لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۹

آمريکا از تصميم کره جنوبی برای افزايش تحريم ايران استقبال کرد


هیلاری کلینتون (چپ) همراه با تیموتی گایتنر، وزیران امور خارجه و خزانه داری آمریکا از اقدام اخیر کره جنوبی برای تحریم بیشتر ایران استقبال کردند.
هیلاری کلینتون (چپ) همراه با تیموتی گایتنر، وزیران امور خارجه و خزانه داری آمریکا از اقدام اخیر کره جنوبی برای تحریم بیشتر ایران استقبال کردند.
وزیران امور خارجه و خزانه داری ايالات متحده آمريکا روز چهارشنبه با صدور بیانیه مشترکی از تصميم کره جنوبی برای افزايش تحريم ايران به منظور اعمال فشار بر تهران برای بازگشت به میز مذاکره استقبال کردند.

هيلاری کلينتون و تيموتی گايتنر در بيانيه خود، اقداماتی از اين دست را کمک برای بازگرداندن ايران به پای ميز مذاکره توصيف کرده اند.

اين دو مقام کابينه باراک اوباما، تحريم های تازه سئول عليه تهران را «نتيجه ناکامی ايران در قانع کردن جامعه بين الملل» خوانده اند.

در این بیانیه تاکید شده است: «تحریم های تازه کره جنوبی راهکارهای بین المللی برای جلوگیری از نقض پیمان عدم اشاعه سلاح های کشتار جمعی و دستیابی ایران به سلاح هسته ای را تقویت کرده و به جمهوری اسلامی فشار می آورد تا به طور جدی بر سر میز مذاکره نشسته و به تعهدات بین المللی خود احترام بگذارد».

در بیانیه یاد شده آمده است: «ما از اقدام اخیر کره جنوبی برای اعمال تحریم بر یکسری از مجموعه های اقتصادی ایران که درگیر برنامه هسته ای ایران بوده استقبال می کنیم».

این بیانیه می افزاید که «فشارهای بیشتر بر رهبران ایران اقدامی اساسی برای روشن کردن انتخاب هایی است که ایران با آن روبرو است و اینکه راه حل دیپلماتیک در این مسیر دنبال می شود.»

ساعاتی پیش از انتشار این بیانیه، دولت کره جنوبی ۱۰۲ شركت و موسسه ايرانى از جمله شعبه بانك ملت در سئول را همراه با ۲۴ نفر از افراد درگير در پرونده هسته اى جمهورى اسلامى را در فهرست تحريم هاى جدید خود قرار داد.

کیم یونگ سان، سخنگوی وزارت امور خارجه کره جنوبی در گفت و گو با خبرنگاران افزود: «هر گونه معامله از سوى بانك ملت حتى در اندازه يك دلار، نيازمند كسب مجوز از سوی دولت کره جنوبی است. باور ما اين است كه با این وضعیت حتی معاملات عادى بانك ملت دچار مشكل خواهد شد».

به گفته اين مقام كره اى، سئول همچنين قراردادهاى ساخت و ساز و سرمايه گذارى در ايران در حوزه منابع نفتى را ممنوع كرده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی نیز از دیگر موسسات و نهادهایی هستند که در فهرست جدید تحریمی کره جنوبی قرار گرفته اند.

کره جنوبی می گوید که در راستای گسترش تحريم های فراتر از قطعنامه های شورای امنيت، به آمريکا، استراليا، کانادا، ژاپن و اتحاديه اروپا می پيوندد.

فيليپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا نيز در واکنش به اقدام تازه کره جنوبی، تحريم های تازه را «پيامی محکم» به تهران توصيف کرد و افزود که نگرانی های جامعه جهانی درباره برنامه هسته ای ايران، رفع نشده است.

ایران متهم است که با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای راستی آزمایی فعالیت های هسته ای خود همکاری نمی کند و اهداف نظامی را از دنبال کردن برنامه اتمی اش دنبال می کند.

ولی تهران این ادعاها را رد کرده و می گوید تنها در چارچوب قرارداد پادمانی با آژانس موظف به همکاری با آژانس است و برنامه هسته ایش اهداف صلح آمیز دارد.
XS
SM
MD
LG