لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۵

استاندار تهران: آب تهران آلوده نیست


مرتضی تمدن، استاندار تهران
مرتضی تمدن، استاندار تهران
به دنبال اظهارات وزیر بهداشت در مورد آلوده بودن آب تهران به نیترات بالا و افزایش نگرانی‌ها در مورد آن، استاندار تهران اعلام کرد که آب تهران «به هیچ وجه» آلوده نیست و تنها در بخش‌هایی از مناطق شهر باید آب لوله‌کشی با توجه به توصیه‌های وزیر بهداشت مورد استفاده قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، مرتضی تمدن روز سه‌شنبه، ۲۹ تیرماه، در نشستی که با حضور مدیرعامل آب و فاضلاب تهران و نماینده وزارت بهداشت برگزار شد، با تأکید بر سالم بودن آب تهران گفت که در حدود ۹۰ درصد از شبکه آب شرب تهران سالم و بهداشتی است و «در ۱۰ درصد مابقی نیز میزان نیترات موجود تنها برای زنان باردار و نوزادان تا سه ماه توصیه نمی‌شود».

این در حالی است که خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس روز سه‌شنبه گزارش داد که منطقه «یافت‌آباد» واقع در جنوب تهران به دلیل بالا بودن میزان نیترات در آب آشامیدنی «منطقه سیاه» اعلام شده است.

به گفته استاندار تهران، آب تهران لحظه به لحظه مورد آزمایش قرار می‌گیرد و «مسئولان در صورت وجود هر گونه نگرانی، مردم را در جریان امر قرار خواهند داد».

در همین زمینه محمد پرورش، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب تهران، نیز بر آلوده نبودن آب تهران تأکید کرد و گفت که این آب برای تمامی گروه‌های سنی قابل استفاده است.

وی در ادامه به وجود نیترات بالا در برخی از چاه‌های جنوب تهران اشاره کرد و گفت که برای جبران این مسأله، آب چاه‌های مزبور در مخازنی جمع‌آوری و با آب حاوی نیترات پایین‌تر مخلوط و پس از تصفیه وارد شبکه آب تهران می‌شود.

آقای پرورش در ادامه توضیح داد که در حال حاضر ۷۲ درصد از آب شرب تهران از طریق آب‌‌های سطحی و ۲۸ تا ۳۰ درصد آن از چاه‌ها تأمین می‌شود.

همچنین مجید نامجو، وزیر نیرو، نیز در تاریخ ۲۸ تیرماه اعلام کرده بود که تاکنون آب جاری در شبکه آب‌رسانی تهران دارای استانداردهای لازم بوده است.

وی در ادامه افزود که وجود نیترات در آب چاه‌های تهران «یک موضوع تازه نیست» و در سال‌های پیش نیز این موضوع مطرح بود، با این حال میزان نیترات موجود در این چاه‌ها از طریق مخلوط کردن آن با آب چاه سالم کنترل می‌شود و سپس در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

این اظهارات در حالی بیان شده است که وزارت نیرو در سال گذشته گزارشی را در مورد بالا بودن میزان نیترات در آب آشامیدنی برخی از مناطق تهران ارائه کرده و در یک توصیه بهداشتی از شهروندان تهران درخواست کرد که به جای آب لوله‌کشی از آب‌های بسته‌بندی شده جهت آشامیدن استفاده کنند.

به دنبال این گزارش، مرضیه وحید دستجردی نیز در تاریخ ۲۷ تیرماه سال جاری میزان نیترات بالا در آب برخی مناطق تهران را تأیید و اظهار کرد که زنان باردار و کودکان باید از آب بسته‌بندی شده استفاده کنند و این در حالی است که مقامات دیگر بر سالم بودن آب تهران تأکید دارند.

در حال حاضر اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و مسئولان وزارت‌ بهداشت و نیرو، تنها منطقه «یافت‌آباد» واقع در جنوب تهران را به دلیل بالا بودن میزان نیترات در آب آشامیدن به عنوان «منطقه سیاه» اعلام کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG