لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۱

«مسئولیت امنیت مهدی کروبی بر عهده آیت‌الله خامنه‌ای است»


کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران اعلام کرد که «آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، مسئولیت امنیت مهدی کروبی، نامزد ریاست جمهوری سال گذشته و خانواده وی را به عهده دارد.»

این مطلب از سوی این نهاد حقوق بشری پس از آن اعلام می‌شود که مهدی کروبی و خانواده‌اش طی پنج شب متوالی که از شامگاه پنج‌شنبه گذشته آغاز شد شاهد حمله گروهی از «لباس‌شخصی‌ها و بسیجی‌ها» به منزل خود بوده‌اند.

به نوشته وب‌سایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، هادی قائمی، سخنگوی این کمپین در این باره گفت: «باورکردنی نیست که ده‌ها مأمور لباس‌شخصی که به اسلحه گرم، گاز اشک‌آور و سایر سلاح‌های حکومتی مجهز هستند، در آزار خانواده کروبی بدون هیچ‌گونه دخالتی از سوی پلیس و یا سایر سازمان‌های انتظامی احساس امنیت کامل داشته باشند.»

وی افزود: «شیوه اجرا این حملات هیچ‌گونه شکی باقی نمی‌گذارد که حکومت ایران آن‌ها را برنامه‌ریزی کرده‌است.»

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در این اعلامیه نگرانی شدید خود را «از خشونت هدایت شده توسط حکومت و اشاعه جو وحشت و ارعاب از طریق استفاده از نیروهای لباس‌شخصی که توسط نیروهای امنیتی هماهنگی می‌شوند» را اعلام کرده‌است.

هادی قائمی در ادامه خواستار محکومیت شدید «این اعمال حکومت ایران» از سوی جامعه بین‌المللی شده و حمله به خانواده کروبی را «علامت دیگری از سقوط قوه قضائیه ایران و موقعیت نابسامان عدالت در ایران و نیاز مبرم به پاسخگویی حکومت ایران نسبت به نقض حقوق بشر در ایران» دانست.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران پیش از این نیز «نگرانی عمیق خود از نقش پلیس و سازمان‌های امنیتی در انجام اقدامات خشونت‌آمیز و هماهنگی حملات سازمان‌دهی شده به مخالفان حکومت» را اعلام کرده‌است.

مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی تاکنون نسبت به حمله «گروه‌های لباس‌شخصی و بسیجی» به منزل مهدی کروبی سکوت کرده‌اند.

این در حالی است که همسر آقای کروبی روز چهارشنبه در نامه‌ای سرگشاده مستقیماً آیت‌الله خامنه‌ای را خطاب قرار داده و در اعتراض به آزار خانواده خود به دست «نیروهای بسیج و سپاه» از او پرسید: «آيا جنابعالی به نام حفظ نظام، تخريب و اين گونه رفتارهای غيراخلاقی را مجاز و مشروع می‌دانيد؟»

«حتی چادر یک زن مسلمان را نیز از سر او کشیدند»

در همین حال به گزارش سحام‌نیوز، میرحسین موسوی، از رهبران مخالفان دولت در ایران به همراه همسرش زهرا رهنورد روز یکشنبه برای دیدار با مهدی کروبی و فاطمه کروبی به منزل آن‌ها رفتند.

بنا به این گزارش، در این دیدار خانم فاطمه کروبی در مورد حمله لباس‌شخصی‌ها به آقای موسوی و خانم رهنورد گفت: «متأسفانه این افراد بدون رعایت حقوق مردم و نیز بدون درنظر گرفتن حرمت شب‌های قدر، اقدام به تخریب اموال، فحاشی و نیز تجاوز به حقوق شهروندان و همسایگان نمودند تا آن‌جا که چادر از سر یک زن مسلمان نیز کشیدند.»

میرحسین موسوی نیز اقدامات حمله‌کنندگان را «نشان از بیگانگی و ناآشنایی آنان با اصول اسلام» دانست و افزود: «ابتدا اقدام به تخریب و تجاوز به حقوق مردم می‌کنند و چند دقیقه بعد مراسم دعا برگزار می‌کنند. این خود نشان از دوگانگی در رفتار و عقاید است.»

پیش از این در بامداد پس از اولین روز حمله‌ها، میرحسین موسوی در تماسی تلفنی با مهدی کروبی از اعلام آمادگی خود جهت حضور در منزل وی خبر داده بود.

حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی نیز روز یک‌شنبه در مصاحبه‌ای با کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، اظهار داشت که «مهاجمان قصد داشتند با استفاده از گاز اشک‌آور و شلیک تیر، پس از ورود به منزل، اعضای خانواده وی را به قتل برسانند».

وی افزود: «این‌ها کسانی هستند که کسی حریفشان نیست و یکه‌تاز میدان هستند و نیروی انتظامی وحشت می‌کند با اینها برخورد کند.»

فرزند مهدی کروبی در این مصاحبه گفت: «آن‌ها می‌خواهند پدر مرا به حاشیه برانند، به نحوی که دیگر خانه‌اش را ترک نکند و با مطبوعات صحبت نکند. هدف آن‌ها این است که هزینه ارتباط با پدرم را بالا ببرند، که اگر مردم بخواهند با او ملاقات کنند با خطر روبه‌رو شوند.»

حسین کروبی افزود: «پدر من اعتقاد دارد که حمله‌کنندگان توسط نیروهای امنیتی و حکومت هماهنگ شده‌اند و به همین دلیل ما هیچ فایده‌ای در شکایت کردن برای این اقدامات نمی‌بینیم، چون می‌دانیم که به هیچ جا نخواهیم رسید.»

به گفته حسین کروبی «پلیس ذره‌ای دخالت نکرد» و «تنها کسانی که از خانه دفاع کردند محافظین مهدی کروبی بودند.»

حسین کروبی، پیش از این در مورد هویت نیروهای تجمع‌کننده مقابل منزل آقای کروبی به رادیو فردا گفت که این افراد لباس‌شخصی‌هایی هستند که چهره خود را پوشانده‌اند و احتمالاً از پایگاه شهید محلاتی هستند گرچه ممکن است نیروهای جدید نیز به آن‌ها اضافه شده باشد.

در واکنش به حمله‌ها به منزل مهدی کروبی، حزب اعتماد ملی، سازمان جوانان و دانشگاهیان این حزب، مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در بیانیه‌هایی این حمله‌ها را محکوم کرده‌اند و آیت الله بیات زنجانی نیز با آقای کروبی تماس تلفنی داشته و یاسر خمینی، نوه آیت‌الله خمینی، به دیدار او رفته‌است.

سحام‌نیوز، تجمع افراد حمله‌کننده در جلوی منزل آقای کروبی را «با هدف جلوگیری از خروج مهدی کروبی از منزل برای شرکت در راهپیمایی روز قدس» ارزیابی کرده‌است.

نیروی انتظامی تهران روز جمعه، عملیاتی را با عنوان «طرح مهار در تهران» برای آمادگی در روز قدس با حضور گسترده ماموران به اجرا گذاشت.

در راهپیمایی «روز قدس» سال گذشته، به رغم تهدیدها و تمهیدات نیروهای دولتی، هزاران معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری که از هفته‌ها پیش، از طریق اینترنت و موبایل برای برگزاری راهپیمایی اعتراض آمیز، به خیابان‌ها آمده و با شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران»، شعارهای حکومتی را تحت‌الشعاع قرار دادند.

جمهوری اسلامی ایران آخرین جمعه ماه رمضان را به نشانه حمایت خود از مسئله فلسطین به نام روز جهانی قدس نام‌گذاری کرده‌است. این مراسم که از سال ۱۳۵۸ خورشیدی هر سال برگزار می‌شود، به فرمان آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، این‌گونه نامیده شده‌است.
XS
SM
MD
LG