لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۳

«یافت‌آباد تهران به دلیل شدت آلودگی آب منطقه سیاه اعلام شد»


 عکس تزئینی است.
عکس تزئینی است.
همزمان با انتشار گزارش‌هایی در باره وجود نیترات در آب آشامیدنی تهران، منطقه «یافت‌آباد»، درجنوب تهران به دلیل بالا بودن میزان نیترات در آب منطقه به عنوان «منطقه سیاه» اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس به دنبال نشست سه ساعته اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با مسئولان وزارتخانه‌های بهداشت و نیرو، منطقه «یافت‌آباد»، واقع در جنوب تهران به دلیل بالا بودن میزان نیترات در آب آشامیدنی به عنوان «منطقه سیاه» اعلام شد.

بر اساس این گزارش این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که پیشتر و به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره آلوده بودن آب تهران به نیترات، مسئولان وزارت نیرو دولت محمود احمدی‌نژاد منکر هر گونه آلودگی آب تهران می‌شدند.

مرتضی تمدن، استاندار تهران، در اوایل تیرماه سال جاری گفته بود، آب تهران دارای آلودگی نیست و در روز طی چندین نوبت آب شرب مناطق مختلف تهران نمونه برداری و میزان کلرونیترات آن اندازه‌گیری می‌شود.

با این همه چند روز پیش مرضیه وحیددستجردی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی تایید کرده بود میزان نیترات آب در برخی از مناطق پایتخت بیش از حد مجاز است و زنان باردار و کودکان باید از آب بسته‌بندی استفاده کنند.

در این میان استاندار تهران بار دیگر با تکذیب آلوده بودن آب تهران گفته است: «آب تهران آلوده نیست و برخی اظهارات در مورد آلوده بودن بخشی از آب شبکه تهران و غیراستاندارد بودن آن و یا سفید و سیاه کردن برخی از مناطق و سایر تفسیر و تحلیل‌های برخی از رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها کاملا غیرمسئولانه و نادرست است.»

مرتضی تمدن همچنین در باره هشدار وزیر بهداشت در باره مضر بودن نوشیدن آب تهران برای مادران باردار و نوزادان نیز گفته است: «با کمال تاسف برخی از رسانه‌ها امانتداری نکردند و صحبت‌های معمولی و طبیعی وزیر بهداشت را به گونه‌ای دیگر جلوه دادند و زمینه نگرانی مردم را فراهم کردند.»

موضوع آلودگی آب آشامیدنی شهر تهران در ماه‌های اخیر به یکی از نگرانی‌های مردم تبدیل شده است و پیشتر برخی نمایندگان مجلس و مطبوعات در ایران نسبت به سلامتی شهروندان تهرانی هشدار داده‌ بودند.

این در حالی است که هشدارها درباره وجود نیترات در آب آشامیدنی تهران تازگی ندارد. در اردیبهشت ماه سال گذشته خورشیدی هادی حیدرزاده، رئيس ستاد محيط زيست شهرداری تهران، از احتمال آلودگی آب آشاميدنی شهروندان تهرانی و وجود ذرات نيترات در این آب خبر داده بود.

وی از «آلودگی آب تهران» و «استفاده ناگزير از آب‌های زيرزمينی» به منظور تامين آب آشاميدنی مورد نياز تهرانی‌ها به عنوان چالشی جدی و واقعی برای پايتخت نام بردهو گفته بود: «منابع زيرزمينی آب تهران به علت نبود شبکه فاضلاب شهری در اين کلان‌شهر آلوده شده است.»

آقای حیدرزاده در آن زمان از مسئولان وزارت نيرو خواسته بود، با توجه به احتمال آلودگی آب آشاميدنی تهران به موادی از جنس نيترات، در اين باره رسماً اظهار نظر کنند.

نیتراتی در آب به صورت محلول وجود دارد و به روش‌های معمول تصفیه قابل حذف نیست. وجود نیترات بیش از حد مجاز به ویژه در آب شهرهایی به چشم می‌خورد که دفع فاضلاب در آن‌ها به صورت نادرست صورت می‌گیرد.

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که میان میزان بالای نیترات آب آشامیدنی و ابتلا به سرطان، ارتباط معناداری وجود دارد.

از سوی دیگر در حالی که اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در جلسه روز سه‌شنبه خود با مسئولان وزارت نیرو و وزارت بهداشت، تصمیم گرفته‌اند، در میان شهروندان منطقه «يافت‌آباد» تهران آب‌معدنی رایگان توزیع کنند، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران نسبت به سالم بودن آب‌های بسته‌بندی شده نیز هشدار داده است.

معصومه ابتکار در این باره به خبرگزاری مهر گفته است: «جنس بسته بندی این آب‌های معدنی، نحوه نگهداری و توزیع آنها تا رسیدن به دست مصرف کننده به گونه‌ای است که در کیفیت و استاندارد این آب‌ها نیز تردیدهای بی‌شماری وجود دارد و قطعاً نمی‌توان گفت این آبها از نظر بهداشتی سالم هستند.»

وی همچنین در باره منشا آلودگی آب تهران اظهار داشته است: «به دلیل اختلاط کنونی آب تهران با آب‌های چاه، بحث بالا بودن نیترات آب مطرح شده است، چرا که در حال حاضر به دلیل کمبود آب و کاهش بارندگی از آبهای زیرزمینی برای تامین نیاز تهران برداشت می‌شود و با توجه به این که در تهران سیستم شبکه جمع‌آوری فاضلاب نداریم و متاسفانه دستگاه دولتی که مسئولیت اجرایی در این زمینه دارد با تاخیر بسیاری این طرح را پیش می برد، چاه های آب توسط فاضلاب آلوده شده‌اند که عمده این آلودگی مربوط به نیترات است.»
XS
SM
MD
LG