لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۷

درخواست آمريکا و اروپا از اسرائيل برای تمديد زمان توقف شهرک سازی


جرج میچل، نماینده ویژه آمریکا در خاورمیانه (چپ) در دیدار با محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی
جرج میچل، نماینده ویژه آمریکا در خاورمیانه (چپ) در دیدار با محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی
نمايندگان آمريکا و اروپا روز جمعه از اسرائيل خواستند تا زمان توقف شهرک سازی را تمديد کند تا بتوان به گفت وگوها ادامه دهند. فلسطينی ها تهديد کرده اند در صورت ادامه شهرک سازی، مذاکرات را ترک خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، جرج ميچل، نماينده ويژه آمريکا در صلح خاورميانه پيش از شروع جلسه اتحاديه سران عرب، راهی منطقه شد تا با سران کشورهای عربی گفت وگو کند. جلسه اتحاديه سران عرب قرار است هفته آينده برگزار شود.

محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی پيشتر تهديد کرده بود در صورت ادامه شهرک سازی گفت وگوها را ترک می کند ولی بعد تغيير موضع داده و گفت اين موضوع را با سران کشورهای عربی در جريان گذاشته و پس از آن تصميم خود را اعلام خواهد کرد.

پس از مدت ها توقف در جريان مذکرات صلح خاورميانه، در جريان يک ماه گذشته و با همکاری آمريکا، مصر و اردن، دو طرف اسرائيل و فلسطينی دور جديدی از مذاکرات را آغاز کردند. دو طرف يک بار در واشينگتن و يک بار در شرم الشيخ مصر، گفت وگوهای مستقيم داشتند.

جرج ميچل روز جمعه و پس از ديدار با آقای عباس گفت:« می دانيم که مسائل پيچيده و سختی در راه است ولی به تلاش ادامه می دهيم و دو طرف گفت وگوها هم در تلاش هستند راهی پيدا کنند که از بن بست خارج شوند.»

آقای ميچل با بينامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل هم روز جمعه ديدار کرد. دفتر آقای نتانياهو پيش از اين ديدار گفت که دولت اسرائيل، راه صلح را دنبال می کند. کاترين اشتون، رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا هم با آقای نتانياهو ديدار کرد تا به رفع مشکلات پيش رو، کمک کرده باشد.

خانم اشتون پس از اين ديدار گفت:« از مقامات اسرائيلی خواستم تا زمان توقف شهرک سازی را تمديد کنند و اجازه دهند جريان گفت وگوها روند رو به جلو داشته باشند.»

قرارداد توقف زمان شهرک سازی به مدت ۱۰ ماه در کرانه باختری به پايان رسيده است. آقای نتانياهو حاضر به تمديد اين زمان نيست و طرف فلسطينی می گويد در صورت از سرگيری شهرک سازی، مذاکرات را ترک خواهد کرد.

به گزارش آسوشيتد پرس، از آن جايی که آقای نتانياهو دولت ائتلافی با احزاب راست و راست افراطی دارد، شايد نتواند زمان توقف شهرک سازی را تمديد کند و حتی همان زمان توقف ۱۰ ماه، برای نشان دادن حسن نيت بوده است.

آقای نتانياهو روز جمعه و در يک کنفرانس خبری از شرط فلسطينی ها برای توقف کامل شهرک سازی انتقاد کرد. آقای نتانياهو گفته همين زمان ۱۰ ماه توقف کار ساده ای نبوده ولی به هر حال پای حرف خود با جامعه جهانی، آمريکا و اروپا می ماند و جريان مذاکرات صلح را دنبال می کند.

آقای نتانياهو همچنين گفت که بدون هيچ پيش شرطی وارد مذاکره با فلسطينی ها شده و از اين رو از آقای عباس انتظار دارد او هم کمی انعطاف نشان دهد.

رسانه های اسرائيلی می گويند ميانجيگران آمريکايی بسته ای تشويقی به تل آويو پيشنهاد کرده اند و در مقابل خواسته اند در مقابل اين تشويق ها از جمله تسليحات جديد، توقف زمان شهرک سازی را به مدت ۶۰ روز و يا دوماه، تمديد کند.

صائب عريقات، مذاکره کننده ارشد فلسطينی هم گفت:« همه چيز در دست اسرائيل است تا بتوانند مذاکرات مستقيم را با توقف کامل شهرک سازی ادامه دهند و اجازه دهند اين مذاکرات به نتيجه برسد.»

محمود عباس، همواره از توقف شهرک‌سازی توسط دولت اسرائيل به عنوان پيش شرط آغاز مذاکرات صلح سخن به ميان آورده است، اما اسرائيل کماکان، هرچند به صورت محدود، بر شهرک‌سازی در مناطق فلسطينی پافشاری می‌کند و همين امر بر از سر گيری گفت‌وگوهای صلح ميان اسرائيل و فلسطينی‌ها تأثير منفی گذاشته است.
XS
SM
MD
LG