لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۴

درخواست سازمان ملل برای کمک جامعه جهانی به پاکستان


بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل(راست) در کنار شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان
بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل(راست) در کنار شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان
در جريان جلسه اضطراری در روز پنجشنبه، بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد گفت که کشورهای کمک کننده، نيمی از مبلغ درخواستی را پرداخت کرده اند و تقاضا کرد کمک ها سريع تر انجام شود.

دبيرکل سازمان ملل برای کمک به سيل زدگان پاکستان درخواست کرده بود ظرف سه ماه، مبلغ ۴۶۰ ميليون دلار جمع آوری شود تا بتوان به قربانيان سيل پاکستان، آب و غذا و مسکن رساند.

دبيرکل سازمان ملل گفت هم کمک ها بايد سريع تر برسد و هم اين که مبلغ بيشتری برای بازسازی مناطق زلزله زده در پاکستان نياز است.

هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمریکا، اعلام کرد کشورش ۶۰ ميليون دلار بيشتر کمک خواهد کرد و ميزان کمک های آمريکا به پاکستان به ۱۵۰ ميليون دلار خواهد رسيد. وزير خارجه آمريکا اين حادثه را بدترين فاجعه در تاريخ اين کشور خواند.

ريچارد هالبروک، نماينده ويژه آمريکا در امور افغانستان و پاکستان نیز گفته بود پول زيادی نياز است تا به پاکستان کمک شود. او از کشورهای ديگر به ويژه چين خواست که کمک های بيشتری به پاکستان بفرستند.

شاه محمود قريشی، وزير خارجه پاکستان، گفت که چين هم کمک های مالی خود را بيشتر کرده و هم ارسال آب و غذا و اقلام مورد نياز را برای ۲۷ هزار نفر عملی کرده است.

نگرانی هايی در مورد احتمال سوءاستفاده از کمک ها و افتادن آن به دست شبه نظاميان طالبان هم مطرح شده بود که دولت پاکستان آن را رد کرده و می گويد کمک ها فقط صرف سيل زدگان خواهد شد.

بان گی مون گفت که ۲۰ ميليون تن به کمک نياز دارند و سيل پاکستان مانند همان سونامی است ولی فقط سرعت آن کمتر است.

در جريان سيل پاکستان حدود ۱۵۰۰ تن کشته شده اند. دبيرکل سازمان ملل متحد گفت که اين حادثه يک فاجعه جهانی است و مشکل همه جامعه بين المللی است و همه بايد برای حل آن و کمک به قربانيان آن کمک کنند.

مقامات سازمان ملل ضمن گلايه از عدم واکنش سريع جامعه جهانی برای کمک‌رسانی به سيل‌زدگان پاکستان، هشدار داده‌اند که با گذشت دو هفته از آغاز جاری شدن سيل در پاکستان، موج دوم مرگ‌ و مير ناشی از بيمار‌ی‌ها در راه است.

به گفته اين سازمان، تا کنون يک مورد ابتلا به وبا در مينگورا، واقع در شمال غرب منطقه سوات گزارش شده است و علاوه بر اين در حال حاضر دست‌کم ۳۶ هزار نفر از اسهال شديد رنج می‌برند.

همچنين گزارش‌ها حاکی از آن است که پنج کودک در شمال غرب پاکستان به دليل سوء تغذيه جان باخته‌اند.

به گفته سازمان ملل متحد، در حال حاضر شش تا هفت ميليون نفر در پاکستان نيازمند کمک‌های اوليه نظير سرپناه، آب آشاميدنی، خوراک، بهداشت و مراقبت‌های درمانی هستند.

يوسف رضا گيلانی، نخست وزير پاکستان، پيش از اين چندين بار از جوامع بين‌المللی برای کمک رسانی به مناطق سيل زده درخواست کمک کرده است.

تا کنون کشورهای بريتانيا، چين، استراليا، فرانسه و ايالات متحده ده‌ها ميليون دلار بودجه برای کمک‌رسانی به سيل زدگان پاکستان اختصاص داده‌اند.

کشور اردن هم روز يکشنبه از ارسال ۳.۵ تن مواد غذايی و لوازم پزشکی به پاکستان خبر داد.

سيل ناشی از بارش‌های شديد موسمی که از بيش از دو هفته پيش از دو سو، هند و افغانستان، به سمت پاکستان جاری شده‌ با در بر گرفتن مسافتی به شعاع ۱۰۰۰ کيلومتر، به ويژه به سه ايالت سند، پنجاب و خيبر پختونخواه خسارت وارد کرده است.
XS
SM
MD
LG