاری رویترز می‌گوید: «من مطمئن هستم که از این به بعد هرگونه معامله‌ای در ارزهای خارجی مثل یورو و یا درهم امارات بسیار دشوارتر از گذشته خواهد شد».

اعمال فشار بر ایران به سبب برنامه‌های هسته‌ای آن کشور در هفته گذشته نیز افزایش یافت.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، لایحه مصوبه کنگره آمریکا را در مورد تحریم‌های یکجانبه این کشور را علیه ایران امضا کرد که یکی از موارد مهم آن تحریم صادرات بنزین به ایران است.

در روزهای گذشته مقام‌های هواپیمایی ایران بریتانیا، آلمان و امارات متحده عربی را متهم کردند که از تحویل سوخت به هواپیماهای ایرانی در فرودگاه‌های این کشورها خودداری کرده‌اند، اما مقامات وزارت خارجه این سه کشور چنین اقدامی را تکذیب کرده و روز سه‌شنبه نیز وزارت خارجه ایران نیز این خبر را تکذیب کرد.

ایران و امارات متحده عربی مناسبات تجاری و اقتصادی و روابط تاریخی بسیار نزدیکی دارند اما همزمان با افزایش فشارهای آمریکا، مناسبات ایران با دوبی از سوی آمریکا به شدت مورد حساسیت و کنترل قرار گرفته است.

در سال ۲۰۰۹ صادرات از طریق دوبی به ایران که بخش اعظم آن کالاهای محصول اروپا آسیا و نقاط دیگر است حدود ۵ درصد افزایش یافته و به ۵.۸ میلیارد دلار رسید.

یک منبع مطلع از امور بانکی در دوبی هفته گذشته با اشاره به احتمال سختگیری‌های بیشتر در آینده گفت که بانک مرکزی امارات متحده عربی به تمام بانک‌های این کشور دستور داده که حساب‌های مربوط به شرکت‌ها و مؤسسات ایرانی که نام آنها در فهرست تحریم‌های جدید قرار دارند را مسدود کنند.

هفته گذشته که این خبر اعلام شد مقامات دولت ایران ابتدا در مورد این خبر سکوت کردند ولی چند روز بعد منابع ایرانی نیز این اقدام بانک مرکزی امارات متحده عربی را تأیید کردند.

معاون شورای بازرگانی ایرانیان در دوبی که خود در دوبی یک مؤسسه کشتیرانی دارد، می‌گوید: «من هیچ شکی ندارم که در آینده مقام‌های امارات متحده عربی سختگیری و محدودیت‌های بیشتری را بر فعالیت اقتصادی ایرانیان اعمال خواهند کرد.»
XS
SM
MD
LG