لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۹

پترائوس: ناتو ورود یک فرمانده ارشد طالبان به کابل را تسهیل کرد


ژنرال ديويد پترائوس، فرمانده نيروهای آمريکايی و سازمان آتلانتيک شمالی(ناتو) در افغانستان، می گويد نيروهای ناتو در افغانستان اجازه داده‌اند تا يکی از فرماندهان ارشد طالبان برای گفت وگو با مقامات دولت افغانستان وارد کابل شود و پاکستان نيز اعلام کرد که آماده است به اين مذاکرات کمک کند.

ژنرال پترائوس که در لندن سخن می گفت، تاکيد کرد اين اقدام در راستای حمايت آمريکا و سازمان پيمان آتلانتيک شمالی از رويکرد حامد کرزی، رئيس جمهور افغانستان، برای مصالحه و آشتی با طالبان است.

ژنرال پترائوس با اشاره به ورود اين فرمانده ارشد طالبان به کابل گفت: «از بعضی جهات مشخص، ما آنرا تسهيل می کنيم، با توجه به اين امر، احتياجی به گفتن ندارد که يک فرمانده ارشد طالبان بدون اطلاع نيروی بين المللی (ايساف) نمی توانست وارد افغانستان و کابل شود. (آنها) مطلع اند و اجازه دادند که اين اتفاق بيفتد.»

آمريکا و ناتو روز پنج شنبه اعلام کردند آماده اند تا به رويکرد حامد کرزی برای مصالحه و آشتی در افغانستان کمک کنند.

در همين حال، پاکستان روز جمعه اعلام کرد آماده است تا به اين گفت وگو ها کمک کند، اما اين مذاکرات می بايست با هدايت دولت افغانستان انجام شود.

شاه محمود قريشی، وزير امور خارجه پاکستان، که در بروکسل به سر می برد، گفت: «مذاکرات صلح اساساً ابتکار افغان ها است، و آنها باید رهبر و صاحب اختیار آن باشند.»

وزیر امور خارجه پاکستان همچنين گفت:«ما در آنجا هستيم که کمک کنيم. چرا که ماخواهان افغانستانی با صلح و ثبات هستيم.»

شورای عالی صلح افغانستان که ۶۸ عضو دارد، ۱۰ اکتبر سال جاری برهان الدين ربانی رئيس جمهوری پيشين، را به عنوان رئيس اين شورای انتخاب کرد. اين شورا در راستای گفت وگوهای صلح بين حکومت افغانستان و گروه طالبان تشکيل شده است.

اين در حالی است که گروه طالبان به صورت رسمی هرنوع گفت وگو با دولت افغانستان را تا زمان خروج نيروهای خارجی از اين کشور رد کرده اند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، رويارويی نيروهای بين المللی و گروه طالبان طی ماه های اخیر شاهد مرگبارترين دوران خود بوده است. از زمان حمله آمريکا و نيروهای بين المللی به افغانستان تاکنون بيش از دو هزار نفر از نيروهای خارجی کشته شده اند.

طبق اين گزارش هم اکنون ۱۵۰ هزار نيروی ناتو در افغانستان حضور دارند و آمريکا قرار است تا ماه ژوئيه سال آينده ۱۰۰ هزار نيروی خود را از افغانستان خارج کند.
XS
SM
MD
LG