لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۸

نماينده مجلس: نيترات بالا در آب ممکن است به خفگی نوزادان منجر شود


يکی از نمايندگان مجلس می گويد موضوع نيترات بالای آب آشاميدنی جنوب تهران از چند سال پيش مطرح شده و دليل آن هم تداخل فاضلاب در چاه های جنوب تهران است که استفاده مستقيم از اين آب امکان خفگی برای نوزادان دارد.

انوشيروان محسنی بندپی، عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس، در گفت وگو با خبرگزاری فارس گفت: «درباره نيترات آب تهران دو گزارش از دو دستگاه دولتی ارائه شده، وزارت نيرو که مسئول تأمين آب است اين مسئله را رد کرده اما وزارت بهداشت که مسئول سلامت مردم و آ‌ناليز کيفيت آب است بر بالا بودن نيترات آب در بخش‌هايی از جنوب تهران تأکيد کرده است به همين علت کميسيون بهداشت و درمان مجلس بررسی اين موضوع را در دستور کار قرار داده است.»

اين نماينده مجلس گفت که هر ليتر فاضلاب انسانی بين ۴۰ تا ۶۰ ميلی ليتر ازت دارد که در يک پروسه به نيترات تبديل می‌شود و در سفرهای آب زيرزمينی و آب چاه‌های جنوب تهران باقی می‌ماند.

محسنی بندپی افزود: «نيترات بيش از حد مجاز در حدود ۵۰ ميلی گرم در ليتر در حد اعلام شده که اين مقدار برای آب تهران و مصارف بزرگسالان مشکلی ايجاد نمی‌کند حتی اگر مادران شيرده از اين آب بخورند و نوزاد از شير مادر تغذيه کند مشکلی به وجود نمی‌آيد. اما اگر از اين آب برای شيرخشک يا هر نوع غذای نوزاد استفاده شود خطر خفگی نوزادان زير ۶ ماه وجود دارد.»

وی افزود: «نيترات موجود در آب با تصفيه آب و کلرزنی تغيير ماهيت نمی‌دهد بلکه با روش‌های پيشرفته تغيير يون امکان جداسازی آن وجود دارد که فعلاً چنين کاری انجام نمی‌شود و چون از حدود ۱۵۰ ليتر آب مصرفی مردم تهران حدود ۸۰درصد دوباره به صورت فاضلاب به سفرهای زيرزمينی برمی‌گردد احتمال وجود نيترات بيش از حد مجاز در آب‌های زيرزمينی جنوب تهران وجود دارد که بايد به طور دقيق بررسی شود.»

اين نماينده مجلس گفت: «تداخل فاضلاب با آب چاه‌ها با توجه به تصفيه آب و کلرزنی آن در تصفيه خانه امکان آلودگی ميکروبی ندارد اما به هر حال ممکن است به علت ترکيدگی لوله و فرسوده و قديمی بودن شبکه آبرسانی تهرانی، در جاهايی نيز تداخل فاضلاب با آب شرب وجود داشته باشد که بايد به دقت بررسی شود و نمی‌توان با قاطعيت اين مسئله را رد کرد.»

در همین حال، عليرضا مرندی، وزير اسبق بهداشت و نماينده مجلس هم گفته است بر اساس اعلام وزارت نيرو نقاطی در تهران از جمله يافت آباد آلودگی آب در لب مرز قرار دارد و ممکن است گفته شود که اين مخاطره آميز نيست چون آن طرف مرز است اما سوال اينست که اين آلودگی چقدر با ميزان مخاطره آميز فاصله دارد؟

این نماينده تهران در مجلس تصريح کرد: «اين مسئله با فشارهای سياسی و خفه کردن معترض قابل حل نيست. ضمن اينکه اگر مشکلی ندارد نبايد مطرح شود تا مردم بی جهت مضطرب نشوند.»

آلودگی آب آشاميدنی برخی مناطق تهران از سوی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی اعلام شده بود که با واکنش سريع استاندار تهران همراه شد.

مرتضی تمدن، استاندار تهران، اعلام کرد که آب اين شهر «به هيچ وجه» آلوده نيست و تنها در بخش‌هايی از مناطق شهر بايد آب لوله‌کشی با توجه به توصيه‌های وزير بهداشت مورد استفاده قرار بگيرد.

مرتضی تمدن گفت که در حدود ۹۰ درصد از شبکه آب شرب تهران سالم و بهداشتی است و «در ۱۰ درصد مابقی نيز ميزان نيترات موجود تنها برای زنان باردار و نوزادان تا سه ماه توصيه نمی‌شود.»

همچنين محمد پرورش، مدير عامل شرکت آب و فاضلاب تهران، بر آلوده نبودن آب تهران تأکيد کرد و گفت که اين آب برای تمامی گروه‌های سنی قابل استفاده است.

اين در حالی بود که خبرگزاری فارس هفته گذشته گزارش داد که منطقه «يافت‌آباد» در جنوب تهران به دليل بالا بودن ميزان نيترات در آب آشاميدنی، «منطقه سياه» اعلام شده است.

برخی تحقيقات نشان می‌دهند که بين ميزان بالای نيترات آب آشاميدنی و ابتلا به سرطان، ارتباط معناداری وجود دارد.
XS
SM
MD
LG