لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۴

تأکید رفسنجانی بر موافقت آیت الله خمینی با غیردولتی بودن دانشگاه آزاد


یک روز پس از آن که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، وقف دانشگاه آزاد اسلامی را باطل اعلام کرد، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس هیئت مؤسس این دانشگاه، در وب‌سایت خود با یاد‌آوری سخنانی از آیت‌الله خمینی، بر موافقت رهبر پیشین ایران با ماهیت غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان و رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی، روز سه‌شنبه، ۲۰ مهرماه، در وب‌سایت‌ رسمی خود با اشاره به سخنانی که وی پیش از تأسیس این دانشگاه در توضیح لزوم ایجاد دانشگاه غیردولتی ایراد کرده بود، تأکید کرد که آیت‌الله خمینی نیز در آن زمان با این پیشنهاد موافقت کرده و جلو مخالفین و افرادی که خواستار دولتی بودن دانشگاه بودند ایستاد.

این اظهارات در حالی عنوان شده است که یکی از اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی روز سه‌شنبه به خبرگزاری مهر گفته است که این هیئت «اوامر» آقای خامنه‌ای را «موبه‌مو» اجرا خواهد کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای روز دوشنبه وقف دانشگاه آزاد را که از سوی هاشمی رفسنجانی اعلام شده بود «دارای اشکالات اساسی فقهی و حقوقی» و باطل دانست. وی همزمان خواستار اصلاح اساسنامه جدید این دانشگاه که دولت آن را تهیه کرده بود، شد.

این در حالی است که پیش از این آقای هاشمی رفسنجانی اعلام کرده بود که هیچ‌کس نمی‌تواند وقف دانشگاه آزاد را بر هم بزند و افزوده بود: «اگر کسی توانست این کار را انجام دهد از خداوند قوی‌تر است و از او پس می‌گیرد.»

وی همچنین روز سه‌شنبه در توضیح موافقت و پشتیبانی آیت‌الله خمینی با این طرح نوشت پس از آن که در خطبه‌ای در وصف مزایای دانشگاه غیردولتی که در آن مردم خودشان خرج تحصیل‌شان را می‌دهند و همه امکان تحصیل در آن را دارند سخن گفت، این سخنان مورد تأیید آقای خمینی قرار گرفت.

وی افزود: «ایشان (آقای خمینی) گفتند محاسبه‌ات درست است،‌ اقدام کنید. گفتم مخالفند. می‌گویند این کار باید دولتی باشد، خصوصی نمی‌شود. ایشان گفتند: من این موضوع را حل می‌کنم و حل کردند... در صحبتی هم اعلام کردند که این کار خیلی خوبی است که فلانی پیشنهاد کرده است. دیگر این تندروها نتوانستند مخالفت کنند.»

به دنبال تلاش‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور افزایش نفوذ دولت در تصمیم‌گیری‌های دانشگاه آزاد، هیئت مؤسس دانشگاه آزاد در شهریورماه سال ۸۸ اعلام کرد این دانشگاه را وقف می‌کند، اما در مهرماه سال ۸۹ آیت الله خامنه‌ای این وقف را باطل دانست.

بحث بر سر دانشگاه آزاد اولین بار در سال ۱۳۸۵ به وجود آمد که آقای احمدی‌نژاد دانشگاه آزاد را تهدید به «اقدام انقلابی» کرد و پس از آن در فروردین‌ماه ۱۳۸۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی، اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی را نهایی و برای اجرا ابلاغ کرد.
XS
SM
MD
LG