لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۹

«سوريه و ايران از لبنان در برابر اسرائيل حمايت می کنند»


بشار اسد (راست) رییس جمهوری سوریه در دیدار با منوچهر متکی (چپ) وزیر خارجه جمهوری اسلامی
بشار اسد (راست) رییس جمهوری سوریه در دیدار با منوچهر متکی (چپ) وزیر خارجه جمهوری اسلامی
بشار اسد رییس جمهوری سوریه و منوچهر متکی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ايران اعلام کردند در صورت هرگونه تخاصم ميان اسرائيل و لبنان، دو طرف از لبنان حمايت خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، منوچهر متکی، وزير خارجه جمهوری اسلامی در يک کنفرانس خبری مشترک با بشار اسد، در سوریه گفت که دو طرف در مورد «تخاصم» اخير ميان لبنان و اسرائيل گفت وگو کرده و موضع دو طرف اين است که از لبنان حمايت کنند.

در جريان درگيری های اخير در مرز اسرائيل و لبنان، دو سرباز لبنانی، يک خبرنگار لبنانی و يک افسر ارتش اسرائيل کشته شدند.

در زمان درگيری ها که بيش از يک هفته پيش روی داد، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا در گزارشی اعلام کرد غضنفر رکن آبادی، سفير جمهوری اسلامی در لبنان در ديدار با ژنرال ژان کحواجی، رييس کل ارتش لبنان پيشنهاد حمايت نظامی داده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، صنعا، آقای متکی و بشار اسد در اين کنفرانس خبری همچنين به مسائل عراق اشاره کرده و خواستار تشکيل دولت وحدت ملی در اين کشور شدند.

چند روز پيش از شروع درگيری هم بشار اسد رئيس جمهوری سوريه در ديداری مشترک با عبدالله پادشاه عربستان به لبنان رفته بود تا به پايان گرفتن تنش ها کمک کنند. اوضاع سياسی لبنان به دليل اعلام احتمالی اتهام عليه چند تن از عوامل حزب الله لبنان در جريان ترور رفيق حريری، پر تنش شده است.

محمود احمدی نژاد، رئیس دولت دهم نیز اعلام کرده پس از ماه رمضان، به لبنان سفر خواهد کرد. آخرين سفر يک مقام ارشد ايران از سوی محمد خاتمی رييس جمهوری سابق ايران بود که حدود هفت سال پيش به اين کشور سفر کرد. رييس جمهوری لبنان، ميشل سليمان دو سال پيش به تهران رفت.

آقای متکی پيش از ديدار با رئيس جمهوری سوريه، با خالد مشعل رييس دفتر سياسی حماس ديدار کرد. بشار اسد همچنين با رد قطعنامه های شورای امنيت در مورد برنامه اتمی جمهوری اسلامی، ابراز اميدواری کرده که مسئله هسته ای تهران از راه گفت وگو حل شود.
XS
SM
MD
LG