لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۱

ادعای منابع دولتی درباره «آزادی شهروند آمریکایی در روزهای آینده» رد شد


عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران
عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران
عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، روز شنبه با رد اخبار منابع دولتی منبی بر «به تعویق افتادن» آزادی یک تبعه آمریکایی، بار دیگر تأکید کرد که تا پایان یافتن روند قضایی، هیچیک از سه جوان آمریکایی زندانی در ایران آزاد نخواهند شد.

شین باور، سارا شورد و جاش فتال، مردادماه ۸۸ هنگام کوهنوردی در ارتفاعات مرزی عراق و ایران بازداشت شدند واز آن زمان در زندان به سر می‌برند. در بهمن ماه گذشته، محمود احمدی‌نژاد در یک برنامه تلویزیونی، از مذاکراتی برای «مبادله» احتمالی این سه شهروند آمریکایی خبر داد اما پس از آن مقام‌های ایران و آمریکا چنین احتمالی را رد کردند.

اما تازه‌ترین رخداد در پرونده این سه آمریکایی، طرح موضوع آزادی یکی از آن‌ها، سارا شورد، به مناسبت فرارسیدن عید فطر بود. موضوعی که گرچه حتی سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران بر آن صحه گذاشت اما با واکنش دستگاه قضایی روبه‌رو شد.

عباس جعفری دولت‌آبادی که پنج‌شنبه شب نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، موضوع آزادی یک شهروند آمریکایی در روز شنبه را رد کرده بود، بار دیگر در گفت‌وگو با همین خبرگزاری به ابهاماتی که منابع دولتی در مورد تعویق آزادی سارا شورد ایجاد کرده بودند، پاسخ داد.

خبرگزاری‌های نزدیک به دولت، شامگاه جمعه به نقل از منابع دولتی اعلام کرده بودند که برنامه آزادی این تبعه آمریکایی «به دلیل تعطیلی روز شنبه» به تعویق افتاده است و در روزهای آتی انجام خواهد شد.

در این زمینه خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، به نقل از محمدحسن صالحی‌مرام، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر ریاست جمهوری، شامگاه روز جمعه نوشت که آزادی «جاسوس آمریکایی» به تعویق افتاده است.

این منبع دولتی همچنین به ایرنا گفته بود که جزئیات بیشتر در مورد این خبر متعاقباً اعلام خواهد شد.

ایرنا صبح روز شنبه نیز در خبر مشابهی با حذف نام و سمت این منبع دولتی، موضوع به تعویق افتادن آزادی یکی از سه شهروند آمریکایی را تکرار کرد. در تکرار این خبر، ایرنا همچنین از استفاده از لفظ «جاسوس» برای توصیف شهروند آمریکایی خودداری کرد.

ایسنا نیز در خبر کوتاهی که شامگاه جمعه بر خروجی خبری‌اش قرار گرفت، اعلام کرد که «با توجه به تعطیلی روز شنبه»، آزادی یک تبعه آمریکایی «به دلیل هماهنگی‌های بیشتر» به روزهای آتی موکول شده است.

با این حال دادستان عمومی و انقلاب تهران، در گفت‌وگوی روز شنبه خود با ایلنا، ضمن تأکید دوباره بر به اتمام نرسیدن روند قضایی در پرونده سه شهروند آمریکایی، تصریح کرده است که «بر فرض اتخاذ تصمیم قضایی برای آزادی این اتباع آمریکایی، اطلاع‌رسانی از این تصمیم از سوی دستگاه و مقامات قضایی خواهد بود».

در زمان اعلام خبر احتمال آزادی یکی از سه تبعه آمریکایی، وکیل آن‌ها در گفت‌وگو با رادیو فردا گفته بود که احتمالاً سارا شورد، به دلیل بیماری‌اش آزاد خواهد شد.

اما اکنون دادستان تهران به ایلنا گفته است که بیمار بودن متهم هیچ منافاتی با رسیدگی به پرونده قضایی‌اش ندارد.

وی همچنین تأکید کرده است که «زمان آزادی این متهمان، به رسیدگی قضایی پرونده‌شان بستگی دارد و تا زمانی که بررسی این پرونده‌ به اتمام نرسد، نمی‌توان در مورد آزادی آن‌ها سخن گفت.» وی افزوده است که دستگاه قضایی تا زمانی که رسیدگی به این پرونده به اتمام نرسد، «هیچ تصمیمی برای آزاد شدن آن‌ها نخواهد گرفت.»

وی در عین حال از اعلام روند رسیدگی و زمان به پایان رسیدن تحقیقات در مورد این سه تبعه آمریکایی خودداری کرده است.

دادستان تهران پیش از این نیز در خرداد ماه امسال همزمان با عفو برخی از بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات تأکید کرده بود که عفو اعلامی، شامل سه شهروند آمریکایی نمی‌شوند، چرا که این سه شهروند هنوز محاکمه نشده‌اند.

اتهام این سه شهروند آمریکایی از نگاه مسئولان ایرانی «جاسوسی» است و در آخرین اظهار نظر در مورد اتهامات آن‌ها رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه، در مرداد ماه امسال گفته بود که «سه شهروند آمریکایی در تاریخ ۹ مرداد ۱۳۸۸ به علت ورود غیرقانونی به خاک ایران بازداشت شده‌اند لذا تخلف آنها محرز بوده و باید مانند هر فرد دیگری در برابر قانون پاسخگو باشند».

وی در عین حال افزوده است که «سایر اتهامات احتمالی مانند اقدام یا نیت ضد امنیتی آن‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران از طرف نهادهای ذیربط در دست بررسی می‌باشد».

آمریکا همواره اتهام جاسوسی برای این سه تبعه خود را رد می‌کند و خواستار آزادی بدون قید و شرط آنان است.
XS
SM
MD
LG