لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۷

چین و روسیه خواستار همکاری کامل ایران با آژانس شدند


تأسیسات غنی‌سازی نطنز در مرکز ایران
تأسیسات غنی‌سازی نطنز در مرکز ایران
یک روز پس از انتشار گزارش جدید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ایران و طرح این ادعا که ایران در فعالیت بازرسان آژانس ایجاد اختلال کرده است، چین و روسیه از مقام‌های جمهوری اسلامی خواستند تا ایران به همکاری با آژانس ادامه دهد.

بر اساس گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که خبرگزاری رویترز به نسخه‌ای از آن دست یافته، ایران از ورود برخی از بازرسان آژانس، که تا پیش از این به طور خاص پرونده ایران را زیر نظر داشتند، ممانعت کرده است.

آژانس همچنین در همین گزارش با ابراز نگرانی از فعالیت‌های احتمالی ایران در زمینه توسعه موشک‌های هسته‌ای، از تهران خواسته است بدون معطلی با دسترسی بازرسان آژانس از تأسیسات مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای خود موافقت کند.

ایران موضوع ممانعت از ورود دو بازرس آژانس به خاک خود را از حقوق خود ارزیابی می‌کند و در این زمینه علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، گفته است که «دو بازرسی که ایران از پذیرش آنان خودداری کرد خلاف واقع گزارش کردند و آژانس هم به این نتیجه رسید، اما نمی‌خواهد بر این مسئله اذعان کند».

با این حال که رویترز گزارش کرده است مقام‌های چین و روسیه، دو هم‌پیمان اقتصادی که بیشترین تلاش را برای عدم اتخاذ یا تلطیف تحریم‌های تازه علیه ایران داشتند، روز سه‌شنبه در اظهارنظرهای جداگانه‌ای ایران را به همکاری با آژانس دعوت کردند.

سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، که اکنون در پاریس به سر می‌برد، در کنفرانسی خبری تأکید کرد که «آژانس باید به فعالیت خود [در ایران] ادامه دهد و ایران نیز باید به خواسته‌های آژانس پاسخ گوید».

این اظهار نظر هم‌صدا با موضعی بود که ساعتی پیش از آن از سوی چین اعلام شد. سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه‌شنبه در این زمینه گفت که کشورش در جریان گزارش آژانس قرار گرفته است و از ایران خواست که «همکاری کاملی» با آژانس داشته باشد.

خانم جیانگ یو در نشست خبری هفتگی‌اش به خبرنگاران گفت که «امیدواریم ایران و آژانس قادر باشند به طور کامل با هم همکاری کنند و مقام‌های ایرانی بتوانند در زمینه ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای خود به اعتمادسازی در جامعه بین‌المللی بپردازند».

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که طرف‌های دیگر هم بتوانند با افزایش تلاش‌های دیپلماتیک و تداوم گفت‌وگوها و مذاکرات، هر چه سریع‌تر به روش مؤثری برای دستیابی به نتیجه‌ای «درازمدت، فراگیر و مقتضی» در قبال برنامه اتمی ایران دست یابند.

هر دو کشور روسیه و چین به رغم مخالفت‌های اولیه با تحریم‌های جدید علیه ایران، با قطعنامه‌ای که دور چهارم تحریم‌ها را به جمهوری اسلامی تحمیل کرد موافقت کردند، اما با تلاش‌های دیگر کشورها با تحریم یک‌جانبه و مضاعف ایران همچنان مخالفند.

موضوع ممانعت جمهوری اسلامی از پذیرش دو بارزس آژانس، پیش از انتشار گزارش اخیر یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس، نیز خبرساز شده بود.

منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، اوایل ماه گذشته میلادی، ممانعت تهران از ورود دو تن از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران را «تذکری آئین‌نامه‌ای» به یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس، خواند تا «مراقب باشد که بازرسان آژانس از اساسنامه این نهاد بین‌المللی تخطی نکنند».

در واکنش به این اقدام ایران، گرگ وب، سخنگوی آژانس، با بیان این که گزارش پیشین آژانس «کاملاً دقیق» بوده تصریح کرد: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کار حرفه‌ای و بی‌طرفانه این دو بازرس اعتماد کامل دارد.»

پی. جی. کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در آن زمان در این باره گفت: «این اقدام از سوی ایران نگران‌کننده ‌است، اقدامی که نشانه و در راستای رسم دیرینه تهران در ارعاب بازرسان است».
XS
SM
MD
LG