لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۱

اسرائیل: در حمله به کشتى‌هاى غزه اشتباه‌ در رده‌هاى بالا روى داد


کمیسیون تحقیق ارتش اسرائیل گزارش خود را در باره حمله به کاروان کشتى‌هاى امدادى راهى غزه ارائه کرده و در این گزارش ضمن پذیرش بروز «اشتباه‌هایى در رده‌هاى نسبتاً بالا»، استفاده تکاوران اسرائیلى از سلاح‌هاى گرم را «موجه و براى دفاع از خود» ارزیابى کرده است.

به گزارش خبرگزارى فرانسه کمیسیون تحقیق ارتش اسرائیل پس از حدود پنج هفته تحقیق، روز دوشنبه گزارش بررسى‌هاى داخلى خود را در باره حمله تکاوران این کشور به کاروان کشتى‌هاى امدادى راهى غزه ارائه کرد.

بر اساس این گزارش در جریان حمله مرگبار تکاوران اسرائیلى به کشتى‌هاى امدادى در آب‌هاى بین‌المللى اشتباه‌هایى در تصمیم‌گیرى «در رده‌هاى نسبتاً بالا» صورت گرفته است.

با این حال بازرسان ارتش اسرائیل به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده تکاوران اسرائیلى از سلاح‌هاى گرم در جریان حمله به کشتى‌هاى حامل فعالان صلح اقدامى «موجه» و به منظور دفاع از خود بوده است.

بامداد روز ۳۱ ماه مه، تکاوران اسرائیلى به کاروان کشتى‌هاى اعزام شده از سوى «جنبش غزه آزاد» که قصد شکستن محاصره غزه را داشتند، حمله کردند که در این رویداد دست‌کم ۹ سرنشین ترکیه‌ای یکى از این کشتى‌ها جان خود را از دست داده و ۴۸ تن دیگر نیز زخمى شدند.

این اقدام اسرائیل واکنش گسترده جهانى را به دنبال داشت و پس از آن فشارهاى بین‌المللى بر این کشور براى رفع محاصره غزه به شدت افزایش یافت.

این در حالى است که مقام‌هاى اسرائیلى در واکنش به اعتراض‌هاى جهانى اعلام کردند، کشتى‌هاى عازم غزه را براى «جلوگیرى از رسیدن سلاح به دست گروه‌‌هاى مسلح فلسطینى» بازرسى مى‌کنند.

نوار غزه از ژوئن ۲۰۰۷ در پى درگیرى‌هاى خونین میان نیروهاى دو جنبش فلسطینى فتح و حماس که در نتیجه آن حماس فتح را از قدرت در این باریکه اخراج کرد و موجب خروج ناظران اروپایى و مصرى از گذرگاه‌هاى غزه شد، به محاصره مشترک اسرائیل و مصر در آمده است.

به دنبال حمله خونین اسرائیل به کاروان کشتى‌هاى راهى غزه، برخى از کشورهاى جهان و نیز سازمان ملل متحد از این کشور خواسته بودند، اجازه انجام تحقیقات مستقل بین‌المللى را در این باره بدهند.

با این حال دولت اسرائیل با رد این درخواست‌ها، یک کمیسیون اسرائیلى را که یک حقوقدان برجسته کانادایى نیز در آن عضویت دارد، مسئول انجام تحقیقات در باره حمله به کاروان کشتى‌هاى امدادى کرده است.

به موازات فعالیت این کمیسیون، ارتش اسرائیل نیز کمیته‌اى را به ریاست ژنرال گیورا آیلند، مامور بررسى عملیات خونین تکاوران اسرائیلى کرده بود. این کمیته تنها یک هفته پس از حمله به کشتى‌هاى امدادى و با هدف «بررسى این عملیات و کسب تجربه از آن» آغاز به کار کرده بود.

ژنرال گیورا آیلند در مراسم ارائه گزارش یاد شده در تل‌آویو به خبرنگاران گفته است: «در موارد متعددى در تصمیم‌گیرى اشتباه صورت گرفته است که این اشتباه‌ها از جمله در رده‌هاى تقریباً بالا هم صورت گرفته و به نتایجى منتهى شده که خواست ما نبوده است.»

وى همچنین افزوده است: «ما در این بررسى‌ها دریافتیم که برخى اشتباه‌هاى حرفه‌اى هم در زمینه کار اطلاعاتى و هم در روند تصمیم‌گیرى روى داده است.»

همچنین ژنرال گابى اشکنازى، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل نیز گفته است، تحقیقات انجام شده توسط نشان مى‌دهد که هیچ‌گونه «سهل‌انگارى» صورت نگرفته است.

وى درباره نتایج تحقیقات ارتش اسرائیل در باره حمله به کاروان کشتى‌هاى امدادى اظهار داشته است: «نه من و نه تیم تحقیقات به موردى از غفلت یا سهل‌انگارى برنخوردیم. البته در این تحقیقات دقیق خطاهایى کشف شده است که باید براى آینده اصلاح شود.»

در گزارش ۱۵۰ صفحه‌اى کمیسیون تحقیق ارتش اسرائیل استفاده تکاوران اسرائیلى از سلاح گرم «موجه» ارزیابى شده و آمده است، رفتار نیروهاى اسرائیلى در عرشه کشتى ترکیه‌اى «ماوى مرمره»، « بسیار حرفه‌اى و شجاعانه» بوده است.

در حالى که سرنشینان کشتى‌هاى امدادى راهى غزه مى‌گویند، تکاوران اسرائیلى به محض فرود آمدن بر عرشه این کشتى‌ها اقدام به تیراندازى کرده‌اند، ژنرال آیلند در این باره گفته است: «نیروهاى اسرائیلى پس از آن سلاح استفاده کردند که در معرض خطر قرار گرفته بودند.»
XS
SM
MD
LG