لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۹

فعالان حقوق بشر در چین خواستار آزادی لیو شیائوبو شدند


تجمع معترضان به زندانی بودن لیو شیائوبو در هنگ‌کنگ
تجمع معترضان به زندانی بودن لیو شیائوبو در هنگ‌کنگ
بيش از ۱۰۰ نفر از فعالان حقوق بشر و مخالفان دولت در چين با انتشار بيانيه‌ای، خواستار آزادی لیو شیائوبو، ناراضی سياسی و برنده جايزه صلح نوبل در سال جاری، شدند.

آقای لیو در دسامبر سال ۲۰۰۹ به دليل نوشتن «منشور ۰۸» در مورد اصلاحات دموکراتيک، به «اقدام برای براندازی» متهم و از سوی دولت چين به ۱۱ سال زندان محکوم شد.

امضاکنندگان اين بيانيه از مقام‌های چينی خواسته‌اند تا پس از لیو شیائوبو، تمامی کسانی را که به گفته آنها، به طور غيرقانونی بازداشت شده‌اند، آزاد کنند.

به نوشته اين بيانيه، آنها همچنين خواسته‌اند که به پيگرد و تهديد ساير ناراضيان چينی پايان داده شود.

امضاکنندگان این بیانیه نوشته‌اند که لیو شیائوبو، انتخابی عالی برای جايزه صلح نوبل بوده است و در اين ارتباط به تلاش‌های او برای تحقق دموکراسی و حکومت مبتنی بر قانون اشاره کردند.

در اين بيانيه خواسته شده است که به لیو شیائوبو و همسرش اجازه سفر به اسلو و دريافت جايزه صلح نوبل داده شود.

آقای ليو در حال حاضر در زندانی واقع در شمال شرقی چين و در ۵۰۰ کيلومتری پکن به سر می‌برد.

امضاکنندگان بيانيه با اشاره به سخنرانی‌های اخير ون جيابائو، نخست‌وزير چين، در مورد اراده دولت اين کشور برای اصلاحات سياسی گفتند که حاضرند در اين خصوص مشارکت فعالی داشته باشند.

در اين ميان، خبرگزاری رويترز نوشت که به رغم سخنان نخست‌وزير چين، پکن نشانه‌های اندکی از کاهش کنترل شديد خود بر اين کشور بروز داده است.

با اين همه، امضاکنندگان بيانيه به رويترز گفتند که اينگونه اقدامات به حکومت چين نشان می‌دهد که با اعتراض‌ها از سوی طرفداران لیو شیائوبو مواجه خواهد بود.

اين در حالی است که حکومت چين، آقای ليو را جنايتکار می‌خواند و از اعطای جايزه صلح نوبل به او انتقاد کرده است.

پيش از انتشار اين بيانيه، گروه ديگری شامل منشی سابق مائو تسه دون، رهبر اسبق چين و بنيانگذار جمهوری خلق چين، در نامه سرگشاده‌ای از حکومت چين خواستند تا به آزادی بيان احترام بگذارد.
XS
SM
MD
LG