لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۷

خاتمی: جریان حذف کننده در مقابل رهبری و نظام هم خواهد ایستاد


محمد خاتمی، رییس جمهور پیشین ایران در دیدار با جمعی از دانشجویان ضمن محکوم کردن حملات «افراد خودسر» به دفتر و منزل رهبران مخالفان دولت گفته است، «جریان حذف کننده در مقابل رهبری و نظام هم خواهد ایستاد.»

آقای خاتمی که ریاست تشکیلات غیر دولتی بنیاد باران را بر عهده دارد از ظهور جریان هایی در جمهوری اسلامی خبر داده که به گفته وی برای افرادی که «همواره در خدمت انقلاب و مردم» بوده اند «تنگنا» ایجاد می کنند.

وی در این زمینه به افزایش محدودیت ها برای میر حسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران مخالفان دولت، و آیت الله دستغیب از سوی «افراد خودسر» اشاره کرده و گفته است: «می گویند اینها خودسر بودند! چرا این خودسری ها با امنیت کامل برای خودسرها ادامه می یابد و حتی از یک مجلس ترحیم که غیر سیاسی هم هست جلوگیری می شود؟»

رییس جمهور پیشین ایران پرسیده است :«این خودسرها که آن گونه با بزرگان برخورد می کنند کیستند؟ چرا جلوی آنها گرفته نمی شود؟ چرا نظام در برخورد با آنها عاجز است؟»

اشاره محمد خاتمی به حملات لباس شخصی ها به منزل مهدی کروبی در ماه رمضان است که در جریان آن محافظان وی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به گفته اطرافیان آقای کروبی، از سوی مهاجمان نیز به سوی ساختمان محل سکونت وی تیراندازی صورت گرفت.

همزمان، مسجد قبا، پایگاه آیت الله سید علی محمد دستغیب، نماینده نزدیک به اصلاح طلبان در مجلس خبرگان رهبری، مورد حمله لباس شخصی ها قرار گرفته و دهها تن از هواداران وی بازداشت شده اند.

از سوی دیگر، نیروهای امنیتی با محاصره خیابان های اطراف دفتر میر حسین موسوی از ملاقات افراد با این رهبر مخالفان جلوگیری کرده اند. گزارش های سایت های مخالفان حاکی است که آقای موسوی هم اکنون در حصر خانگی به سر می برد.

این محدودیت ها در حالی ادامه دارد که محمود احمدی نژاد ایران را «آزادترین کشور دنیا» خوانده است و روز یکشنبه در گفت وگوی تلویزیونی با شبکه سی ان ان گفته است که رهبران مخالف از آزادی کامل برای ابراز عقیده برخوردار هستند.

هشدار به رهبر جمهوری اسلامی

محمد خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود به طور تلویحی به آیت الله خامنه ای هشدار داده است که «جریان حذف کننده در مقابل رهبری و نظام هم خواهد ایستاد.»

وی اظهار داشت: «جریانی تند نه تنها در دانشگاه، بلکه در کل جامعه می کوشد، تا همه آنچه را که مطابق میل شان نیست به نام دفاع از انقلاب و خالص سازی آن حذف کنند و معتقدم اگر این امر جریان یابد، در مقابل رهبری و نظام هم خواهند ایستاد.»

رییس جمهور پیشین ایران بدون نام بردن از این جریان ها افزوده است: «در نظر آنها نه تنها اصلاح طلبان و معترضان به سیاست های جاری بلکه بسیاری از اصولگرایان هم ناخالص و تحت فشار هستند.»

ظاهرا اشاره آقای خاتمی به جریان های هوادار دولت محمود احمدی نژاد است که از رهبران مخالفان از جمله محمد خاتمی به عنوان «سران فتنه» نام برده و آنها را به ارتباط با بیگانگان و تلاش برای ساقط کردن دولت متهم می کنند.

هواداران دولت بارها ادعا کرده اند که رییس جمهور پیشین ایران همراه با میر حسین موسوی و مهدی کروبی میلیاردها دلار کمک از خارج دریافت کرده اند ولی هنوز سندی در این زمینه ارائه نکرده اند.

این جریان سیاسی که از رسانه های مختلفی بهره می برد همچنین پاره ای از اصولگرایان بویژه در مجلس شورای اسلامی را به کارشکنی و اخلال در امور دولت متهم کرده اند.

آقای خاتمی در سخنان خود تاکید کرده است:«ما که به اصل نظام معتقدیم و به کارهای خلاف شرع و خلاف قانون انتقاد داریم روز به روز محدودتر می شویم...کسی که در چارچوب این نظام زندگی می کند باید از تمام حقوق شهروندی برخوردار باشد.»

وی افزوده است: «حکومت فقط در صورتی مشروع است که مورد رضایت مردم باشد و وقتی هم که حکومت روی کار آمد ملاک و معیار دوام شایستگی آن، پایبندی آن به عدالت و اخلاق است.»

دولت محمود احمدی نژاد از سوی رهبران مخالفان به تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ متهم شده است و مهدی کروبی و میر حسین موسوی بارها اعلام کرده اند که این دولت را مشروع نمی دانند و آن را به رسمیت نمی شناسند.
XS
SM
MD
LG