لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۴

احمد زید‌آبادی به عنوان برنده جایزه «قلم زرین آزادی» معرفی شد


احمد زیدآبادی
احمد زیدآبادی
انجمن جهانی روزنامه‌نگاران و ناشران خبر روز چهارشنبه در مراسمی رسمی، جایزه معتبر روزنامه‌نگاری قلم زرین آزادی سال ۲۰۱۰ این انجمن را به احمد زید‌آبادی، روزنامه‌نگار زندانی، اهدا می‌کند.

به نوشته وب‌سایت رسمی این انجمن، قلم زرین آزادی سال ۲۰۱۰ در روز چهارشنبه، ۱۴ مهرماه، در مراسم سالانه این انجمن در هامبورگ آلمان به احمد زید‌آبادی تعلق خواهد گرفت که در نبود وی، اکبر گنجی در این مراسم حضور یافته و جایزه را دریافت خواهد کرد.

قلم زرین آزادی انجمن جهانی روزنامه‌نگاران و ناشران خبر جایزه روزنامه‌نگاری بین‌المللی است که از سال ۱۹۶۱ تاکنون سالانه به فرد یا سازمانی تعلق می‌گیرد که نقش برجسته‌ای در دفاع از آزادی مطبوعات و ترویج آن داشته است.

این مؤسسه در دسامبر ۲۰۰۹ در بیانیه‌ای ضمن معرفی احمد زید‌آبادی به عنوان برنده سال ۲۰۱۰ این جایزه نوشت: «همه روزنامه‌نگاران از خطرهای به چالش گرفتن رژیم خودکامه رئیس جمهور محمود احمدی‌نژاد و اعمال علی خامنه‌ای، رهبر ایران، آگاهی دارند. آقای زیدآبادی به‌کرات خود را به خطر انداخته و آشکارا از اصلاح و حاکمیت قانون در ایران حمایت کرده است.»

احمد زید‌آبادی، روزنامه‌نگار و دبیر کل سازمان دانش‌آموختگان ایران اسلامی، ادوار تحکیم وحدت، که در سال ۱۳۷۹ به جرم تبلیغ علیه نظام، تشویش اذهان عمومی و اقدام علیه نظام ۱۳ ماه را در زندان به سر برد، اندکی پس از اعلام نتایج انتخابات سال ۱۳۸۸ بازداشت شد و پس از ماه‌ها بازداشت در آذرماه به شش سال زندان، پنج سال تبعید در شهر گناباد و همچنین محرومیت مادام‌العمر از فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی محکوم شد.

وی سومین روزنامه‌نگار ایرانی است که تاکنون موفق به دریافت قلم زرین آزادی شده است؛ پیش از این در سال ۱۹۹۹، فرج سرکوهی در زوریخ این جایزه را دریافت کرد و در سال ۲۰۰۶ نیز اکبر گنجی در مراسمی در مسکو قلم زرین آزادی را از آن خود کرد.

قرار بر این است که در ابتدای مراسم روز چهارشنبه، اکبر گنجی درباره شرایط بحرانی مطبوعات و آزادی بیان در ایران امروز صحبت کند و به سوالات اعضای انجمن پاسخ دهد و ‍پس از آن در ظهر چهارشنبه، طی مراسمی جایزه قلم زرین آزادی را به نیابت از احمد زید‌آبادی دریافت کند.

انجمن جهانی روزنامه‌نگاران و ناشران خبر که مقر اصلی آن در پاریس است سازمانی خصوصی است که در سال ۱۹۴۸ تأسيس شد و در حال حاضر بیش از ۱۸ هزار روزنامه، خبرگزاری و سازمان مطبوعاتی عضو آن هستند.
XS
SM
MD
LG